خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

کارگرانی که حقوق‎شان یک سوم کارمندان افزایش یافته، از کجا خرید ‎کنند؟

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۶۵۶

یک فعال کارگری و کارشناس روابط کار گفت: انتظار جامعه کارگری از مجلس جدید این است که نمایندگان، آنها را ببینند و برای بهبود معیشت آنها تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجلس یازدهم با ترکیب سیاسی جدید رسما آغاز به کار کرده است. این مجلس در شرایطی امر مهم قانون‎گذاری و پیگیری مطالبات مردم را بر عهده دارد که جامعه کارگری با مشکلات ریز و درشتی رو‎به‎روست. کارگران و نمایندگان آنها در ادوار مختلف مسائل و مشکلات کارگری را گوشزد کرده‎اند؛ برخی از مسائل حل شده و البته بسیاری از آنها همچنان وجود دارد و زندگی و معیشت کارگران را با تنگناهایی رو‎به‎رو کرده است.

عبدالله مختاری (فعال کارگری و کارشناس روابط کار) به ایلنا می‎گوید: انتظار جامعه کارگری از مجلس جدید این است که نمایندگان، آنها را ببینند و برای بهبود معیشت آنها تلاش کنند. در سال‎های گذشته شاهد نادیده گرفتن کارگران بوده‎ایم، حال آنکه این قشر از نظر تاثیر اجتماعی، بیشترین تاثیر را دارند.

او تصریح می‎کند: نادیده گرفتن کارگران خود را در موارد مختلفی نشان می‎دهد. برای مثال بحث دستمزد را در نظر بگیرید. کارمندان دولت به انحای مختلف با افزایش حقوق بیش از ۵۰ درصدی رو‎به‎رو بوده‎اند، اما نوبت به کارگران که رسیده دستمزد آنها را ۲۱ درصد افزایش داده‎اند.

این فعال کارگری ادامه می‎دهد: سوال من این است که آیا کارگران در جایی دیگر زندگی می‎کنند؟ آنها از جایی دیگر خرید می‎کنند که ارزان‎تر است و پول کمتری می‎خواهد و می‎توانند با یک افزایش حقوق کارمندان روزگار بگذرانند؟ مشخص است که تبعیض و بی توجهی صورت گرفته است. انتظار ما رفع چنین تبعیض‎هایی است، چرا که به روشنی مشخص است که با دستمزد فعلی و افزایش ناچیز حقوق چرخ زندگی نمی‎چرخد.

او با بیان اینکه مسائل کارگری تنها محدود به دستمزد هم نیست، می‎گوید: برای مثال بحث قرارداد‎های کار را در نظر بگیرید. بسیاری از کارگران قرارداد ندارند یا قرارداد‎های دو ماه، سه ماه و شش ماه دارند. وجود چنین قرارداد‎هایی یعنی اینکه امنیت شغلی وجود ندارد و نمی‎توان برای آینده برنامه‎ریزی کرد. بی شک یکی از مطالبات جامعه کارگری حل مشکل قرارداد‌های موقت کار است.

مختاری با بیان اینکه در حرف همواره کارگران را ستون تولید و اقتصاد می‎نامیم، اما در عمل آنها را نادیده می‎گیریم، تاکید می‎کند: واقعیت این است که چرخ اقتصاد و فعالیت‎های اجتماعی بدون حضور کارگران نمی‎چرخد و حتی توقف موقتی و کوتاه مدت فعالیت کارگران می‎تواند نظم جاری را به هم بزند. برای مثال یک کارگر شهرداری که وظیفه جمع‎آوری زباله‎ها را بر عهده دارد، اگر یک هفته دست از کار بکشد، اوضاع یک محله به هم می‎ریزد. در واقع تاثیر کار او بیشتر از بسیاری از افرادی است که حقوق بالا می‎گیرند. آنها اگر یک روز، یک هفته و یک ماه هم کار نکنند، آب از آب تکان نمی‎خورد، اما درباره کارگران اینطور نیست.

او ادامه می‎دهد: چرا با وجود اینکه می‎دانیم کار کارگر تاثیر زیادی دارد و بدون حضور او مشکلاتی به وجود می‎آید، او را نادیده می‎گیریم؟ انتظار از مجلس جدید این است که نگاهی انسانی و نه ابزاری به کارگر داشته باشد و بدانند که کارگر خانواده‎ای دارد و این خانواده نیازمند حمایت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز