خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

110 هزار میلیارد تومان از بودجه صرف امور رفاهی می‌شود/ سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی ایران کمی بیش از شش درصد

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۳۷۱

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به برنامه اصلاح ساختار بودجه که شنبه هفته آینده به مجلس شورای اسلامی می‌رود، گفت: فقط 110 هزار میلیارد تومان از مجموع بودجه مملکت صرف امور رفاهی می شود.

به گزارش ایلنا، «محمدباقر نوبخت» در گفتگو با رادیو اقتصاد، اظهار داشت: کل مصارف کشور تحت چهار سرفصل و تحت 10 امور است. نخستین اموری که بیشترین منابع در آن صرف میشود امور رفاه اجتماعی است. این امور رفاه اجتماعی معطوف به صندوق های بازنشستگی، کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران است. فقط 110 هزار میلیارد تومان از مجموع بودجه مملکت صرف این امور می شود.

وی گفت: دومین بخشی که بیشترین بودجه را به خود اختصاص می دهد مربوط به آموزش و پژوهش است. سومین و چهارمین بخش به ترتیب مربوط به «دفاع و امنیت» و «بهداشت و درمان» است.

نوبخت اظهارداشت: اگر نفت کنار گذاشته شود برای جایگزینی نفت چه منابعی در کشور وجود دارد؟

وی در توضیح این سئوال گفت: یک هزار و 300 هزار میلیارد تومان بصورت آشکار و پنهان یارانه در مملکت پرداخت میشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: آیا میشود درصدی از میزان یارانه پرداختی را  قطع کرد؛ به یقین شدنی است منتها نیاز مند عزم و اراده جمعی است.

نوبخت به رادیو اقتصاد گفت: مالیات هم در دنیا دارای شاخصی است یعنی سهمی که مالیات از تولید ناخالص داخلی دارد در کشورهای پیشرفته صنعتی 30 تا 40 درصد، در کشورهای در حال توسعه 20 تا 30 درصد و در ایران کمی بیش از شش درصد است.

وی ضمن اشاره به اینکه در سال 1367 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بوده است، افزود: در آن زمان بحث بر سر این بود که برای رهایی از اقتصاد نفتی چه باید کرد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: شاخص نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی کشور در آن زمان 4.2 درصد بود که قرار بود تا پایان برنامه اول پنج ساله توسعه این عدد به 8.4 درصد برسد. هم اکنون این عدد کمی بیش از شش درصد بوده و هنوز به هشت درصد نرسیده است.

نوبخت تصریح کرد: آمار و ارقام نشان میدهد کشور ظرفیت مالیاتی مناسبی دارد که با اصلاح قانون مالیاتها، تعریف پایههای جدید مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش معافیتهای مالیاتی میتواند از این ظرفیت برای تامین درآمدهای بودجه استفاده کرد. هم اکنون معافیت مالیاتی در کشور 50 هزار میلیارد تومان است که افراد از معافیت های مالیاتی استفاده میکنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت هفت میلیون میلیارد تومان اموال و دارایی دارد.

وی افزود: مولد سازی اموال و داراییها به عنوان سومین عاملی که در صورت جدا شدن بودجه از نفت دولت روی این مولفه ها متمرکز خواهد شد.

نوبخت ضمن اشاره به بخش مصارف اظهارداشت: متاسفانه در کشور برای انجام یک کار دو دستگاه یا نهاد مشابه وجود دارد.

وی ادامه داد: شوربختانه تعداد این دستگاهها و نهادهها در کشور کم نبوده و باید همه این ها یکی شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآورشد: برای تحقق چنین کاری نیازمند کمک و حمایت مقام معظم رهبری، مجلس، قوه قضائیه و دیگر ارکان نظام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز