خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

اجرای همسان‌سازی حقوق نیازمند اتحاد کارگران و بازنشستگان است/ افزایش حق مسکن کارگران باید از تیر ماه اعمال می‌شد

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۷۱۲

یک فعال کارگری گفت: کارگران و بازنشستگان با اتحاد و هم‌صدایی می‌توانند حقوق قانونی خود نظیر همسان‌سازی حقوق را به دست آورند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسین خزائی، کارشناس این هفته برنامه کارگر ایرانی که به همت خانه کارگر به صورت مجازی اجرا می‌شود، عنوان کرد: شاهد ضعف در اجرای قانون در ارتباط با کارگران و بازنشستگان هستیم. با اتحاد و هم‌صدایی، کارگران و بازنشستگان می‌توانند حقوق خود را بگیرند. تاثیر این اتحاد را در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دیدیم که امیدواریم طبق وعده‌های داده شده عملیاتی شود.

او که به سوالات مخاطبان برنامه کارگر ایرانی جواب می‌داد، درباره امکان ذخیره بیمه بیکاری گفت: بیمه بیکاری تمهیدی است که برای ایام بیکاری در نظر گرفته شده است. شاید این ضعف باشد که در زمینه بازنشستگی فرقی میان کارگری که از بیمه بیکاری استفاده کرده با کسی که از آن استفاده نکرده است، وجود ندارد. بیمه بیکاری مانند مرخصی نیست که فرد اگر از آن استفاده نکرد، ذخیره شود. البته امیدواریم هیچ کارگری بیکار و محتاج بیمه بیکاری نشود، چون این مستمری پاسخگوی نیازهای یک کارگر نیست.

خزائی درباره مستمری بیکاری کرونا بیان کرد: واقعیت این است که شیوع کرونا نه تنها به کسب‌وکارها در ایران که به مشاغل در سراسر دنیا خسارت وارد کرده است. این بیماری بیکاری را تا سه برابر افزایش داده است. بر اساس اطلاعاتی که داریم ثبت‌نام کنندگان بیمه بیکاری ناشی از شیوع کرونا به صورت علی‌الحساب دریافتی‌هایی داشته‌‌اند که البته کم و حتی زیر یک میلیون تومان بوده است. باید توجه داشت که در شرایط ویژه‌ای هستیم و منابع دولت هم محدود است. با این همه، اگر کسی مستحق بیمه بیکاری است، اما همچنان آن را دریافت نکرده باید مجددا مراجعه کرده و ببیند مشکل کار کجاست و اگر نقصی در مدارک هست آن را رفع کند.

او درباره کمک هزینه مسکن کارگران گفت: کمک هزینه مسکن یا حق مسکن یک مولفه مزدی است که هیات دولت باید آن را به تصویب برساند. امسال در این زمینه رشد خوبی داشتیم، اما به رغم وعده‌هایی که مبنی بر اعمال افزایش حق مسکن از تیر ماه داده شد، هنوز این اتفاق رخ نداده است.

بازنشستگی زنان دیگر موردی بود که این کارشناس روابط کار درباره آن توضیح داد.

او در جواب سوالی درباره سن بازنشستگی زنان گفت: بر اساس قانون زنان می‌توانند در ۵۵ سالگی خود را بازنشسته کنند. درباره بازنشستگی پیش از موعد حداقل سن برای زنان ۴۲ سال است.

خزائی درباره مشاغل شیفتی که به صورت ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت است، عنوان کرد: چنین چیزی خلاف قانون است و اینکه برخی کارفرمایان انتظار دارند کارگر ۲۴ ساعت بیدار بماند و کار کند قانونا و منطقا درست نیست. توصیه من به کارفرمایان این است که ساعات مشاغل شیفتی را کمتر کنند یا اینکه زمان استراحتی برای کارگران در نظر بگیرند.

طبقه‌بندی مشاغل موضوع دیگری بود که او به آن پرداخت.

این فعال کارگری عنوان کرد: طبقه‌بندی مشاغل که در کارگاه‌های با بیش از ۵۰ نفر نیروی کار الزامی است، به منظور انگیزه دادن به کارگران که منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود، صورت می‌گیرد. کارگر با تجربه، سرمایه است و عقل حکم می‌کند سرمایه حفظ شود. اگر کارگری با ۱۰ سال سابقه کار، هم ردیف یک کارگر تازه استخدام شده قرار گیرد، انگیزه کار از بین می‌رود و بهره‌وری پایین می‌آید، بنابراین توصیه من به کارفرمایان انجام طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌هاست.

او همچنین به وضعیت کارگران ساختمانی پرداخت و گفت: این قشر از کارگران از مظلوم‌ترین اقشار کارگران هستند که به ویژه در بحبوحه شیوع کرونا معیشت آنها به شدت آسیب دیده و مشمول بیمه بیکاری هم نشده‌اند. هدف از قانون کار تحت شمول قرار دادن و حمایت از همه کارگران به صورت یکسان بود، اما در مورد کارگران ساختمانی ضعف‌ها و کاستی‌هایی وجود دارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز