خبرگزاری کار ایران

علیرضا پناهیان:

کارگران باید در کارخانه‌ها سهام‌دار شوند/ دلیل اصلی مشکلات کشور سوءمدیریت است نه تحریم/ در حوزه ترانزیت می‌توانیم بیش از نفت درآمدزایی داشته باشیم/ با ایجاد تعاونی‌ می‌توانیم دلالی‌ها را از بین ببریم

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۹۳۵

پناهیان می‌گوید: باید به سمتی حرکت کنیم که اکثر کارگران سهامدار کارخانه‌های ما باشند و در تعاونی که مثلا کارگاهی را اداره می‌کند، سهمی داشته باشند. باید به سمتی حرکت کنیم که کارگر صرفا کارگری نکند و حقوق بگیرد، بلکه سهمی در کارخانه داشته باشد.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه کرونا بر همه مسائل تاثیر گذاشته است، گفت: نباید جلسات مذهبی را ترک کرد و می‌توان با رعایت پروتکل‌ها جلسات را برگزار کرد تا مردم بهره‌ی معنوی خود را از این جسات ببرند زیرا ارتباط مومنان با یکدیگر براساس محبت اهل بیت(ع) یکی از نیازهای ضروری است و حیات و بقای نفس ما به این مجالس ذکر است و با مراعات پروتکل‌های بهداشتی به عنوان یک امر ضروری می‌توان این اجتماعات را برگزار کرد زیرا بسیار برای ما ضروری است.

پناهیان با اشاره به اینکه امروز وضعیت برای کارگران بسیار سخت شده است، گفت: ما نباید نظام سرمایه‌داری را الگوی خودمان قرار دهیم زیرا این الگو در کشورهای به ظاهر پیشرفته نیز شکست خورده است. در کشورهای سرمایه‌داری اصل بر پیشرفت و رفاه کارگر نیست بلکه اصل بر توجه به سرمایه‌داری است به همین دلی ما نباید شبیه آنها بشویم. ما باید به کارگرانمان اصالت بدهیم و پیشرفت کارخانه‌ها و رشد تولید را با بهبود وضعیت کارگران همراه کنیم زیرا اگر این دو باهم همراه نباشند اگر پیشرفتی هم حاصل شود پایدار نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که مشکلات اقتصادی و گرانی و تورم‌های اخیر چه میزان به تحریم‌ها و فشارهای خارجی ارتباط دارد، گفت: ریشه بسیاری از مشکلات بخصوص مشکلات اقتصادی در کشور ناشی از سوءمدیریت است البته تحریم‌ها اثر دارند اما نه آن میزان که باعث شود این همه مشکل به وجود بیاید. کشور ما استعداد عبور از این مشکل را دارد به شرط آنکه مدیران از خط فکری سالمی برخوردار باشند. مدیران ما باید از توانمندی و اراده و عزم کافی برای حل مشکلات برخوردار باشد. زیرا کسانی که نگاهشان به الگو گرفتن از غربی‌هاست و اتکای آنها به مهربانی این آنهاست، کشور را دچار مشکل کرده‌اند.

پناهیان ادامه داد: این تفکر و نگاه به غرب 40 سال در کشور کم و زیاد وجود داشته است و همیشه ما از این تفکر آسیب خورده‌ایم. ما باید به نیروهای داخلی و استعدادهای خودی اتکا کرده و سعی کنیم از توانمندی نخبگان جامعه استفاده کنیم. دیگر آنکه باید امید خود را از غرب برداریم. هرچند تحریم‌ها موثر بوده اما در همین تحریم نیز عامل اصلی غرب‌زده‌ها و مذاکره‌گرایان افراطی بودند که مشکل تحریم را برای کشور تشدید کردند زیرا وقتی شما به صورت افراطی به دشمنان پالس مثبت می‌فرستید، طبیعی‌ست که دشمنان از تحریم بیشتر علیه شما استفاده خواهند کرد. تحریم موثر است اما سوءمدیریت اثر بیشتری دارد. تحریم هرچه هست بیشتر تحت تاثیر مذاکره‌جویی افراطی برخی‌هاست که هنوز نیز دیده می‌شود. اگر ما امیدمان را از کشورهای غربی قطع کنیم و در مقابل دشمنان محکم بایستیم، قطعا تحریم‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

به گفته وی؛ ما در میان نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی، کسانی را داشتیم که معتقد بودند باید با جهان ارتباط داشته باشیم. آنها اصلا از کلمه دشمن استفاده نمی‌کردند، انگار که ما در این جهان کلا دشمن نداریم. آنها کلمه دشمن و واقعیت را انکار می‌کردند. هرچند سرشان به سنگ خورد اما امیدواریم اگر عناصر وابسته‌ای نیستند، متنبه شده باشند.

این سخنران با اشاره به نفوذ برخی افراد در بدنه مدیریتی کشور گفت: باید مدیران نفوذی و نفوذی‌ها در بدنه مدیریت را از بین ببریم. برخی مدیران در بدنه مدیریتی کشور مانند نفوذی‌ها عمل می‌کنند و هر طرحی که وابستگی بیشتری می‌آورد را جلو می‌برند. آنها هر طرحی که بوی استقلال می‌دهد را نگه می‌دارند. چنین مدیری یا خودش نفوذی  است یا تحت تاثیر نفوذی‌هاست.

پناهیان با اشاره به اینکه ایران کشوری است که قدرت بالایی در جهان دارد و کشورهای دیگر به آن حساس هستند، گفت: اگر ما موفق شویم به رفاه اقتصادی و اجتماعی و رشد و توسعه برسیم، کشورهای استکباری دیگر حرفی در جهان برای گفتن نخواهند داشت و زمین خواهند خورد و ملت‌های دیگر از ما الگو می‌گیرند و با تبعیت از این الگو، از ستم نظام سرمایه‌داری و صهیونیستی رها می‌شوند.

وی ادامه داد: قطعا دشمنان بین ما نفوذی دارند همانگونه که در جریان مذاکرات برجام شاهد بودیم افرادی نفوذی بودند که بعدها دستگیر و بازداشت شدند. قطعا ما در مسائل اقتصادی، صنایع و سایر بخش‌ها نیز نفوذی داریم که باید با آنها برخورد شود. حال ممکن است این مدیران در بدنه مدیریت یا در بدنه کارشناسی باشند.

این سخنران ادامه داد: مدیران اگر صادقانه عمل کنند قطعا جهش تولید امسال رخ خواهد داد حتی در این شرایط نیز می‌توانیم مشکلات را با وجود کرونا پشت سر بگذاریم زیرا خدا هیچ مشکلی را برای جامعه اسلامی پیش نمی‌آورد که چنین جامعه‌ای نتواند بر آن غلبه پیدا کند و پیروز شود. اگر مدیریت در کشور خوب کار کند ما حتی می‌توانیم با وجود ادامه کرونا تا پایان سال، به جهش تولید برسیم و یکی از نتایج جهش تولید نیز رفع بیکاری و ایجاد اشتغال است که به کاستن فقر در جامعه منجر می‌شود.

وی با اشاره به بحث ترانزیت کالا گفت: ما می‌توانیم در این بخش درآمدهای زیادی کسب کنیم که حتی بیشتر از نفت باشد. توزیع درست آب می‌تواند کشاورزی را رونق بدهد. با ایجاد تعاونی‌ها می‌توانیم دلالی‌ها را از بین ببریم. با اصلاح نظام بانکی و اخذ درست مالیات از خانه‌های خالی می‌توان وضعیت مسکن را اصلاح کرد. اما انگار بعضی‌ها نمی‌خواهند در این کشور پیشرفت بکند.

پناهیان با اشاره به ضرورت حضور طبقه کارگر در سال جهش تولید گفت: من امیدوارم کارگران ابتکار عمل را در دست بگیرند و خودشان به سمت جلب حمایت و حتی کارآفرینی حرکت کنند و زمینه‌های صاحب‌کار شدن خودشان را در حرکت‌های جمعی شروع کنند. ما باید به سمتی حرکت کنیم که اکثر کارگران سهامدار کارخانه‌های ما باشند و در تعاونی که مثلا کارگاهی را اداره می‌کند، سهمی داشته باشند. باید به سمتی حرکت کنیم که کارگر صرفا کارگری نکند و حقوق بگیرد، بلکه سهمی در کارخانه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان این روزها در کشور مشکلات زیادی دارند، گفت: امروز تولیدکنندگان از دولت گلایه دارند. ما هر میزان که به کارگران می‌پردازیم باید به تولیدکنندگان و صنعتگران نیز توجه کنیم. زیرا اگر کارخانه تعطیل باشد دیگر جایی برای کار کارگر وجود ندارد. البته که ایده‌آل ما این است که کارگران با همکاری هم و با استفاده از تعاونی‌ها خودشان کارخانه راه بیاندازند ولی تا این ایده‌ها محقق شود، باید تلاش کنیم کارخانه‌ها رونق داشته باشند. تجربه نشان داده کارخانه‌ها وقتی دولتی می‌شوند و دولتی هستند، رونق لازم را پیدا نمی‌کنند لذا دولت باید از شرکت‌های خصوصی حمایت کند. اگر کارخانه‌داری حس کند به هر جایی که در دولت مراجعه می‌کند از او مالیات‌های سنگین می‌گیرند یا رشوه، قطعا نمی‌تواند رشد کند.

پناهیان با اشاره آغاز به‌کار مجلس جدید افزود: شعارهای بسیاری از نمایندگان در مجلس جدید حمایت از اقتصاد خودکفا، جهش تولید و انجام برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است. از آنها انتظار داریم که از تمام ابزارهای مجلس برای نظارت بر دولت و تصویب قوانین به گونه‌ای استفاده کنند که اگر دولتمردان نخواستند اقتصاد مقاومتی را محقق کنند، از آنها کار بکشند. مجلس نباید با دولت تعارف داشته باشد و سر حقوق ملت نباید مسامحه‌ای صورت بگیرد.

حجم ویدیو: ۳۲.۶۷M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۵:۰۴ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز