خبرگزاری کار ایران

در برنامه «کارگر ایرانی» مطرح شد:

امیدواریم حق مسکن با حقوق مرداد پرداخت شود/ مشکل همسان‌سازی‌ بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور حل شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۵۰۵

مسئول خانه کارگر بوکان با اشاره به تایید حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی کارگران اظهار امیدواری کرد این میزان افزایش در حقوق مرداد کارگران اعمال شود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، حاتم سلطانی که مهمان این هفته برنامه «کارگر ایرانی» بود، در ابتدا درباره مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: شغل سخت و زیان‌آور شغلی است که تغییرات روحی و جسمی در کارگر به وجود بیاورد. اشتغال در این مشاغل علاوه بر اینکه مزایایی مثل بازنشستگی زودهنگام دارد، با این الزام قانونی برای کارفرمایان نیز همراه است که آنها باید سالانه اقدام به آزمایش کارگران کنند و سلامت و توانایی آنها برای ادامه کار را بسنجند.

او ادامه داد: در مواردی کارفرمایان از زیر بار پرداخت حق بیمه اضافه برای کارهای سخت و زیان‌آور شانه خالی می‌کنند. در چنین مواردی کارگر باید به ادارات کار شکایت کند و کمیته تخصصی برای ارزیابی ادعای او تشکیل می‌شود.

این فعال کارگری با انتقاد از طولانی شدن موارد رسیدگی به شکایاتی درباره مشاغل سخت و زیان‌آور و همچنین از کارافتادگی، عنوان کرد: از این نظر ما از تامین اجتماعی گله‌مند هستیم، چون جریان رسیدگی به ویژه درباره از کارافتادگی کند و به ضرر کارگران است. باید عنوان کرد که کارافتادگی به دو نوع کارافتادگی جزئی و کلی تقسیم می‌شود. کارافتادگی جزئی آن نوع کارافتادگی است که کارگر به دلیل آسیب شغلی بخشی از درآمدش را از دست می‌دهد.

او ادامه داد: اگر آسیب به کارگر به گونه‌ای باشد که فرد درآمدش به یک سوم کاهش یابد، او دچار کارافتادگی کلی شده و برابر قانون باید مورد حمایت قرار گیرد.

سلطانی در جواب سوال مخاطبی درباره بیمه بیکاری کرونا گفت: بیمه بیکاری به افرادی تعلق می‌گیرد که حق سه درصدی بیمه بیکاری آنها پرداخت شده باشد. برابر قانون هر کارگری که در شغلی با ماهیت دائمی کار می‌کند باید بیمه شود و کارفرما حق سه درصدی بیمه بیکاری را هم باید بپردازد. در صورتی که این اتفاق نیفتاده باشد او می‌تواند شکایت کند و حقش را بگیرد.

او خطاب به کارگران بیان کرد: کارگران در هر مرحله‌ای می‌توانند حقوق تضییع شده خود را مطالبه کنند. مشکلی که هست این است که کارگران از ترس اخراج شکایت نمی‌کنند، اما آنها باید بدانند که اخراج از کار ساده نیست و می‌توانند پیگیری حقوقی داشته باشند.

حق مسکن کارگران موضوعی بود که از طرف چند نفر از مخاطبان برنامه کارگر ایرانی مطرح شد. سلطانی در این باره گفت: حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی به تصویب رسیده و امیدواریم با حقوق مرداد اعمال شود.

همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موضوعی بود که مورد سوال قرار گرفت. او در این باره با بیان اینکه همسان‌سازی تصویب شده، عنوان کرد: مشکلی که پیش آمده و امیدواریم رفع شود درباره همسان‌سازی حقوق کارگرانی است که با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند. به نظر می‌رسد قرار است ۲۰ سال سابقه آنها در این امر مورد توجه قرار گیرد، حال آنکه باید ۳۰سال را مدنظر قرار داد.

سلطانی همچنین در جواب سوال مخاطبی با ۵۴ سال سن و ۱۵ سال سابقه حق بیمه گفت: از آنجا که ایشان خانم هستند در ۵۴ سالگی به شرط اینکه از آخرین پرداختی بیمه‌شان دو سال نگذشته باشد، بازنشسته می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز