خبرگزاری کار ایران

حسن صادقی:

نباید به دلیل برخی اشکالات کل همسان‌سازی را زیر سوال برد/ بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور استحقاقی است نه ارفاقی/ مدیرعامل تامین اجتماعی قول بررسی مشکل بازنشستگان مشاغل سخت در همسان‌سازی‌ را داده است

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۴۵۱

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه عملیاتی کردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بعد از ۱۶ سال کار بزرگی بوده است، گفت: نباید به دلیل اشکالات کوچک کل این طرح بزرگ را از حیز انتفاع ساقط کرد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی که مهمان این هفته برنامه‌  «کارگر ایرانی» بود، جزییاتی از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تشریح کرد.

او با بیان اینکه بعد از کش و قوس های زیاد بالاخره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه ششم توسعه گنجانده شد، گفت: بر اساس الزام این برنامه باید دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان از دیون خود به تامین اجتماعی را می‌پرداخت تا بالاخره طرح همسان‌سازی اجرا شود. کار در زمان مدیریت مرحوم نوربخش شروع شد و در جلساتی با حضور کارشناسان، جداول همسان‌سازی طراحی شد. اختلاف نظر که منجر به تاخیر همسان‌سازی شد این بود که تامین اجتماعی می‌گفت دولت باید منابعی را در اختیار سازمان قرار دهد، اما دولت فقط حاضر به اختصاص منابع به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری بود و می‌گفت دیگر صندوق‌ها باید از منابع داخلی پول طرح را تهیه کنند.

معاون دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: به هر حال کار تا زمان وزارت آقای شریعتمداری و مدیرعاملی آقای سالاری به تاخیر افتاد. در این دوره اراده خوبی برای اجرای همسان‌سازی به وجود آمد و دولت منابعی را که نهایتا ۳۲ هزار میلیارد تومان بود، در اختیار تامین اجتماعی برای همسان‌سازی گذاشت.

او با بیان اینکه در همسان‌سازی منابعی محدود برای کاری بزرگ داریم، عنوان کرد: مسئولان سازمان تامین اجتماعی سعی کردند از هزینه‌ها بکاهند و تغییراتی در جداول اولیه اتفاق افتاد، اما به هر حال همسان‌سازی کار بزرگی است که بعد از ۱۶ سال رخ داده است.

صادقی ادامه داد: می‌توان گفت همسان‌سازی طرحی است که ۷۰ درصد آن خوب و ۳۰ درصدش دچار مشکل است. باید در نظر داشت که بهتری در کار نبود، بلکه انتخاب بین بد و بدتر بود و با توجه به شرایط کشور این انتخاب بدتر، خوب است.

او با بیان اینکه پیش از این طرح به صورت ابتر اجرا شد، گفت: سال ۸۸ شاهد اجرای طرحی ناقص با عنوان همسان‌سازی بودیم که به هیچ وجه کارشناسی و مفید نبود. آن زمان مبلغی ثابت را به حقوق بازنشستگان اضافه کردند، در حالی که بازنشستگان در بحث همسان‌سازی دنبال اعانه و صدقه نیستند، بلکه می‌گویند حق قانونی آنها باید داده شود.

صادقی ادامه داد: اگر می‌گوییم کار بزرگی اتفاق افتاده به این دلیل است که اولا بعد ۱۶ سال با پیگیری‌های صورت گرفته کار در سال پایانی دولت به سرانجام رسید و اگر این اتفاق نمی‌افتاد ممکن بود موضوع برای چندین سال دیگر به فراموشی سپرده شود. از طرف دیگر، همسان‌سازی جزء لاینفک حقوق شده و هر ساله اضافه می‌شود و این متفاوت با رقم ثابتی است که سال ۸۸ در نظر گرفته شد.

او با بیان اینکه ما نیز به برخی مشکلات طرح اذعان داریم، گفت: یکی از موارد مورد اختلاف بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور است. ما از ابتدا این نظر را مطرح کردیم که باید بین بازنشستگی‌ استحقاقی و ارفاقی تفاوت قائل شد و برداشت ما از آنچه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت نیز همین بود، اما به نظر می‌رسد برداشت اشتباهی صورت گرفته است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری توضیح داد: کسی که در مشاغل سخت و زیان‌آور کار می‌کرده چهار درصد حق بیمه اضافی پرداخته و بازنشستگی پیش از موعد او نه ارفاقی که استحقاقی است. این مهم در مورد بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور لحاظ نشده که ما از آن ناراضی هستیم.

او ادامه داد: چند روز پیش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با من تماس گرفت و گفت آیا از اجرای طرح همسان‌سازی راضی هستید؟ من جواب دادم نه و دلیل آن هم لحاظ نشدن سوابق مشاغل سخت و زیان‌آور است. آقای سالاری از من پرسید که بار مالی استحقاقی در نظر گرفتن بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور چیست که من برآورد خودم را گفتم.

صادقی بیان کرد: من عنوان کردم که چه یک ریال، چند یک هزار میلیارد ریال، به هر حال باید حق قانونی بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور در نظر گرفته شود. بازنشستگان با من تماس می‌گیرند و از تضییع حق‌شان گله دارند و من هم می‌گویم می‌توانند به دیوان شکایت کنند. آقای سالاری گفتند که شکایت به دیوان ارزش یک کار ارزشمند را از بین می‌برد و وعده دادند موضوع را مجددا بررسی و مشکل را رفع کنند که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

معاون دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر اینکه با همسان‌سازی کار بزرگی صورت گرفته، گفت: بر اساس جدولی که در زمان آقای نوربخش تهیه شد به حقوق افرادی که بین یک تا ۱۰ سال سابقه دارند ۱۵۰ هزار تومان اضافه می‌شود و به ازای هر سال سابقه بیشتر ۱۰ هزار تومان به این رقم افزوده می‌شود. این فرمول با تغییرات اندکی در همسان‌سازی به کار گرفته شده است. آنطور که محاسبات نشان می‌دهد با همسان‌سازی حقوق هیچ بازنشسته‌ای که ۳۰ سال سابقه دارد کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیست.

او با ابراز امیدواری نسبت به رفع مشکلات موجود عنوان کرد: محاسبات ما نشان می‌دهد در مورد بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور که در حق‌شان اجحاف شده، اگر سوابق آنها به صورت استحقاقی حساب شود بین ۵۵ تا ۱۵۰ هزار تومان به حقوق‌شان اضافه می‌شود که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

صادقی همچنین نسبت به عملکرد دولت‌ها در رابطه با صندوق تأمین اجتماعی انتقاد کرد و گفت: دولت‌ها نگاهی متفاوت به تامین اجتماعی نسبت به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری دارند که مورد انتقاد ماست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز