خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

هشدار درباره فعالیت زنان روستایی مهاجر در مشاغل کاذب/ صنایع دستی روستاییان خرید تضمینی شود

asdasd
کد خبر : ۹۱۷۸۷۷

یک فعال زنان و کارشناس روابط کار با هشدار نسبت به افزایش مهاجرت از روستا‎ها به شهر‎ها در دوران پساکرونا، عنوان کرد که این نوع مهاجرت باعث می‎شود زنان روستایی از فعالیت‎های مولد به سمت مشاغل کاذب کشیده شوند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، هنوز تبعات شیوع کرونا در ایران و تاثیر آن بر مسائل کلان اقتصادی و اجتماعی مشخص نیست. براساس گزارش‎های اولیه نظیر گزارشی که مرکز آمار ماه گذشته منتشر کرد، کرونا بر درآمد روستاییان تاثیر گذاشته، به گونه‎ای که فروش محصولات روستاییان در سطح خرد در مواردی به صفر رسیده است. درحالیکه روند مهاجرت چند سالی است تغییر کرده و اطلاعات آماری نشان از وقوع مهاجرت معکوس دارد، اما این نگرانی هست که با از بین رفتن درآمد روستاییان، آنها به صورت موقت یا دائم به شهرها بروند.

چهارم خرداد امسال سید امین قاسمی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان) با اشاره به مهاجرت گسترده روستاییان، گفت: صنایع دستی ضمن پرکردن اوقات فراغت و بیکاری روستاییان، مانع از مهاجرت‌های گسترده می‌شود.

ضربه به صنایع دستی و دیگر مشاغل مولدی که زنان روستایی در آن دست بالا را دارند، می‎تواند منجر به مهاجرت خانواده‎های روستایی به شهر‎ها شود. این پدیده اثرات سوء بیشتری برای زنان خواهد داشت.

مهناز قدیرزاده (فعال زنان و کارشناس روابط کار) عنوان می‎کند: ازجمله شاغلان در مشاغل مولد خرد، زنان روستایی هستند که یا کشاورزی و دامپروری می‎کنند یا در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند. این افراد وقتی به شهر بیایند، عملا امکان ادامه فعالیت مولدی را که قبلا داشته‎اند، ندارند و به همین دلیل ممکن است به مشاغل کاذب نظیر دستفروشی رو بیاورند.

او ادامه می‎دهد: مختصات زندگی در شهر با روستا متفاوت است و برعکس آنچه اغلب مهاجران قبل از مهاجرت گمان می‎کنند، به ندرت با آمدن به شهر شرایط اقتصادی افراد بهتر می‎شود. شاید در درازمدت مهاجران به قول معروف جا بیفتند و درآمد مکفی داشته باشند، اما در ابتدای آمدن به شهرها آنها مجبورند برای تامین مخارجی مانند مخارج مسکن و تامین مایحتاج، بیشتر کار کنند. مرد مهاجر روستایی در اغلب موارد تخصص ویژه‎ای ندارد و باید به عنوان کارگر ساده کار کند که درآمد آن جوابگوی مخارجش نیست، بنابراین زنان هم مجبور به کار کردن می‎شوند و این کار کردن اغلب در حوزه مشاغل کاذب است.

این کارشناس روابط کار با بیان اینکه اشتغال در مشاغل کاذب هم به ضرر افراد است و هم در سطح کلان خسارت‎هایی را به دنبال دارد، تصریح می‎کند: به میزانی که از مشاغل مولد کاسته و به مشاغل کاذب اضافه شود سطح عمومی اقتصاد نزول پیدا می‎کند. لازم است در مواردی که ظرفیت لازم برای فعالیت در مشاغل مولد وجود دارد، حمایت‎های لازم صورت گیرد تا افراد به ورطه مشاغل کاذب نیفتند.

او درباره چگونگی این حمایت‎ها و اینکه آیا اعطای وام می‎تواند زنان شاغل در صنایع دستی را سر پا نگه دارد؟ عنوان می‎کند: حمایت‎هایی نظیر اعطای وام می‎تواند مفید باشد، اما ما می‎دانیم که زنان روستایی برای دریافت چنین تسهیلاتی با مشکلاتی رو‎به‎رو هستند. آنها در تامین وثیقه یا اطمینان از داشتن درآمد کافی برای بازپرداخت اقساط وام مشکل دارند. یا باید وام‎هایی متناسب با شرایط این افراد اعطا شود یا اینکه جای دادن تسهیلات بر موارد حمایتی دیگر تاکید کنیم.

قدیرزاده تصریح می‎کند: در حوزه صنایع دستی خرید محصولات کمک بزرگی به زنان روستایی است. شاید بتوان مانند برخی محصولات کشاورزی که مشمول خرید تضمینی هستند، صنایع دستی زنان روستایی را هم تضمینی خرید. به هر حال نهاد‎های دولتی دست بازتری برای فروش محصولات دارند و می‎توانند تا زمان پیدا شدن مشتری اندکی صبر کنند، اما زنان روستایی اگر برای محصولات خود مشتری نداشته باشند، تولید نخواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز