خبرگزاری کار ایران

کارگران مقاطعه‌کار پالایشگاه آبادان خواستار برخورداری از قرارداد دائمی شدند

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۲۵۲

شماری از کارگران مقاطعه‌کاری پالایشگاه آبادان خواستار مشخص شدن وضعیت شغلی خود شدند. آنها خواستار آن هستند که مانند برخی همکاران خود در پالایشگاه، از قرارداد دائمی برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شماری از کارگران مقاطعه کاری پالایشگاه آبادان با تجمع مقابل ساختمان مرکزی پالایشگاه خواستار برخورداری از قرارداد دائمی کار شدند. این کارگران که خواستار مشخص شدن وضعیت شغلی خود هستند، در توضیح مطالبات خود گفتند: حدود ۱۰۰ نفر از کارگران واحد تعمیرات و فنی فاز سه پالایشگاه آبادان را کارگران قرارداد مقاطعه‌کاری تشکیل می‌دهند. این کارگران به صورت مقطعی جذب و سپس بیکار می‌شوند به همین دلیل وضعیت شغلی مشخصی ندارند.

 یکی از کارگران واحد تعمیرات پالایشگاه آبادان با اشاره به اینکه اعتراض‌ امروز کارگران مقاطعه‌کاری برای مشخص شدن وضعیت شغلی آنها برپا شده است، افزود: کارگران قرارداد مقاطعه‌کاری به دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود هستند.

به گفته وی، حقوقی که یک کارگر قرارداد مقاطعه‌کار دریافت می‌کند کفاف زندگی‌‌‌اش را نمی‌دهد. باوجود تشابه نزدیکی که میان حرفه کارگران قرارداد مقاطعه‌کاری با برخی نیروهای قرارداد مستقیم و حتی دائمی در پالایشگاه  وجود دارد، متاسفانه دستمزدهایی که به کارگران مقاطعه‌کاری پرداخت می‌شود به ازای کارکرد است و به هیچ وجه دریافتی آنها قابل مقایسه با سایر کارگران پیمانکاری  قرارداد دائم یا ثابت (که حقوق و بیمه آنها به صورت ماه ۳۰ روزه محاسبه می‌شود) نیست.

او گفت: یک کارگر مقاطعه‌کار در هر مقطعی از کار ممکن است ۱۰ یا ۲۰ روز کار کند. بنابراین کارفرمای شرکت پیمانکاری بر اساس همان میزان کارکرد حقوق و بیمه کارگر را پرداخت می‌کند و این روش سالهاست به همین منوال ادامه داشته است.

این کارگر پیمانکاری فاز سه پالایشگاه آبادان با بیان اینکه بارها مسائل شغلی خود را با مسئولان اداره کار و مدیران  پالایشگاه آبادان مطرح  کرده اما جوابی دریافت نکرده است، افزود: لایه‌لایه کردن نیروی کار و تفاوت در مزد در بخش‌های مختلف پالایشگاه آبادان که کارگران آن زیر نظر حدود ۹۰ شرکت پیمانکاری مشغول کارند، به چشم می‌خورد. یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها، بخش تعمیرات است که کارگران به صورت مقاطعه‌کاری در فاز سه پالایشگاه آبادان مشغول کار هستند. در این بخش کارگران از شرایط شغلی خود رضایت ندارند.

وی در ادامه اظهار کرد: مانند مشکلات ما در سایر بخش‌های پالایشگاه زیاد مشاهده می‌شود به عنوان نمونه همکاران ما در بخش واحد مخازن پالایشگاه آبادان نیز مشکلاتی نظیر ما کارگران تعمیرات دارند با این تفاوت که ما قرارداد مقاطعه‌کاری هستیم و آنها مدت موقت. به همین دلیل آنها نیز به ازای هر روز کار حقوق دریافت می‌کنند و حق بیمه آنها همانند ما با احتساب روزهای اشتغال به تامین اجتماعی واریز می‌شود.

این کارگر گفت: همه ما کارگرانی که در چنین شرایط شغلی در پالایشگاه کار می‌کنیم با وجود داشتن سختی کار از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برخوردار نیستیم. متاسفانه اکثر کارگران پیمانکاری که با شرایط شغلی ما کار می‌کنند با وجود داشتن سابقه طولانی کار حتی با ۳۰ سال خدمت  به سن بازنشستگی نمی‌رسند اما حقوق‌مان بر اساس حداقل‌های مصوبه شورایعالی کار پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز