خبرگزاری کار ایران

کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری تبریز خواستار حذف پیمانکاران شدند

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۱۳۱

کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری تبریز از اینکه در استخدام شرکت‌های پیمانکاری هستند، گله دارند و خواستار تغییر وضعیت استخدامی خود به قرارداد مستقیم هستند.

 کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری تبریز در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: از اینکه سالها به صورت پیمانی در استخدام چند شرکت پیمانکاری مشغول کار هستیم، معترض هستیم و خواستار آن هستیم که وضعیت استخدامی‌مان به قرارداد مستقیم تبدیل شود.

این کارگران مدعی‌اند: پیمانکار تامین نیرو در مقام کارفرما به هیچ‌یک از تعهدات مزدی خود در قبال کارگران  خدماتی و فضای سبز عمل نکرده است.

کارگران شهرداری تبریز در ادامه تصریح کردند: سالهاست پیگیر خروج پیمانکاران تامین نیرو از شهرداری به ویژه در بخش خدمات و فضا سبز هستیم اما تاکنون مسئولان شهری هیچ تصمیم جدی برای حذف پیمانکار و نوع قرارداد کارگران نگرفته‌اند و این موضوع هر روز نگرانی کارگران را بیشتر می‌کند.

او در تشریح وضعیت شغلی کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: تقریبا ۱۷۵۳ کارگر در بخش خدمات و  حدود ۳ هزارو ۸۵۰ کارگر در بخش فضای سبز شهرداری تبریز زیر نظر چند پیمانکار مشغول کارند و در تمامی این سال‌ها بخشی از مطالبات مزدی آنها هر ماهه توسط پیمانکاران برداشت می‌شود.

به گفته وی؛ از مجموع کارگران خدماتی حدود ۲۰۰ نفر طی دو سه سال گذشته با سفارش برخی مسئولان شهری با عنوان کارگر خدماتی جذب شهرداری شده‌اند و هم اکنون در بخش‌های دیگر مشغول کارند و کار دفتری انجام می‌دهند. درواقع می‌توان گفت، تعداد کارگران خدماتی حدود ۱۵۰۰ نفر است اما از مجموع کارگر فضای سبز ۸۵۰ نفر به عنوان نگهبان در پارک‌ها و سایر مراکز تفریحی شهر به صورت قرارداد ثابت مشغول کارند و مابقی (حدود ۳ هزار نفر) کارگر فصلی‌اند و هر ساله با آغاز فصل بهار تا آبان ماه به صورت پیمانکاری در استخدام شهرداری قرار می‌گیرند.

به گفته آنها، کارگرانی که توسط شرکت‌های واسطه نیروی انسانی در بخش خدمات و فضای سبز ۱۰ منطقه شهرداری تبریز مشغول به کار هستند، ثبات شغلی ندارند و هر لحظه امکان بیکاری آنها وجود دارد.

کارگران شهرداری تبریز با بیان اینکه پیمانکار تامین نیرو فقط یک اسم است و هیچ نقشی در انجام کار اجرایی شهرندارد، در ادامه تصریح کردند: برخی پیمانکاران شهری برای انجام پروژه‌های اجرایی آورده‌ای مالی دارند و مرتبا از جیب هزینه می‌کنند اما پیمانکاران تامین نیرو بدون یک ریال آورده مالی به سودهای کلانی دست پیدا می‌کنند.

آنها در ادامه افزودند: شهرداری تبریز می‌تواند با حذف پیمانکاران تامین نیرو با کارگران قرارداد مستقیم ببندند. ما کارگران انتظار داریم منابع مالی که هر ماه با وجود پیمانکاران از دریافتی ماهانه‌مان کسر می‌شد به کارگران بازگردد و با این اتفاق شاهد افزایش انگیزه در کارگران خواهد شد.

در ادامه کارگران شهرداری درباره وضعیت مطالبات خود گفتند: خوشبختانه کارگران خدماتی و پاکبان شهرداری تبریز معوقات مزدی ندارند و حقوق و بیمه آنها در موعد مقرر پرداخت می‌شود اما کارگران فضای سبز در زمینه پرداخت به موقع حقوق و بیمه با مشکل روبرو هستند.

به گفته کارگران، در حال حاضر  مجموع پیمانکارانی که در بخش فضای سبز مشغولند در دریافت صورت وضعیت‌های مالی خود با شهرداری دچار مشکل هستند و این موضوع باعث شده در روزهای گذشته شاهد تجمع آنها باشیم در عین در روزهای گذشته نیز شماری از همکاران فضای سبز منطقه ۴ شهرداری تبریز به دلیل پرداخت نشدن چندین ماه حق بیمه دست به تجمع زده بودند که در حال حاضر با میانجی‌گری مسئولان موقتا این مشکل مرتفع شده است.

 آنها در ادامه افزودند: ما کارگران خدماتی شهرداری تبریز سالهای گذشته با چالش‌های زیادی روبرو بودیم و مرتبا برای دریافت مطالبات معوقه صنفی خود اعتراض می‌کردیم. پیگیری مکرر ما در سالهای گذشته در نهایت باعث شد امروز مطالباتمان به‌روز شود و در کل به‌جز بحث حذف پیمانکاران که خواسته همه کارگران شهرداری است خواسته دیگری نداریم.

 کارگران شهرداری تبریز در ادامه تصریح کردند: متاسفانه در سال‌های اخیر نظارت کافی بر عملکرد پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری تبریز وجود نداشته با این حال ما کارگران خدماتی و پاکبان شهرداری تبریز به جرات می‌توانیم بگوییم از هر لحاظ حرف اول را در سطح کشور می‌زنیم. این رضایت‌مندی در نتیجه تلاش شبانه‌روزی کارگران خدماتی شهرداری تبریز حاصل شده است.

آنها با تاکید بر اینکه کارگران پیمانی بعد از سال‌ها کار از همه مزایای قانونی کار بی‌بهره بوده و از قرارداد‌های موقت خود با پیمانکار خسته شده‌اند، در پایان خواستار حذف پیمانکاران تامین نیرو از شهرداری شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز