خبرگزاری کار ایران

علی دهقان کیا:

از ماه جاری حقوق بازنشستگان کارگری چقدر اضافه می شود؟ / افزایش همسان‌سازی جزو مستمری است و استمرار دارد

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۱۳۳

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران با تاکید بر اینکه براساس وعده‌ها، همسان‌سازی استمرا خواهد داشت به تشریح افزایش حقوق بازنشستگان می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماه جاری بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر افزایش مستمری خواهند داشت؟ قرار است از طریق اجرای همسان‌سازی و افزایش مزایای مزدی، دریافتی مستمری‌بگیران حداقلی با ۳۰ سال سابقه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد؛ اما مساله بر سر چگونگی و چندوچون این افزایش است؛ آیا بودجه همسان‌سازی استمرار خواهد داشت و در سالهای بعد افزایش ناشی از آن مشمول افزایش سالیانه خواهد شد؟

علی دهقان کیا (رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران) در رابطه با استمرار همسان‌سازی می‌گوید: تا آنجایی که ما اطلاع داریم و براساس اظهاراتی که مسئولان در جلسات برگزار شده داشتند، قرار است این مبلغ یعنی مبلغ افزایش ناشی از همسان‌سازی، جزو حقوق بازنشستگان محسوب شود و وقتی مولفه‌ای جزو حقوق قرار می‌گیرد، دائمی محسوب می‌شود و نمی‌تواند موقتی باشد.

به گفته او، این افزایش، تبدیل به یک ضریب مزدی خواهد شد که قاعدتاً باید مشمول افزایش سالیانه مستمری نیز بشود.

دهقان کیا در ارتباط با افزایش مزایای مزدی مانند بن مسکن و خواربار می‌گوید: در ارتباط با افزایش مزایا، هیات امنای سازمان تصمیم گیرنده است و هر سال با توجه به نرخ تورم و باقی متغیرها، میزان آن را افزایش می‌دهند؛ همانطور که می‌دانید پایه مستمری بازنشستگان که متناسب‌سازی هم جزو همین مزد قرار می‌گیرد، هرساله با توجه به مصوبات شورای عالی کار افزایش می‌یابد؛ چراکه ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی می‌گوید افزایش مستمری نباید کمتر از افزایش دستمزد کارگران شاغل باشد؛ البته می‌تواند بیشتر باشد و هیچ مانعی وجود ندارد.

حقوق بازنشستگان چقدر اضافه می شود؟

رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران در ادامه در ارتباط با افزایش مردادماه می‌گوید: بازنشستگی در تامین اجتماعی بسیار متنوع است؛ بازنشستگی با ده سال داریم، با ۲۰ سال، ۲۵ سال، ۳۰ سال و حتی ۳۵ سال هم داریم؛ برخی بازنشسته عادی هستند و برخی بازنشسته سخت و زیان‌آور؛ لذا فرمول ثابتی برای همه نداریم که بگوییم همه بازنشستگان براساس این فرمول ثابت، مشمول افزایش می‌شوند. هر بازنشسته به نسبت پرداختی که داشته و مستمری دریافتی در زمان بازنشستگی، مشمول افزایش می‌شود؛ مثلاً کسی که ۳۰ سال سابقه دارد و در زمان بازنشستگی، حداقل مستمری را دریافت می‌کرده، قرار است حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی داشته باشد؛ آنهایی که ۳۵ سال سابقه داشتند و حداقل‌بگیر هستند، حدود ۳ میلیون تومان خواهند گرفت.

وی ادامه می‌دهد: آنهایی که مثلاً در زمان بازنشستگی ۴ برابر حداقل دستمزد پرداختی داشته‌اند، اگر ۳۰ سال سابقه داشته باشند، براساس فرمولی که وجود دارد مشمول افزایش می‌شوند. مثلاً اگر فاصله دریافتی اینها با حداقل مستمری در طول زمان از چهار برابر به ۲ برابر رسیده باشد، این ۲ واحد تنزلی که اتفاق افتاده جبران می‌شود؛ یعنی اگر امتیاز هر واحد  ۴۰۰ هزار تومان باشد، دو تا ۴۰۰ هزار تومان یعنی ۸۰۰ هزار تومان به  اضافه ۴۰۰ هزار تومان به خاطر سابقه می‌گیرد؛ یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت؛ منتها همه اینها فرمول دارد و من تقریبی و مثالی خدمتتان عرض کردم. ولی در مجموع، همه عقب ماندگی‌ها جبران خواهد شد.

به گفته دهقان کیا، همسان‌سازی قرار است پایان ماه جاری اجرایی شود و درنتیجه، فرمول‌های دقیق تا پایان ماه مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز