خبرگزاری کار ایران

یوسفی:

ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات ویژه کرونا ادامه دارد/ تسهیلات مرحله دوم به کارگاه‌های فاقد کد کارگاهی پرداخت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۸۹۵

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در مورد پرداخت تسهیلات کرونا توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، محمدرضا یوسفی، با اشاره به اینکه ۱۴ گروه کسب‌و‌کار در کشور و استان از شیوع ویروس کرونا دچار آسیب شده‌‌اند عنوان کرد: مراکز توزیع و تولید غذا، مراکز گردشگری حمل‌و‌نقل عمومی، تولید و توزیع‌کنندگان پوشاک، تولید و توزیع‌کنندگان آجیل، مراکز تفریحی اقامتی، موسسات خصوصی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت، آموزشگاه‌های رانندگی و آرایشگاه‌ها از جمله آن‌ها هستند. البته بعد از مدتی به واحد‌های مذکور واحد‌های پرورش گوشت، تولید کننده‌های مرغ مادر، مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای، صیفی‌جات نیز اضافه شد.

وی با اشاره به این که واحد‌های تولیدی و صنعتی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌ و تعدیل نیرو انجام داده‌اند از همان روز‌ها با مراجعه به سامانه بیمه بیکاری می‌توانستند در آن ثبت نام کنند، عنوان کرد: تا حال حاضر ۷ هزار و ۶۰۰ نفر در سامانه مذکور در استان زنجان ثبت نام کرده‌اند که یک هزار و ۷۰۰ نفر در مرحله اول و بقیه افراد نیز در مراحل بعد به سازمان تامین اجتماعی معرفی شدند.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه مرحله اول ثبت نام بیمه بیکاری حاصل از شیوع ویروس کرونا از ۱۰ اسفند ماه تا آخر اردیبهشت بود و اعتبار لازم از طریق سامانه برنامه و بودجه تامین شد، گفت: به افراد مشمول در صورت مجرد بودن ۸۰۰ هزار تومان و در صورت متاهل بودن یک میلیون‌ و ۲۵۰ هزار تومان پرداخت شد و این در حالی است که افرادی که از ابتدای خرداد همچنان بیکار مانده‌‌اند از صندوق بیمه بیکاری، مقرری ماهانه نیز دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه قانون بیمه بیکاری پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است و اگر یک واحد به حالت عادی برگردد کارفرما موظف است تا نیروی خود را از بین همین افراد انتخاب کند خاطرنشان کرد: افرادی که به دلیل بیماری کرونا از بیمه بیکاری استفاده کنند و مقرری بگیر بیمه بیکاری باشند در اولویت جذب و استخدام در همان کارگاه قبلی خود را دارند.

یوسفی با اشاره به اینکه بیشترین تعدیل شد‌گان مربوط به نیرو‌های واحد‌های تولیدی و صنعتی هستند ابراز داشت: واحد‌های صنعتی و نساجی بیشترین تعداد بیکاران را در طول مدت شیوع بیماری ویروس کرونا داشته‌اند اما تمهیدات خوبی توسط دستگاه‌‌های اجرایی صورت گرفته است و مشکلات واحد‌های تولیدی در حال بررسی است و در آینده‌ای نزدیک نیز شاهد حضور کارگران در کارگاه‌ها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در واحد‌هایی که کار‌فرما از شرایط کرونایی سوء استفاده کند مورد برخورد قرار می‌‌گیرد اما بازرسی‌ها به صورت مستمر و ویژه در حال انجام است تا از این قبیل تخلفات ممانعت شود و در این راستا برای برقراری بیمه بیکاری حتی هیئت‌های استانی در موقع لزوم در واحد‌ها حضور می‌یابند و تصمیم‌‌گیری را انجام می‌دهند.

این مسئول با بیان اینکه تمهیدات خوبی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید انجام شده است و بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی احصا و رفع می‌‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت نیاز به حمایت این امر نیز انجام می‌‌گیرد اما بهتر است افرادی که در رسته‌های ۱۴ گانه قرار دارند در سامانه کارا ثبت نام کنند و در این راستا نیز تا پایان تیرماه فرصت دارند ثبت نام را تکمیل نمایند.

به گفته یوسفی، مرحله اول ثبت نام از ابتدای خرداد ماه آغاز شده و تا حال حاضر نیز ادامه دارد و این در صورتی است که در مرحله نخست کارگاه‌هایی که دارای کد کارگاهی بودند، مشمول دریافت تسهیلات شدند. اما در مرحله دوم واحد‌هایی که فاقد کد کارگاهی هستند نیز مشمول دریافت تسهیلات شده‌اند و از ۱۶ تیر ماه می‌توانند در سامانه کارا ثبت نام کنند و این در حالی است که کمتر از یک هفته فرصت برای استفاده از این ظرفیت وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۱۲ دستگاه اجرایی وظیفه رسیدگی به امورات ثبت نام در سامانه کارا را دارند گفت: از تمام مدیران می‌‌خواهیم که نهایت همکاری را با ثبت‌‌نام‌‌کنندگان داشته باشند.

یوسفی با اشاره به اینکه ۱۳ هزار و ۷۸۵ کارگاه در مرحله اول در استان مورد شناسایی قرار گرفته و مشمول استفاده از تسهیلات کرونایی هستند عنوان کرد: تا حال حاضر یک هزار‌ و ۷۰۰ کارگاه برای استفاده از تسهیلات ثبت‌نام کرده‌‌اند، اما از تمام صنوف مختلفی که آسیب دیده‌‌اند درخواست می‌‌کنیم برای استفاده از این تسهیلات ارزان قیمت که به عنوان یک فرصت است، استفاده کنند.

به گفته وی، افراد ثبت‌نام کننده سه روز حداکثر بعد از ثبت‌‌نام مورد تایید دستگاه اجرایی قرار می‌‌گیرند و نهایتا به سیستم بانکی ارجاع داده می‌‌شوند و بعد از مدت یک هفته که مراتب مورد قبول واقع شد و متقاضی واجد شرایط بود می‌تواند نسبت به تکمیل پرونده اقدام نماید.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با تاکید بر اینکه محدودیت‌های متعارفی که در سایر تسهیلات بانکی، همچون بدهی‌های غیر جاری، استعلام مالیاتی یا چک‌های برگشتی در این طرح در نظر گرفته نشده است افزود: افراد مشمول به راحتی می‌‌توانند ثبت نام کرده و تسهیلات را دریافت نمایند.

وی با اشاره به اینکه واحد‌هایی که دارای کد کارگاهی هستند به ازای هر کارگر خود ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند گفت: ۱۲ میلیون تومان برای شغل‌هایی است که از کرونا آسیب دیده‌‌اند و ۱۶ میلیون تومان نیز برای آن دسته از شغل‌های است که بنا به دستور ستاد کرونا واحد صنفی‌شان تعطیل شده است.

یوسفی با بیان این که در مرحله دوم که تسهیلات عموماً به کارگاه‌های فاقد کد کارگاهی تعلق می‌گیرد داشتن یا نداشتن بیمه معیار نیست، تاکید کرد: کارگاه ‌هایی که حتی بیمه ندارند نیز می‌توانند به ازای هر نفر به صورت خویش‌فرمایی ۶ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند و در صورتی که رابطه بین کارگری و خویش‌فرمایی بین سرپرست کارگران و پرسنل وجود داشته باشد به ازای هر کارگر ۸ میلیون تومان تسهیلات تعلق می‌‌گیرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، با اشاره به اینکه تا سقف ۱۶ میلیون تومان صرفاً متقاضی با ارائه سفته می‌تواند نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کند گفت: ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومان تسهیلات نیازمند سفته و یک ضامن، ۴۸ تا ۱۶۰ میلیون تومان نیازمند سفته و دو ضامن، ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سفته و سه ضامن و بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان نیازمند تضمین‌های لازم است که از اداره تضمین صادر شده و بانک‌‌ها نیز طبق متعارف موجود مکلف به اخذ تضامین هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز