خبرگزاری کار ایران

علیرضا حیدری:

با همسان‌سازی هم شکاف میان درآمد و هزینه بازنشستگان پرنمی‌شود/ دریافتی حداقلی جوابگوی ۵۰ درصد مخارج بازنشستگان هم نیست

asdasd
کد خبر : ۹۳۹۱۳۶

نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: حتی با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، شکاف درآمد و هزینه این قشر پرنمی‌شود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا حیدری با اشاره به عمیق شدن شکاف درآمد و هزینه بازنشستگان عنوان کرد: بر اساس محاسباتی که در شورای عالی کار شد، سبد معاش در سال گذشته نزدیک به پنج میلیون تومان بود که این سبد امسال به هفت میلیون تومان رسیده است. حداقل دستمزد و حداقل مستمری بسیار پایین‌تر از این رقم است و بر این اساس باید اذعان کرد که شکاف عمیقی بین درآمد و هزینه بسیاری از خانوارهای ایرانی ازجمله مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی وجود دارد.

او ادامه داد: شکاف میان درآمد و هزینه اساسا به دنبال سبقت گرفتن شاخص تورم از افزایش درآمدها به وجود می‌آید. در مواردی به دلیل بالا بودن نرخ تورم و متناسب نبودن افزایش دستمزد، این شکاف عمیق‌تر می‌شود. در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات اقتصادی، بالا رفتن قیمت ارز و اتخاذ برخی سیاست‌ها شاهد عمیق‌تر شدن این شکاف بوده‌ایم.

این فعال کارگری با بیان اینکه دریافتی اکثر بازنشستگان کفاف ۵۰ درصد از هزینه‌های آنها را هم نمی‌دهد، تصریح کرد: همانطور که عنوان شد این اتفاق نتیجه نابسامانی در شاخص‌های کلان اقتصادی است. تورم چیزی است که در سطح کلان اتفاق می‌افتد و اگر به دنبال کاهش شکاف درآمد و هزینه هستیم باید فکری برای کنترل لجام‌گسیخته تورم کنیم.

او با اشاره به عدم افزایش متناسب دریافتی ها با نرخ تورم گفت: اتفاقی که امسال درباره افزایش مستمری بازنشستگان شاهدش بودیم این بود که در قانون تاکید شد که کف دریافتی بازنشستگان باید دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد. با حمایت دولت از صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری کرد، دریافتی این افراد به این میزان رسید، اما در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی این اتفاق رخ نداد.

حیدری با انتقاد از این تبعیض بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است اگر منابع لازم را داشته باشد، مستمری‌ها را افزایش می‌دهد. این سازمان طلب زیادی از دولت دارد و به دنبال دریافت بخشی از آن برای افزایش مستمری بازنشستگان است.

او ادامه داد: مذاکراتی درباره تامین منابع لازم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صورت گرفته است، اما واقعیت تلخی که وجود دارد این است که  حتی با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، شکاف درآمد و هزینه این قشر پر نمی‌شود.

به گفته حیدری اگر به دنبال پر کردن این شکاف هستیم باید در سطح کلان در سیاست‌های اقتصادی بازنگری شود.

او تصریح کرد: در نتیجه سیاست‌های اتخاذ شده طی سالیان متمادی تورم از افزایش دستمزد سبقت گرفته و سال به سال شاهد کاهش قدرت خرید مزدبگیران بوده‌ایم. در این میان آن دسته از مزدبگیران که دریافتی حداقلی دارند بیشتر از دیگران نتیجه افزایش مدام قیمت‌ها را احساس می‌کنند. به صورت مقطعی می‌توان با افزایش پرداختی‌ها شکاف به وجود آمده را پر کرد، اما اگر شرایط همین باشد و تورم و افزایش قیمت‌ها ادامه یابد دوباره شکاف ایجاد می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز