خبرگزاری کار ایران

در مراسمی به میزبانی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی مطرح شد؛

موسوی بجنوردی: سرحدی‌زاده آزاد از تعلق دنیوی می‌زیست/ قریشی: سرحدی‌زاده غمخوار جامعه کارگری بود/ مسجدجامعی: سرحدی‌زاده کارگر بود و به کارگر بودنش افتخار می‌کرد

asdasd
کد خبر : ۹۴۱۸۱۴

رئیس مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه ابوالقاسم سرحدی‌زاده نمونه واقعی یک انسان انقلابی بود، گفت: او آنچنان در آرمانخواهی غرق بود که آزاد از نوع تعلق دنیوی می‌زیست.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، به همت مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی مراسم گرامیداشت ابولقاسم سرحدی زاده (وزیر اسبق کار و نماینده ادوار مجلس) به صورت مجازی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور تعدادی از دوستان و اعضای خانواده سرحدی زاده برگزار شد، کاظم موسوی بجنوردی (رئیس مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی) گفت: سرحدی زاده بزرگ مرد انقلابی بود که برای عدالت‌خواهی جان خود را سخاوتمندانه عرضه می‌کرد.

او ادامه داد: او به مردم ایران عشق می‌ورزید و هر گاه وطن در خطر قرار داشت، آماده هر نوع فداکاری بود.

رئیس مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه ابوالقاسم سرحدی زاده نمونه واقعی یک انسان انقلابی بود، گفت: او آنچنان در آرمانخواهی غرق بود که آزاد از نوع تعلق دنیوی می‌زیست.

او ادامه داد: هر کس ساعتی با او می‌نشست و به حرف‌هایش گوش می‌داد، شیفته او می‌شد. سرحدی زاده با آنکه تمام دوران جوانی‌اش را در زندان گذراند، هیچگاه ننالید و خم به ابرو نیاورد.

موسوی بجنوردی با بیان اینکه سرحدی زاده معلم اخلاق، دیانت و وطن‌خواهی بود، عنوان کرد: می‌توان او را در میان انقلابیون ایران و حتی جهان نمونه دانست. او مثل آب زلالی بود که حتی لکه‌ای آلودگی نداشت.

سرحدی زاده مقابل صاحبان قدرت حرفش را می‌زد

در ادامه علی اصغر قریشی (سفیر سابق ایران در یمن) درباره سرحدی زاده گفت: قبل انقلاب که او را بازداشت کردند و به دادگاه بردند، او جای دفاع از خود در آن دادگاه، از آرمان‌ها و عقایدش دفاع کرد.

او ادامه داد: در روزهای اخیر که از درگذشت او می‌گذرد درباره صفات و ویژگی‌های او زیاد نوشته شده است. یکی از مهمترین ویژگی‌های او این بود که در برابر صاحبان قدرت حرفش را می‌زد و از آنها ترسی نداشت.

قریشی با بیان اینکه سرحدی زاده؛ اسطوره شرف، متانت و خستگی ناپذیری بود، عنوان کرد: او هیچگاه مخالف را تخطئه نمی‌کرد و همیشه آماده حرمت نهادن به مخالف بود. او همه عمر، خود را غمخوار جامعه کارگری می‌دانست.

سرحدی زاده نگاه ابزاری به کارگر نداشت

در ادامه این مراسم احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد) گفت: مرحوم سرحدی زاده در تمامی دوره‌ها همان ماند که بود. افرادی هستند که وقتی به قدرت می‌رسند تغییر می‌کنند، اما سرحدی زاده اینچنین نبود و همیشه مانند دوران مبارزه‌اش بود.

او ادامه داد: سرحدی زاده کارگر بود و به کارگر بودنش افتخار می‌کرد. وقتی وزیر هم بود منش خاکی خودش را داشت. همه جا برایش دفتر کار بود و هر جا می‌توانست مشکلی را حل کند، دریغ نمی‌کرد.

مسجدجامعی با اشاره به همکاری‌هایی که با مرحوم سرحدی زاده داشت، عنوان کرد: برخورد او در مورد مسائل مختلف سلوک و تفکر او را نشان می‌داد. زمانی طرحی ارائه شد که حاشیه‌نشینان را به شهرهایشان منتقل کنند. مرحوم سرحدی زاده عنوان کرد که آیا نمی‌شود با ایجاد تعاونی‌هایی به کار و زندگی آنها رونق داد؟ در واقع نگاه او کمک به افراد جای برخوردهای سلبی بود.

او ادامه داد: زمانی هست که نگاه به کارگر این است که شبیه بمب ساعتی است و باید مواظب بود آسیبی نزند. زمانی نگاه این است که کارگران بخشی از جامعه هستند و سهمی دارند. نگاه مرحوم سرحدی زاده نگاه دوم بود. در واقع او به کرامت انسانی افراد احترام می‌گذاشت و به کارگر به عنوان ابزار اقتصادی نگاه نمی‌کرد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: در هر برخوردی رعایت حرمت و کرامت افراد برای مرحوم سرحدی زاده اصل بود و آن را رعایت می‌کرد.

سرحدی زاده عاشق انسان بود

اصغر کورنگی (از دوستان ابولقاسم سرحدی زاده) در این مراسم با بیان خاطراتی از او، گفت: برای شناخت یک فرد این کافی است که ببینی در دوران سختی چگونه بوده و در دوران قدرت چطور عمل کرده است. مرحوم سرحدی زاده در هر دو دوره یک حالت داشت. او عاشق انسان و عاشق خدمت به مردم بود. هیچ گاه از او تظاهر، غرور و تکبر ندیدم.

عدالت و آزادی آرمان سرحدی زاده بود

در ادامه این مراسم کیوان صمیمی (روزنامه‌نگار) با بیان اینکه آرمان سرحدی زاده عدالت و آزادی بود، خاطراتی از او در زندان در زمان قبل انقلاب ذکر کرد.

او گفت: سرحدی زاده حتی وقتی رئیس سازمان زندان ها بود، زندانی بود، همانطور که وقتی وزیر کار شد، کارگر ماند.

به گفته صمیمی؛ تجربه او از زندان به شناخت او از زندانیان کمک کرد و می‌دانست چطور باید با زندانیان برخورد کند و به همین دلیل زندانیان منش او را می‌پسندیدند.

او با اشاره به رابطه خوب سرحدی زاده با دگر اندیشان، بیان کرد: از این نظر او شبیه مرحوم آیت الله طالقانی بود، همانطور که در بخشش و استفاده از ظرفیت‌ها شبیه نلسون ماندلا بود و در سازمان زندان‌ها برای پیشبرد امور از کارکنان قدیمی زندان استفاده کرد.

صمیمی با بیان اینکه سرحدی زاده یک سوسیال دموکرات مذهبی بود، گفت: او عدالتخواه بود و هر جا می‌دید حقی ضایع شده است از مظلوم حمایت می‌کرد.

محمدجواد حجتی کرمانی (از انقلابیون پیشکسوت و امام جمعه اسبق کرمان) هم درباره سرحدی زاده گفت: دوست دارم خودم را روی مساله شجاعت و دریادلی و مردانگی ایشان متمرکز کنم. 

او ادامه داد: در حزب ملل افراد شجاعی دور هم جمع شده بودند و سرحدی زاده سر سلسله شجاعان بود. او وقتی در دادگاه دوران شاه حاضر شد با شجاعت و بدون واهمه از عقاید خود دفاع کرد و حرفش را درباره صاحبان زور زد.

همچنین اسماعیل زمانی (از دوستان ابوالقاسم سرحدی زاده) او را یکی از حجت‌های الهی خواند و گفت: روز قیامت خداوند افرادی را به عنوان حجت به گناهکاران نشان می‌دهد. این حجت‌ها بین ما هستند. ممکن است آنها را بشناسیم یا نشناسیم. شناختی که من از مرحوم سرحدی زاده پیدا کردم این است که او یکی از این حجت‌ها بود.

زمانی تاکید کرد: در دنیا کسانی هستند که فریفته قدرت نمی‌شوند و قدرت آنها را ضعیف نمی‌کند. سرحدی زاده یکی از این افراد بود.

سیامک لطف اللهی (از دوستان سرحدی زاده) هم درباره او گفت: سرحدی زاده انسانی بسیار خاکی بود و حتا زمانی که وزیر بود با مردم می‌جوشید و دوست داشت در میان آنها باشد. وقتی بین مردم راه می‌رفتیم می‌گفت چه لذتی دارد میان مردم بودن.

فاطمه سرحدی زاده (خواهر مرحوم سرحدی زاده) نیز در این مراسم با بیان خاطراتی از او و همچنین برجسته کردن صفات و ویژگی‌های او، یاد او را گرامی‌داشت. سپس اسماعیل شمس درباره نقش سرحدی‌زاده در تاسیس حزب ملل سخنرانی کرد و در ادامه فاطمه سرحدی زاده به ذکر خاطره‌ای از خود در زمان زندانی شدن پرداخت و گفت: در بحبوحه زندان و زیر فشارهای شدید روزی ابوالقاسم به ملاقات من آمد. اینکه او که مقام و منصبی داشت اینطور سراغ من آمده، مرا دلگرم کرد و تحمل سختی را آسان کرد.

کسانی که دنبال عدالت می‌گردند نباید بی عدالتی ایجاد کنند

سیدرضا حسینی امین (از دوستان و همکاران سرحدی زاده) نیز در این مراسم با اشاره به مبارزه داوود و جالوت گفت: در این مبارزه فقط خود مبارزه و پیروزی مهم نیست، بلکه بعد از آن و جهاد با نفس هم مهم است.

او با تاکید بر اینکه در مبارزه رعایت عدالت بعد پیروزی مهم است، عنوان کرد: کسانی که دنبال عدالت می‌گردند نباید بی‌عدالتی ایجاد کنند. این سیره پیامبر و امامان ماست و مرحوم سرحدی زاده نیز تلاش می‌کرد چنین سیره‌ای را پیش بگیرد.

حسینی امین ادامه داد: سرحدی زاده یک انسان مقاوم جدی بود و در مقابل زور سرخم نکرد و اعلام عجز و لابه نکرد. بعد از مبارزه هم عقده‌گشایی نکرد و وقتی رئیس سازمان زندان‌ها بود، چون خود زندانی بوده؛ انتقام نگرفت.

او تاکید کرد: سرحدی زاده در مجلس و وزارت کار دنبال آب و نان خود نبود، بلکه به فکر محرومان بود. مرحوم سرحدی زاده واقعا مردمی بود. او قدرتی را که به دست آورده بود، از آن خدا می‌دانست و به‌همین دلیل از انقلاب سهم خواهی نکرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز