خبرگزاری کار ایران

اوسط هاشمی اعلام کرد:

سال ۱۴۰۰ بهار آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای است/ ۴۵ درصد از مشاغل تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی دچار ریزش می‌شوند/ انعقاد تفاهم‌نامه برای ارائه آموزش‌های مهارتی به یک میلیون راننده بین شهری

asdasd
کد خبر : ۹۴۲۶۲۶

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: با تسهیل صدور مجوز برای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌‌ای، سال ۱۴۰۰ بهار این آموزشگاه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علی اوسط هاشمی» در نشست خبری معرفی برنامه‌های هفته مهارت‌آموزی (۳۱ تیر تا ۶ مرداد) با بیان اینکه ایجاد ارتباطات مستمر توسط رسانه‌ها میان مردم و حاکمیت خود یک مهارت است، گفت: رسانه‌‌ها وظیفه دارند آنچه در نگاه مردمان پنهان است را زنده کنند و به حاکمیت بازتاب دهند؛ چراکه ما نمی‌توانیم رابطه‌‌مان را به مردم به روز نگه داریم. 

وی افزود: این رسانه‌ها هستند که به این مسیر پایداری می‌بخشند و فاصله و گسست میان مردم و حاکمیت را کم می‌کنند. رسانه‌ها امروز می‌توانند انتقال مهارت‌ها و ضرورت مهارت آموزی را منتقل کنند و معنا ببخشند؛ مهارت اما در پیوند با کار معنا پیدا می‌کند. در واقع این دو، دو بال توسعه محسوب می‌شوند؛ به ویژه در شرایط حاضر که کرونا نشان داد که اگر نظام برنامه و بودجه با نظام مهارت پیوند نداشته باشد، نمی‌توانیم اشتغال موجود را تقویت و مدیریت کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، افزود: امروز دانش صرف نمی‌تواند برای انسان موقعیت شغلی ایجاد کند و در اساس موقعیت و فرصت اثرگذاری به انسان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه امروز سواد رسانه‌ای و سواد قوم شناختی و بوم شناختی یک ضرورت است، گفت: علاوه بر اینها، انسان امروز باید سواد تحلیل هم داشته باشد. اینگونه می‌توان به سمت بازنگری در نظام آموزشی رفت اما امروز مهم‌ترین سواد، سواد تغییر است. ما از ۴ مرحله سواد عبور کردیم تا به سواد تغییر برسیم البته سواد تغییر بدون سواد مهارت ممکن نیست.  

اوسط هاشمی با بیان اینکه نیروی دارای مهارت بیکار نمی‌شود، گفت: امروز شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که کارگر دارای مهارت بدون شغل نماند. نیروی دارای مهارت باید بتواند از پتانسیل‌های بازار کار برای ارتقای خود استفاده کند.

وی افزود: دیگر دوره‌ای که با سواد دانشگاهی بخواهند دنبال کار بگردند تمام شده است. امروز باید به شرط مهارت وارد بازار کار شوید.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه به سراغ مهارت‌آموزی حین کار و تحصیل رفته‌ایم، گفت: امروز در کنار دانشگا‌ه‌ها و واحدهای صنعتی به گسترش مهارت‌آموزی میان دانشجویان و شاغلان می‌پردازیم چراکه با توجه به تغییرات تکنولوژی این یک ضرورت است.

هاشمی افزود: ۴۰ تا ۴۵ درصد مشاغل فعلی تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی دچار ریزش می‌شوند از این رو باید به دنبال سازمان دادن مهارت‌های پایدار برویم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ سال بهار آموزشگاه‌های آزاد است، گفت: با تسهیل در صدور مجوز برای تاسیس آموزشگاه‌های آزاد سال ۱۴۰۰ بهار آنهاست. اخیرا مصوب کرده‌ایم که آموزشگاه‌های آزاد بتوانند سریعا مجوز دریافت کنند به ویژه برای کسانی که شایستگی تاسیس چنین آموزشگاه‌هایی را دارند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته در رقابت با آموزشگاه‌های آزاد بودیم، بیان داشت: امروز دیگر خود را در رقابت آموزشگاه‌ها نمی‌بینیم و تلاش می‌کنیم به سه سطح اول مهارت و آموزشگاه‌های آزاد واگذار کنیم و خودمان به آموزشگاه‌های تخصصی روی بیاوریم.

هاشمی با بیان اینکه باید الزام به فراگیری مهارت را جدی بگیریم، گفت: کارگری که مهارت ندارد هم به خودش و هم به محیط کارش خسارت وارد می‌کند. هر کسی هم که بدون مهارت پروانه کسب دریافت می‌کند به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند از این رو باید شرایطی فراهم شود که بدون داشتن مهارت به کسی پروانه کسب و کار ارائه نشود.

معاون وزیر کار گفت: قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه باید به گونه‌ای نوشته شود که در کنار جهش تولید، جهش مهارت هم دیده شود نه اینکه به تعداد بالا مجوز برای تاسیس بنگاه‌های زودبازده صادر شود و بعد یک به یک آنها تعطیل شوند.

اوسط هاشمی با اشاره به تقسیم کار میان آموزشگاه‌های آزاد و مراکز دولتی وابسته به سازمان فنی و حرفه‌ای، گفت: سال گذشته به صورت ۵۰-۵۰ ارائه آموزش‌های مهارتی را میان خود و آموزشگاه‌های آزاد تقسیم کردیم و هر یک از این بخش‌ها ۹۰۰ هزار نفر را تحت آموزش بردند.

وی افزود: بیشترین آموزش‌های مهارتی به ترتیب در گروه خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی ارائه شده‌اند. در حالی کشاورزی کمترین میزان آموزش‌های مهارتی را دارد که باید در شرایط تحریم‌ها کشور را از قحطی نجات دهد البته به رغم تحریم‌ها، هیچگاه با قحطی مواجه نشدیم اما تولید کشاورزی به جهت حمایت از جهش تولید ضروری است.

اوسط هاشمی با بیان اینکه تولید کشاورزی را باید به مهارت گره بزنیم، گفت: نیروی کشاورزی نیاز به مهارت دارد تا برای کار خود را پشت میزنشین تعریف نکند.

رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای با اشاره به ارائه آموزش‌های مهارتی به زندانیان گفت: زندانیانی که دوره‌های آموزش مهارتی را می‌گذرانند پس از بازگشت به زندگی به ندرت مرتکب جرم می‌شوند. هیچ معروفی مهمتر از نجات انسان شکست‌خورده و در معرض مجازات نیست.

وی با اشاره به وجود ۱۱ هزار آموزشگاه آزاد مهارتی اشاره کرد و افزود: در همین حال ۵۷۰۰ کارگاه و ۶۱۰ مرکز دولتی در کنار این ۱۱ هزار آموزشگاه آزاد فعالیت می‌کنند.

اوسط هاشمی با اشاره به برنامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در هفته مهارت‌آموزی بیان داشت: در این هفته آمادگی رونمایی از ۱۰۰۰ استاندارد جدید را داریم که در حوزه‌های گاز، کشاورزی و ایران مهارت سازمان یافته‌اند. همچنین از طرح ایران مهارت رونمایی می‌کنیم که شعار آن هر دانش‌آموز یک مهارت است. در این هفته همچنین تفاهمنامه‌ای را با دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم دانشجویان با مهارت خواهیم داشت.

معاون وزیر کار افزود: تفاهمنامه دیگری را هم با وزارت راه و شهرسازی به منظور بازآفرینی شهری و ارتقای مهارت‌های شغلی یک میلیون راننده بین‌شهری منعقد می‌کنیم. همچنین در این هفته برای ارائه آموزش‌های مهارتی در بخش دریایی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه سهم سازمان فنی و حرفه‌ای از آموزش‌های دریایی صفر است در حالی که می‌توانیم با توزیع جمعیت در سواحل و دریاها ضمن خلق ثروت زمینه مهارت‌آموزی را برای ساکنان این مناطق فراهم کنیم. باید توجه داشت که در ایران با در نظر گرفت جزایر، ۸۰۰۰ کیلومتر ساحل داریم.

اوسط هاشمی با اشاره به ارائه آموزش‌های مهارتی به زندانیان، گفت: با کمک قرارگاه مهارت‌آموزی ستادکل نیروهای مسلح سربازان دارای مهارت را که در دوره‌ آموزشی مهارت دیده‌اند به محل خدمتی که خود مبایل هستند، اعزام می‌کنیم. ۱۲۰ هزار نفر سرباز در سال ۹۸ دوره‌های آموزش مهارتی را گذراندند و ۷۲ هزار نفر ساعت هم در زندان‌ها از دوره‌ها بهره‌مند شدند. در مجموع حدود ۲۰۰ هزار نفر از مجموع ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری که در سال ۹۸، دوره‌های فنی و حرفه‌ای را گذرانده‌اند، سرباز و زندانی بوده‌اند. برنامه ما این است که تا سال ۱۴۰۱ هیچ سرباز بدون مهارتی را در کشور نداشته باشیم و سربازی پل اتصال به سمت بازار کار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز