خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

مجلس همسان‌سازی معلمان و اجرای طرح رتبه‌بندی را دنبال می‌کند/ دریافتی برخی معلمان بخش خصوصی کرایه تاکسی آنها هم نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۱۹۶

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: همسان‌سازی و هم‌ترازی معلمان با اجرای درست نظام رتبه‌بندی معلمان از اولویت‌های این کمیسیون در مجلس یازدهم است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، بعد از گذشت حدود یک ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم، کمیسیون‌های تخصصی این مجلس تشکیل و انتخابات هیات رئیسه آنها برگزار شد. با تشکیل این کمیسیون‌ها انتظار می‌رود پیگیری مطالبات اقشار مختلف جامعه روی ریل قرار گیرد. یکی از اقشاری که در سال‌های اخیر بار‌ها در قالب‌های مختلف مطالبات‌شان را مطرح کرده‌اند، معلمان، اعم از معلمان رسمی، حق‌التدریسی، آزاد و ... بوده‌اند. یکی از مهم‌ترین مباحثی که در این حوزه مطرح است طرح رتبه‌بندی معلمان است که از اواخر سال گذشته اجرای آن کلید خورد، اما معلمان را راضی نکرد و اعتراض به آن موجب اعمال اصلاحاتی شد. مباحث در این باره همچنان ادامه دارد و معلمان خواستار اجرای درست و دقیق این طرح به گونه‌ای هستند که حقوق آنها رعایت شود. علاوه بر این معلمان مشکلات دیگری دارند که یکی از آنها مربوط به بحث معلمان حق‌التدریسی و همچنین آموزشیاران نهضت سواد آموزی است که در روزهای اخیر بار‌ها مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده‌اند. در حالی که این معلمان می‌توانند حرکت‌های جمعی کرده و مطالبات خود را مطرح کنند، گروهی از معلمان که عمدتا آنها را با عنوان معلمان آزاد می‌شناسیم، وجود دارند که به رغم مشکلات عدیده‌ای که دارند، اغلب صدایشان به جایی نمی‌رسد. این معلمان که معمولا در مدارس خصوصی به کار گرفته می‌شوند دریافتی‌های ناچیز و نا منظمی دارند. معیشت آنها به ویژه با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی به مشکل برخورده است.

یکی از این معلمان با ارسال پیامی برای خبرنگار ایلنا، وضعیت خود را اینطور تشریح کرد: من شش سال سابقه تدریس دارم و بر اساس قانون و توافق باید سه سال حق بیمه برای من رد می‌شد، اما اخیرا استعلام کرده و متوجه شده‌ام تنها شش ماه حق بیمه برای من رد کرده‌اند. حقوق دریافتی من هم بسیار ناچیز است و به صورت نامنظم و در پایان ترم پرداخت می‌شود. سال گذشته ۱۶ ساعت تدریس در هفته داشتم و حقوقی که به من پرداخت می‌شد ماهانه ۵۰۰ هزار تومان بود که شرکتی که با آن قرارداد بسته بودم این حقوق را با تاخیر شش ماه و یک ساله پرداخت می‌کند.

معلمان دیگری نیز در تماس با ایلنا از عدم دریافت حقوق اسفند سال گذشته و سه ماه سپری شده از سال جدید گلایه کردند. برخی از مدیران مدارس خصوصی عنوان می‌کنند به دلیل تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، والدین شهریه‌های خود را پرداخت نکرده‌اند و ما هم پولی نداریم که به معلمان بدهیم.

همسان‌سازی معلمان در اولویت مجلس

مشکلات معلمان را با روح الله متفکر آزاد (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس) در میان گذاشتیم.

او به ایلنا گفت: کمیسیون‌های تخصصی تازه شکل گرفته و کار خود را آغاز کرده‌اند. در جلسات اول از صحبت‌های صورت گرفته این برمی‌آید که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اولویت‌هایی را در کوتاه، میان و درازمدت دنبال می‌کند. تحول نظام آموزشی مدنظر اعضای کمیسیون است و ما اذعان داریم این تحول اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه مشکلات نیروی انسانی ما به ویژه مشکلات معیشتی‌شان رفع شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم با بیان اینکه برای تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش، در آینده نیاز به استخدام بیش از ۳۵۰ هزار معلم داریم، عنوان کرد: تربیت نیروی انسانی برای آموزش و پرورش برعهده دانشگاه فرهنگیان است، اما به نظر می‌رسد در این زمینه ضعف‌ها و مشکلاتی وجود دارد که باید فکری برای آن کرد.

او با اشاره به اینکه رعایت کرامت انسانی و عدالت نسبت به معلمان ضروری است، گفت: در مورد معلمانی که اکنون مشغول به کار هستند کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بحث همسان‌سازی و هم‌ترازی را با اجرای درست و دقیق نظام رتبه‌بندی مدنظر دارد.

 آزمون آموزشیاران نهضت بر اساس مصوبه مجلس برگزار می‌شود

همانطور که عنوان شد دسته‌ای از معلمان که با مشکلاتی رو‌به‌رو هستند، آموزشیاران نهضت سواد‌آموزی‌اند که در روز‌های اخیر چند بار جلو مجلس رفته و دست به تجمع زده‌اند. آموزشیاران نهضت سواد‌آموزی می‌گویند: ما خواهان لغو قانون استخدام آموزشیاران و آموزش‌دهندگان حق‌التدریسی نهضت سوادآموزی همانند سایر گروه‌های آموزشی یعنی حق‌التدریسی‌ها، سرباز معلم‌ها و خریدخدمتی‌ها هسیتم که از قرار معلوم این آزمون برای همه آنها حذف شده اما قرار است در روز جمعه بیستم تیر جاری برای نهضتی‌ها برگزار شود.

متفکر آزاد در این باره گفت: باید عنوان کرد که آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی بر اساس تصمیم مجلس قبل برگزار می‌شود. ما گفته‌های آموزشیاران را شنیدیم و حتی طرحی دوفوریتی برای لغو آزمون ارائه دادیم، اما به نظر نمی‌رسد این طرح قبل از برگزاری آزمون تصویب شود. بر این اساس آزمون برگزار می‌شود.

او ادامه داد: باتوجه به سطح سواد و قابلیت‌های آموزشیاران نهضت سوادآموزی مطمئن هستم که آنها سربلند از این آزمون بیرون خواهند آمد.

به شدت به تضییع حقوق معلمان در مدارس خصوصی معترضیم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین درباره وضعیت معلمان آزاد عنوان کرد: در سال‌های اخیر و با فعالیت مدارس و مراکز آموزش خصوصی، شاهد به‌کارگیری افرادی به عنوان معلمان آزاد هستیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت این معلمان بسیار بد است و آنها دریافتی ناچیز داشته، حق‌بیمه‌شان کامل پرداخت نمی‌شود و در مواردی با حقوق معوقه مواجه هستند.

او ادامه داد: دریافتی برخی از این معلمان به اندازه کرایه تاکسی آنها هم نیست. ما معتقدیم باید کرامت انسانی معلمان حفظ شود و این اتفاق در مورد معلمان آزاد رخ نمی‌دهد.

متفکر آزاد با بیان اینکه البته این معلمان زیر نظر آموزش و پرورش نیستند، گفت: با وجود این باید وضعیت آنها مورد بررسی قرار گیرد. ما به شدت به وضعیت معلمان آزاد که در مدارس خصوصی به کار گرفته می‌شوند، معترضیم. مجلس قطعا به این موضوع ورود پیدا می‌کند و به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که آنها از حداقل‌ها برخوردار باشند و کرامت انسانی آنها رعایت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز