خبرگزاری کار ایران

کارگران پیمانکاری سیر و حرکت راه‌آهن گرفتار تبعیض/ دستمزد و مزایای پیمانکاری‌ها کمتر از رسمی‌هاست

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۸۱۵

کارگران پیمانکاری سیر و حرکت راه‌آهن از اختلاف دستمزد، پاداش و مزایای بین خود و کارکنان رسمی و قراردادی این شرکت انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران پیمانکاری واحد سیر و حرکت راه‌آهن خواستار پرداخت تسهیلات، رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم هستند.

به ادعای این کارگران، اختلاف زیادی در حقوق کارگران پیمانی مجموعه سیر و حرکت که زیرمجموعه شرکت پیمانکاری کار می‌کنند، نسبت به کارگران رسمی و قراردادی وجود دارد. آنها اظهار داشتند: تعداد کارگران پیمانی و عملیاتی سیر وحرکت راه‌آهن که شامل مشاغلی همانند لکوموتیوران، سوزن‌بان، رئیس قطار، مانورچی، سرمانورچی، پست و بازدید و متصدی ترافیک می‌شود، دست‌کم به ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر در سراسر خطوط ریلی کشور می‌رسد. این کارگران برخلاف نیروی کار رسمی و قرارداد مستقیم مجموعه سیر و حرکت راه‌آهن از تسهیلاتی چون وام، اضافه‌کاری، پاداش و کارانه، بن‌ و سایر خدمات عرفی محروم هستند.

این کارگران گفتند: ما پیمانکاری‌ها بسیار کمتر از رسمی‌ها درآمد داریم. وقتی  در یک محیط و کارگاه کار می‌کنیم و می‌بینیم که رسمی‌ها از انواع مزایای مزدی و رفاهی بسیاری بهره‌مند هستند ولی ما هیچکدام از این مزایا را نمی‌گیریم، با وجود این همه تبعیض چه انگیزه‌ای برای کار کردن داریم؟

به گفته یکی از کارگران سیر و حرکت راه‌آهن که به عنوان مانورچی در یکی از نواحلی ریلی کشور مشغول کار است،  فاصله دریافتی یک کارگر پیمانی مانورچی با یک کارگر رسمی مانورچی که در یک محل و کارگاه کار می‌کنند حدود ۲ میلیون تومان است. این درحالیست که سایر کارگران پیمانی با عناوین شغلی مختلف در سیر و حرکت راه‌آهن با میانگین ۱۶ تا ۱۷ سال سابقه کاری کمترین دریافتی را در بین دیگر کارگران دارند.

به گفته وی، بیشتر از ۴ سال است به همراه همکارانم تحت مسئولیت یک شرکت واسطه‌ای مشغول کار هستم. در عین حال حقوق و بیمه ما را راه‌آهن پرداخت می‌کند. در این بین شرکتی که به بهانه تامین نیرو عملا هیچ نقشی در ارائه خدمات ندارد چرا باید به واسطه کار کارگران (با کسر هر ماه چندین میلیون تومان) به سودهای کلان دست پیدا کند.

او با بیان اینکه ما خواهان حذف پیمانکار در واحد سیر و حرکت راه‌آهن هستیم، در خاتمه تصریح کرد: حقوقی که از شرکت‌ واسطه‌ای دریافت می‌کنیم کفاف زندگی‌‌مان را نمی‌دهد در عین حال با وجود نزدیکی که میان حرفه ما با برخی نیروهای قرارداد مستقیم و حتی رسمی، دستمزدهایی که به آنها پرداخت می‌شود به هیچ وجه قابل مقایسه با ما نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز