خبرگزاری کار ایران

برنامه تحقق جهش تولید در سال ۱۳۹۹ منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۹۳۰

در گزارشی که از سوی معاونت امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده، برنامه‌های تحقق جهش تولید این وزارتخانه در سال 99 با طرح تشکیل «ستاد مرکزی جهش تولید » تشریح شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت امور اقتصادی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری با انتشار « برنامه تحقق جهش تولید در سال ۱۳۹۹ » برنامه حوزه‌های کارکردی، مداخله، ساختار پیگیری و پایش برنامه جهش تولید را تشریح و مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس این گزارش، جهش تولید در سطح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اعتبار تعدد و تنوع وظایف و مسئولیت‌های حاکمیتی، سیاست‌گذاری و راهبری صندوق‌های بازنشستگی در سطوح مختلف و با کارکردهای متنوع می‌تواند به تحقق هدف جهش تولید کمک کند.

طبق بررسیهای انجام شده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه نقش و کارکرد مهم سیاستگذاری و بهبود محیط عمومی کسب‌و‌کار، سیاست‌گذاری رفاه و تأمین خدمات اجتماعی، راهبری بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوقهای بازنشستگی در نظام اقتصادی و اجتماعی کشور را برعهده دارد که برای هر کدام از این کارکردها مسیر تأثیرگذاری و معاونت‌های ستادی، سازمان‌ها، صندوق‌ها و شرکت‌ها تعریف و وظایف به تفکیک عنوان شده است. 

در بخشی از این گزارش راهبری بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق های بازنشستگی تشریح شده و این سطح دربرگیرنده هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به سازمان تأمین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی و بانک رفاه کارگران است. 

بخشی از برنامه جهش تولید معطوف به اتمام و بهره‌برداری سریع از ۴۲ پروژه‌ سرمایه‌گذاری در حال اجرا توسط بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق‌ها و بانک‌ها است که نوسازی پتروشیمی آبادان، احداث پتروشیمی مسجد سلیمان، طرح تولید ABS-RUBBER، احداث آزادراه کنارگذر شرق سپاهان، نیروگاه گرمسار، کارخانه گندلهسازی سه چاهون، پروژه فرا ساحل (موج شکنها و اسکله، آنامیس، لوله‌های شناور، نیروگاه خورشیدی اردکان، ازمهمترین آنهاست و تعداد و حجم کل سرمایهگذاری پروژه‌های در حال اجرا در پیوست  این گزارش هم ارائه شده است.

توسعه شفافیت و بهبود حاکمیت شرکتی که شامل صندوق‌های بازنشستگی، هلدینگ‌ها و بنگاه‌های وابسته به آنها در بخش دیگری از این برنامه مطرح شده که شفافیت و کاهش فساد، کاهش تصدی‌گری و خروج از بنگاه‌داری، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بازار سرمایه و افزایش کارایی و بهره‌وری با ورود به بازار بورس مهم‌ترین نتایج برنامه‌های این حوزه است.

 بر اساس تحلیلهای این گزارش، استقرار سامانه‌های شفافیت در هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، میتواند تأثیر قابل توجهی بر کاهش فساد و افزایش بهره‌وری و تولید بنگاه‌ها داشته باشد.

تشکیل «ستاد جهش تولید» از دیگر مواردی است که در این گزارش پیشبینی شده و این ساختار شامل یک ستاد مرکزی، دبیرخانه و چهار کمیته تخصصی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رئیس این ستاد ، معاون امور اقتصادی دبیر آن و دیگر معاونین و روسای مراکز این وزارتخانه اعضای آن هستند.

 تصویب و اصلاح برنامه، نظارت عالی و بررسی گزارشهای عملکرد و تصمیمگیری برای رفع موانع و مشکلات تحقق برنامه از اهداف تشکیل این ستاد است. 

دبیرخانه ستاد جهش تولید در معاونت امور اقتصادی و برنامه‌ریزی مستقر می‎شود که در سه زمینه اصلی پایش برنامه و مدیریت پروژهها و بررسی‎های اقتصادی و مدیریتی، آمار و فناوری اطلاعات، رسانه و اطلاع‌رسانی فعالیت دارد. 

این ستاد همچنین در چهار کمیته‌ تخصصی فعالیت خواهد کرد که شامل کمیته واگذاری و مولدسازی دارائی بنگاه‌ها، کمیته مدیریت پروژه‌های سرمایه‌گذاری، کمیته شفافیت و حکمرانی و بهبود محیط کسب و کار، کمیته توسعه اشتغال و کارآفرینی و تعاون میشود.

برای مشاهده گزارش کلیک کنید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز