خبرگزاری کار ایران

در نشست کارگر ایرانی مطرح شد؛

خرمشهر زمانه را از چنگال بخش خصوصی آزاد کنید/ شرکت‌های داخلی علیه هپکو و به نفع خارجی عمل می‌کنند/ مشکلات آذرآب هنوز پابرجاست

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۶۳۲

نشست کارگر ایرانی روز گذشته (چهارشنبه/۱۱ تیر) با حضور سه فعال صنفی کارگری در اینستاگرام خانه کارگر به صورت زنده پخش شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بنی اسدی، رئیس شورای اسلامی کار کشت و صنعت هفت‌تپه که به عنوان اولین میهمان در نشست کارگر ایرانی شرکت کرد، با اشاره به افت فروش محصول این شرکت و پایین آمدن بازدهی آن از زمان واگذاری به بخش خصوصی، گفت: «شرکت هفته تپه پیش از واگذاری سالانه ۶۵ هزار تن شکر تولید و به بازار عرضه می‌کرد، اما حالا میزان آن به ۱۸ هزار تن رسیده است.» 

رئیس شورای اسلامی کار کشت و صنعت هفت‌تپه، افزود: «این امر، عدم کفایت کارفرما را نشان می‌دهد. در حال حاضر پرداخت دستمزدهای کارگران با تاخیر انجام می‌شود. به همین دلیل، شاهد اعتراض کارگران هستیم؛ البته همین روزها یک ماه دستمزد عقب افتاده پرداخت می‌شود.» 

بنی اسدی، گفت: «کارگران شاغل در این شرکت برای تامین هزینه‌های زندگی خود، وسایل خانه‌هایشان را می‌فروشند؛ برای مثال کولرهای گازی خانههایشان را برای فروش گذاشته‌اند.» 

این فعال صنفی با اشاره به نامه‌ای که از سوی «علیرضا محجوب»، دبیرکل خانه کارگر، برای «مهدی مدرس خیابانی»، سرپرست وزارت صمت، به جهت رسیدگی به مشکلات شرکت ارسال شده است، گفت: «مسئولان باید ۵ هزار کارگر را از گرسنگی نجات دهند. امروز وضعیت کارگران هفت تپه به اندازه‌ای بد شده است که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قصد توزیع بسته معیشتی را در میان آنها دارد.» 

بنی اسدی، افزود: «امروز، مردم شهرستان شوش شاهد هستند که شرکتی که در دوران جنگ ۸ ساله، تمام قد پشت کشور ایستاد، به چه وضعیتی دچار شده است. برای حل مشکل شرکت، دریافت عدم صلاحیت کارفرما را از سازمان خصوصی سازی، پیگیر هستیم.» 

رئیس شورای اسلامی کار کشت و صنعت هفت‌تپه، ادامه داد: «هیچ بخش خصوصی نمی‌تواند هفت‌تپه را اداره کند. زمین‌ این شرکت به اندازه شهر شیراز است و از ۵ استان کشور برای کار به آن مراجعه می‌کنند.»

این فعال صنفی با اشاره به فداکاری ساکنان شوش، گفت: «این مردم که امروز مورد جفا واقع شده‌اند، در همه صحنه‌ها حضور داشته‌اند؛ کارگران خود را برای نبرد با نیروهای متخاصم به سوریه فرستادند. در زمان جنگ ۸ ساله، زمین‌های هفت‌تپه فاصله‌ای با خط مقدم جبهه نداشت؛ تا جایی که موشک‌ها بر سر مردم ریخته می‌شدند.» 

بنی اسدی، گفت:«امروز، خرمشهرِ زمانه، هفت‌تپه است. هفت‌تپه در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد. خرمشهر زمانه را از چنگال بخش خصوصی آزاد کنید.»

در ادامه نشست زنده کارگر ایرانی، شهبازی، عضو سابق شورای اسلامی کار شرکت هپکو بر ضرورت واگذاری هرچه سریعتر این شرکت به ایمیدرو تاکید کرد. 

این فعال صنفی سابق کارگران هپکو، افزود: «هپکو برای ادامه فعالیت خود به ۱۰۰ میلیون دلار منابع ارزی و ۱۰۰ میلیارد تومان منابع ریالی نیاز دارد که ایمیدرو باید منابع ارزی آن را تامین کند. بنابراین انتقال هپکو به ایمیدرو باید هرچه سریعتر انجام شود.» 

شهبازی با اشاره به واردات ماشین‌آلات دسته دوم توسط شرکت‌های داخلی به خرید از هپکو، گفت: «این شرکت‌ها بر علیه هپکو و به نفع رقبای خارجی آن عمل می‌کنند. بنابراین، شرکت‌ها باید در خرید خود دقت کنند تا هپکو متضرر نشود.» 

عضو سابق شورای اسلامی کار شرکت هپکو، افزود: «هپکو ۶۰ هزار متر سالن تولید دارد. شرکت می‌تواند با استفاده از این ظرفیت به روزترین جک‌های هیدرولیکی را برای تامین بازار ایران تولید کند تا نیازی به واردات و خروج ارز نداشته باشیم.» 

این فعال صنفی سابق کارگران هپکو با بیان اینکه مشکلات اقتصادی هپکو تنها با واگذاری آن به ایمیدرو حل نمی‌شود، گفت: «وزارت راه و شهرسازی باید با هپکو همکاری کند تا ماشین‌آلات این شرکت در جاده‌سازی به کار گرفته شوند. در کل، مجموعه دولت باید به فکر  هپکو باشد.» 

پس از پایان صحبت‌های شهبازی، جان ملکی، رئیس شورای اسلامی کار شرکت صنایع آذرآب، به صورت تلفنی در برنامه حاضر شد و در مورد صدور حکم برائت برای ۴۱ کارگر این شرکت که در اعتراضات صنفی سال گذشته شرکت داشتند، توضیحاتی را ارائه کرد. 

این فعال صنفی، گفت: «به دنبال صدور حکم غیرقطعی برای این کارگران از حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا و حجت الاسلام موسوی، رئیس کل دادگستری استان اراک خواستیم تا از طریق دادگاه تجدیدنظر برای کارگران حکم برائت صادر کنند که خوشبختانه با این درخواست موافقت شد.» 

جان ملکی، افزود: «سال گذشته به دنبال پرداخت نشدن مطالبات کارگران، اعتراضات به خیابان کشیده شد؛ البته مشکلات آذرآب هنوز پابرجاست و سهامداران باید برای آن فکری داشته باشند.» 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز