خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

با این شیوه افزایش مستمری‌ها مخالف بوده و هستیم/ وزیر رفاه به سناریوهای افزایش حقوق بازنشستگان‌ توجه نکرد/ اظهاراتی برخلاف سیره «سید شهیدان انقلاب» بیان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۵۹۶

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با انتقاد از افزایش ۲۶ درصدی حداقل مستمری و افزایش ۱۵ درصد به اضافه مبلغ ثابت ۱۶۶ هزار و ۱۴ تومانی مستمری سایر سطوح در سال ۹۹، اعلام کرد که وزیر رفاه به پیشنهادات کانون‌های بازنشستگان در مورد نحوه افزایش مستمری‌‌ها توجهی نشان نداد.

«حسن صادقی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سه سناریوی افزایش مستمری‌ها در سال ۹۹ که در قالب یک بسته به وزیر رفاه پیشنهاد شد، گفت: بر اساس سناریوی اول، ابتدا می‌بایست تکلیف تامین منابع همسان‌سازی مستمری‌ها مشخص شود، تا با در نظر گرفتن کف و سقف مستمری، مبالغی از بابت تفاوت تطبیق ناشی از همسان‌سازی اختصاص یابد؛ اینگونه کف مستمری به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد. بر مبنای سناریوی دوم مستمری تمام سطوح، ۱۵ درصد به اضافه ۹۱ هزار و ۱۴ تومان افزایش می‌‌یابد تا کف مستمری با در نظر گرفتن مزایای مزدی کارگران شاغل به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد؛ برای مابقی تا کف ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، تفاوت تطبیق صادر می‌شود.

وی در مورد سناریو سوم هم گفت: بر مبنای سناریوی سوم ۲۱ درصد افزایش مستمری برای سطوح بالا و ۳۱ درصد افزایش برای سطوح پایین در نظر گرفته می‌شود تا حداقل، به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد؛ سپس با به کار بردن تفاوت تطبیق ناشی از اجرای قانون همسان‌سازی، کف را به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسانیم. متاسفانه سناریوی سوم که بسیار هم مورد تاکید کانون‌های بازنشستگی قرار داشت مورد بی‌توجهی وزیر تعاون، کار  و رفاه اجتماعی قرار گرفت؛ درحالیکه وی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که افزایش ۲۶ درصدی برای حداقل‌بگیران و افزایش درنظر گرفته شده برای سایر سطوح با هماهنگی کانون‌ها بوده است. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، افزود: اگر هر یک از این سه سناریو تصویب می‌شد می‌توانست برای ارتقای مستمری‌ کف‌بگیران و سایر سطوح مناسب باشد؛ لاکن باعث تاسف است که هیچیک از سناریوهایی که ارائه دادیم مورد توجه مقام عالی وزارت و مدیرعامل تامین اجتماعی قرار نگرفتند. جای تعجب دارد که وزیر کار مطرح کرده است که آنچه اعلام شده با توافق‌ کانون‌ها بوده است؛ درحالیکه پیشنهاد ویژه ما افزایش ۲۱ درصدی برای سایر سطوح و ۳۱ درصدی برای کف‌بگیران بود تا اعمال تفاوت تطبیق ناشی از همسان‌‌سازی، کف دریافتی به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد.

وی با بیان اینکه اتفاقی که رخ داده به هیچ وجه مورد تایید ما نیست و به آن اعتراض داریم، افزود: از همان ابتدا با این شیوه افزایش مستمری مخالف بوده و هستیم؛ چراکه به اعتقاد کانون‌های بازنشستگان ملاک برای افزایش حقوق بازنشستگان جمع دریافتی کارگران شاغل است که در سال ۹۹ برای کارگری که سابقه کار ندارد و تازه وارد کارگاه‌ شده، ۲ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان است. وفق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی مزد مبنا و هرآنچه که به عنوان مزایای جانبی حق بیمه به آن تعلق می‌گیرد، باید در محاسبه مستمری‌‌ها لحاظ شود. در کل نمی‌توانیم به کارگر بازنشسته پس از ۳۰ سال کار فرسایشی در محیط‌های صنعتی و معدنی و زندگی با عرق جبین و کدّ یمین، زیرِ مجموعِ مزد و مزایای کارگر ساده را به عنوان مستمری پرداخت کنیم.

 رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، با اشاره به پیشنهاد وزیر رفاه برای نزدیک کردن مستمری‌ها به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان یا منطبق کردن آن با این میزان، گفت: امیدوارم که آقای شریعتمداری چنین کاری را پیش ببرند و مستمری‌ها را به این کف حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری برسانند اما اگر بنابر این است که مزایای مستمری‌بگیران افزایش یابد، باید افزایش حق مسکن، بن، حق عائله‌مندی و... هماهنگونه که برای کارگران شاغل اعمال شده برای مستمری‌بگیران هم اعمال شود؛ البته همه می‌دانیم که حتی اگر ۱۰۰ درصد به مستمری‌ها اضافه شود، با توجه به هزینه‌های سبد معیشت در سال ۹۹ که ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد، کفاف نمی‌کند.

وی افزود: با این حال خیلی صریح و روشن به وزیر رفاه و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌کنیم که از میان این سه سناریو، یک سناریو را انتخاب کنند تا خیال حداقل‌بگیران از افزایش مستمری به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان راحت شود اما متاسفانه آقای شریعتمداری در مصاحبه خود به نحوی سخن گفته‌اند که این تصور و استنباط به وجود می‌آید که افزایش اعلام شده بر اساس توافق میان نمایندگان بازنشستگان با وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی بوده است درحالیکه چنین توافقی را تکذیب می‌کنیم. آنچه وزیر گفته مورد تایید ما نبوده و نیست و نخواهد بود.

صادقی با اشاره به روز تامین اجتماعی (۲۵ تیر)، گفت: با تمام توان تلاش می‌کنیم تا قبل از روز تامین اجتماعی تکلیف افزایش مستمری‌‌ها و مزایای جانبی و البته همسان‌‌سازی روشن شود؛ در غیر این صورت روز ۲۵ تیر به خیابان می‌آییم. باید یادآور شویم که در رابطه با حقوق کارگر و بازنشسته با هیچکس عهد اخوت نبسته‌‌ایم. همه باید بدانند که بازنشستگان از بابت پرداخت حق بیمه، بر گردن سازمان تامین اجتماعی حقی دارند و چیزی که مطالبه می‌‌کنند بیشتر از حقشان نیست. آنها صدقه‌بگیر، اعانه‌بگیر و مستمری‌بگیر نهادهای حمایتی نیست که جدا از طلبشان چیزی را درخواست کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به سخنانی که اخیرا موجب رنجش بازنشستگان شده است، گفت: اینکه یک حجت‌الاسلام یا مقام روحانی عنوان کند که در اسلام چیزی به نام مستمری نداریم، ناشی از ناآشنایی وی با حقوق کار و بنیان‌های ایجاد اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی است. این ناآشنایی‌ها موجب می‌شود که اظهاراتی خارج از تخصص افراد منتشر شوند؛ درحالیکه آنها کارشناس امور دینی هستند نه رفاه. روحانیون باید توجه داشته باشند که مستمری کارگران بازنشسته بخشی از حقوق آنها در دوران اشتغال است و نه مقوله‌‌ای جدا از آن. حضرات باید به این مقوله توجه داشته باشند و اظهارات خود را با این علم رسانه‌ای کنند. 

وی افزود: روحانیون خود را به سید شهیدان انقلاب، شهید بهشتی احاله می‌دهیم که حقوق کارگر را بنیان کار تلقی می‌کردند. ایشان در جلسات حزب جمهوری اسلامی تاکید داشتند که کار و کارگر در یک منظومه قرار دارند و جدا از یکدیگر قرار ندارند درحالیکه امروز اظهاراتی برخلاف سیره سید شهیدان انقلاب که بنیان‌های حزب جمهوری اسلامی بر اساس آن شکل گرفت، بیان می‌شود. شهید مطلوم به همین زیبایی حقوق کار را در پیوند با نظام تامین اجتماعی تفسیر می‌کردند. من این افرادی را به مطالعه آثار شهید بهشتی توصیه می‌کنم. به هر شکل امروز ناگزیر به دفاع از حقوق بازنشستگان هستیم و برای کسانی که حقوق معیشتی آنها را نقض می‌کنند، هورا نمی‌کشیم و کف نمی‌زنیم. اگر چنین چیزی را از ما بخواهند علی‌رغم میل باطنی خود به آنها پاسخ می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز