خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران بازنشسته:

بازنشستگان تامین اجتماعی در انتظار همسان‌سازی/ دره عمیق هزینه‌ها و مستمری/ دولت بدهی خود را به سازمان بپردازد

asdasd
کد خبر : ۹۱۵۱۵۹

آیت نیافر با تاکید بر لزوم افزایش عادلانه مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: سیاست‌های دولت موجب شده منابع سازمان تحلیل رود و چیزی عاید بازنشستگان نشود.

آیت نیافر (فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با مطالبات و خواسته‌های بازنشستگان و عدم افزایش مستمری‌ها علیرغم گذشت دو ماه از سال جدید، می‌گوید: افزایش عادلانه‌ی مستمری‌ها سالهاست که دغدغه بازنشستگان کارگری‌ست. بازنشستگان امید دارند برای یکبار هم که شده، مستمری‌ها براساس تورم و سبد هزینه‌های زندگی بازنشستگان افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ یک از الزامات مزد و مستمری (نه نرخ تورم و نه سبد هزینه‌ها) رعایت نشده و بازنشستگان همچنان مستمری سال قبل را می‌گیرند؛ ادامه می‌دهد: در طول سالیان متمادی، دره‌ی عمیقی بین هزینه‌های زندگی بازنشستگان و مستمری دریافتی به وجود آمده و سال به سال به عمق آن افزوده شده است. فقری که در خانواده‌های بازنشسته حاکم شده، محصول همین بی‌توجهی تاریخی است؛ عده‌ای بر این باورند که هزینه‌های زندگی بازنشستگان از شاغلان کمتر است، در حالیکه واقعیت، عکس این باور است؛ با بالا رفتن سن ازدواج و همچنین به دلیل نرخ بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه، بازنشستگان غالباً بار زندگی فرزندان بزرگسال خود را نیز بر دوش می کشند؛ معمولاً خانواده بازنشستگان بسیار بزرگتر از خانواده شاغلان است اما درآمد آنها به مراتب کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه بار سهمگین زندگی اجتماعی بر دوش بازنشستگان است؛ ادامه می‌دهد: کسی توجهی به این مسائل ندارد. بازنشسته نیز هیچ چاره‌ای راهی برای احقاق حقوق ندارد؛ ما بازنشستگان بارها به مراجع قانونی مراجعه کردیم؛ همین یک ماه پیش، در مخالفت با افزایش ۲۱ درصدی حداقل دستمزد کارگری، شش هزار امضا تهیه شد اما بازهم مسئولان توجهی نکردند؛ نه مزد را ملغی کردند و نه مستمری بازنشستگان را براساس قانون افزایش دادند!

به گفته او، از ابتدای امسال حدود ۵۰ درصد تورم داشته‌ایم اما حقوق بازنشستگان در این دو ماه، ریالی زیاد نشده است.

دولت بدهی خود را بپردازد

نیافر در ادامه به موضوع «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی» ورود کرده و می‌گوید: همسان‌سازی مطالبه‌ای است که تحقق آن سالهاست به تعویق افتاده؛ قرار بود سازمان تامین اجتماعی از ماه‌های پایانی سال گذشته، همسان‌سازی را کلید بزند اما بازهم خلف وعده کرد. وقتی به تامین اجتماعی مراجعه می‌کنیم، می‌گویند دولت بدهی خود به سازمان را بپردازد تا بتوانیم همسان‌سازی را اجرا کنیم. بازنشستگان چوب دو سر طلا شده‌اند! قانون، اجرای همسان‌سازی مستمری بازنشستگان کارگری را برعهده سازمان تامین اجتماعی گذاشته اما سازمان می‌گوید تا دولت بدهی خود را نپردازد، پول نداریم!

وی با تاکید بر اینکه اجرای همسان‌سازی برای سازمان تامین اجتماعی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه دارد؛ می‌افزاید: بدهی دولت به تامین اجتماعی از مرز ۲۶۰ هزار میلیارد تومان گذشته است؛ دولت باید هرچه سریعتر بدهی خود را بپردازد اما متاسفانه اکنون که دو ماه از سال جدید گذشته، دولت هنوز ریالی از بدهی خود را به حساب سازمان واریز نکرده است.

نیافر معتقد است؛ منابع سازمان تامین اجتماعی در وهله اول متعلق به کارگران و بازنشستگان است و اگر قرار است ۲۳ گروه خاص توسط منابع این سازمان بیمه شوند، دولت باید حق بیمه کارفرمایی آنها را بپردازد.

او تاکید می‌کند: قرار نیست همه فقرای جامعه با خرج سازمان بیمه شوند و دولت ریالی هزینه نپردازد؛ این نوع عملکرد دولت موجب می‌شود که دیگر چیزی از دارایی‌ها و اموال سازمان برای بازنشستگان باقی نماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز