خبرگزاری کار ایران

اکبر قربانی:

همسان‌سازی حقوق درباره مشاغل سخت و زیان‌آور اعمال شود/ قراردادهای موقت قدرت چانه‌زنی کارگران را کم کرده است

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۸۵۰

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران با بیان اینکه در نظر نگرفتن سختی و زیان‌آوری کارها در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تضییع حق افراد است، خواستار بازنگری در این زمینه شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر قربانی که مهمان این هفته برنامه «کارگر ایرانی» بود. او در جواب سوالی درباره بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: در مواردی سهوا یا عمدا عنوان شغلی افراد عوض می‌شود و آنها نمی‌توانند از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند شوند. بر اساس قانون افراد شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور در صورت پشت سر هم بودن بیمه‌پردازی با ۲۰ سال سابقه بازنشسته می‌شوند.

او ادامه داد: شاهد این هستیم که در مواردی بیمه افرادی که شغل سخت و زیان‌آور دارند با این عنوان ثبت نمی‌شود. گاهی این اتفاق سهوی است، اما موارد زیادی هم هست که کارفرمایان به عمد عنوان شغل را عوض می‌کنند که کارگران در این صورت حق شکایت و پیگیری دارند.

این فعال کارگری توضیح داد: آنها باید به هیات‌های حل اختلاف شکایت کنند و وقتی رای مثبت گرفتند باز باید به دیوان شکایت کنند تا تامین اجتماعی را ملزم به اجرای حکم کند.

او همچنین به بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرداخت و گفت: البته بهتر آن است که از تعبیر متناسب‌سازی جای همسان‌سازی استفاده شود. این متناسب‌سازی فرمول و جداول خاص خودش را دارد و براساس آن قرار است به حقوق بازنشستگان اضافه شود.

قربانی ادامه داد: اتفاقی که اخیرا رخ داده و مورد اعتراض کارگران هم قرار گرفته لحاظ نکردن سختی و زیان‌آوری کارها در متناسب‌سازی حقوق است. باید توجه داشت که فردی که شغل سخت و زیان‌آور داشته‌ متفاوت با آن دسته از بازنشستگانی است که بر اساس ماده ۱۰ قانون نوسازی صنایع با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شدند.

او توضیح داد: در آن مورد دولت در واقع پنج سال بیمه پردازی را ارفاق کرد، اما درباره مشاغل سخت و زیان‌آور ارفاقی اتفاق نیفتاده است. شغل سخت و زیان‌آور شغلی است که آسیب روحی و جسمی برای کارگر دارد. اینطور نیست که فرد با ۱۰ سال ارفاق بازنشسته می‌شود، بلکه به دلیل ویژه بودن کارش مشمول بازنشستگی زودتر می‌شود و در بحث متناسب‌سازی نیز باید افزایش حقوقش نه بر اساس ۲۰ سال سابقه که بر اساس ۳۰ سال سابقه باشد. این دسته از افراد همچنین باید مشمول ضریب ترغیب که مربوط به سوابق بیش از ۲۵ سال است، باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران در جواب سوال مخاطبی درباره بیمه بیکاری گفت: تنها افرادی که بیمه اجباری دارند، یعنی کارفرما برای آنها بیمه می‌پردازد، مشمول مستمری بیکاری می‌شوند. به این ترتیب کارگران ساختمانی مستمری بیکاری نمی‌گیرند که البته این امر در ماه‌های اخیر که کرونا شیوع یافته مشکلاتی برای این افراد به وجود آورده است. مشکل دیگر کارگران ساختمانی، بازرسی‌های سازمان تامین اجتماعی است. ماهیت کار آنها به این شکل است که به تناوب بیکار می‌شوند. بازرسان تامین اجتماعی در مواردی وقتی این افراد بیکار هستند بیمه آنها را قطع می‌کنند که این مشکل باید رفع شود.

او همچنین درباره پایه سنواتی گفت: پایه سنواتی چیزی متفاوت از سنوات پایان کار است. پایه سنواتی اینطور است که افراد به دلیل سابقه کار دریافتی متفاوتی دارند، اما سنوات پایان کار در پایان قرارداد پرداخت می‌شود که حقوق یک ماه در سال است، هر چند در مواردی دو ماه یا ۴۵ روز هم هست. سنوات پایان برای افرادی که تعلیق از کار می‌شوند ۴۵ روز برای یک سال کار است.

قربانی به بحث عدم توازن در عرضه و تقاضای کار هم پرداخت و گفت: این پدیده و همچنین موقتی بودن قراردادها، قدرت چانه‌زنی کارگران را کاهش داده است. باید کارگران با تشکل یابی حقوق خود را پیگیری و از کیان جامعه کارگری دفاع کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز