خبرگزاری کار ایران

فرامرز توفیقی:

چرا زمان اجرای حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی از تیرماه است/ تا کی می‌خواهند تورم را «دستوری» پایین بیاورند؟!

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۹۹۶

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها با تاکید بر اهمیت صداقت گفت: بایستی زمان اجرای افزایش حق مسکن را از ابتدای سال اعلام می‌کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته هیات دولت با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگری موافقت کرد و به این ترتیب، حق مسکن از تیرماه، ۳۰۰ هزار تومان شد؛ اما پرسش اینجاست که چرا زمانِ اجرای افزایش حق مسکن از تیرماه است؛ چرا برخلاف رویه سال‌های قبل از ابتدای سال اجرایی نمی‌شود تا کارگران بتوانند برای سه ماه اول سال، ۶۰۰ هزار تومان مابه‌التفاوتِ حق مسکن دریافت کنند؟

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها و از مذاکره‌کنندگان کارگری دستمزد) در این رابطه می‌گوید: آن چیزی که مهم است این است که اگر قرار است به سمت عدالت مزدی برویم، باید بپرسیم چرا این سه ماه دیده نشده؛ چرا فکری برای این سه ماه نشده؟ آیا این سه ماهِ بهار جزو زندگی کارگران نبوده است؟ در صورتیکه این سه ماهِ بهار امسال، سه ماه عجیب و غریب کرونایی بود که هزینه‌های بهداشتی و خوراکی خانواده‌ها سر به فلک کشید؛ کرونا افزایش وحشتناک اجاره مسکن، قیمت زمین و خانه، حامل‌های انرژی و حمل و نقل را در پی داشت. اگر یکبار به تاکسی‌های اینترنتی اینترنتی مراجعه کنید، می‌فهمید که چقدر قیمت‌ها در این سه ماه افزایش یافته است؛ در بهار امسال قیمت لبنیات علیرغم انکار همه مسئولان از صدر تا ذیل، به شدت گران شده است؛ برنج و سبد معیشت به خصوص در بحث خوراکی‌ها بسیار گران شده است.

به گفته وی، در همین سه ماه به صورت غیرقابل باور و حتی مضحک، هر ماه اعلام کردند که یک یا دو درصد از نرخ تورم کاسته شده است؛ آخر چطور چنین چیزی ممکن است؛ آنهم وقتی که قیمت ارز به صورت افسارگسیخته افزایش یافته و طلا و مسکوکات گران شده‌اند.

توفیقی اضافه می‌کند: عدم بخشودگی اقساط بانکی به جز چند وام قرض‌الحسنه مثل قسط ازدواج، مشکلات مردم فرودست را بیشتر کرده است. در این بحبوحه‌ی دشواری‌ها، در همه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کارگران و فعالان کارگری اعلام کردند که توقع داریم همه افزایش‌های مزدی ازجمله افزایش پایه حقوق و حق مسکن از فرودین ماه اجرایی شود اما مع‌الاسف می‌بینیم در نامه‌ای که از وزارت کار برای آقای جهانگیری ارسال می‌شود، صحبت از  افزایش حق مسکن از اول تیرماه است؛ باید مصوبه شورایعالی کار را دید که آیا در جلسه مصوب شده که افزایش از تیرماه اعمال شود یا این کار، اقدام خودمحورانه‌ی وزارت کار است.

به گفته توفیقی، این رویه خلافِ «عدالت مزدی» است و کارگران احساس خواهند کرد که صدای اعتراضات و مطالبه‌گری‌های مزدی آنها به هیچ‌وجه شنیده نشده است.

او ادامه می‌دهد: کارگری که هیچ ندارد، دویست هزارتومان معوقه حق مسکن و مابه‌التفاوت ۶۰۰ هزار تومانی هم برایش مهم است؛ وقتی ناکام می‌شود، دچار بی‌اعتمادی و نارضایتی می‌شود؛ آیا بهتر نیست دیگر پس از این با کارگران صادق باشیم و وعده‌های واهی را تمام کنیم!

از عددسازی تا انکار واقعیت!

عضو کارگری دستمزد با بیان اینکه باید واقعیت‌های ملموس زندگی مردم در نظر گرفته شود؛ می‌گوید: واقعاً تا کی میخواهند تورم را دستوری پایین بیاورند؛ تا کی می‌خواهند به تورم واقعی سفره‌های مردم بی‌توجهی کنند؛ تا چه زمان قرار است اعداد دولتی یک چیز بگویند و سفره‌های مردم چیز دیگر؟! انکار واقعیت دیگر پاسخ نمی‌دهد!

توفیقی در ادامه با تاکید بر اهمیت صداقت می‌گوید: برخلاف وعده‌هایی که در ارتباط با حق مسکن داده بودند و قرار بود زمان اجرای آن را دولت تعیین کند، وزارت کار زمان اجرا را از تیرماه مشخص کرده است؛ این کار درست نیست و سه‌جانبه‌گرایی واقعی را زیر سوال می‌برد.  

به گفته او، اکنون باید مطالبه‌گری کارگران به سطحی فراتر برود؛ تقویت سه‌جانبه‌گری، تقویت تشکل‌های مستقل کارگری و اصلاح ساختار چانه‌زنی در شورایعالی کار، مطالباتی است که در این سطحِ فراتر طرح می‌شود و بایستی با جدیت پیگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز