خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای:

هیچ صنفی بدون اخذ گواهی مهارت‌آموزی اجازه فعالیت ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۱۵۱۳۰

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بر ضرورت ایجاد شورای صلاحیت حرفه‌ای و سنجش مهارت در استان مرکزی با تکیه بر ظرفیت نخبگان، اساتید و مربیان حوزه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: این شورا می‌تواند توان مهارتی تمام مراکز تولیدی استان را ارزیابی و شناسنامه مهارتی لازم را برای هر بخش صادر کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی، علی اوسط هاشمی در جلسه شورای مهارت استان مرکزی، با بیان اینکه هدف اصلی این سازمان اشتغالزایی با تکیه بر توانایی های فردی هر شخص است، اظهار کرد: بیشترین توجه ما در حوزه مشاغل خرد و بنگاه های کوچک اقتصادی باید بر روی مهارت افراد متمرکز باشد و بر همین اساس در مدت دو سال گذشته به روستا‌های کشور در راستای مهارت افزایی و اشتغالزایی کمک شده است.

او با تاکید بر اینکه روستاها و روستاییان بهترین مولد و تولیدکننده هستند، افزود: در شش ماهه دوم سال گذشته حدود ۲۵۰ استاندارد در حوزه کشاورزی از سوی این سازمان تدوین و به منظور حضوری متفاوت در عرصه اشتغالزایی و با رعایت عدالت مهارتی به همه استان‌های کشور ابلاغ شده است. بخش عمده ای از مسائل پیشگیرانه‌ای که می‌توان در سطح مختلف جامعه آن را اجرایی کرد به طور مستقیم با موضوع مهارت افزایی در ارتباط است و در همین معضل کرونا اگر دقیق تر بندیشیم، متوجه می‌شویم دلیل بروز بسیاری از مشکلات حوزه کسب و کار، عدم آشنایی کسبه با اصول مدیریت بحران و فقدان مهارت لازم برای مواجهه با حوادث پیش بینی نشده است.

صدور پروانه فعالیت واحدهای صنفی منوط به اخذ گواهی نامه مهارت

 هاشمی با اشاره به اینکه بر اساس قانون هیچ صنفی بدون اخذ گواهی مهارت‌آموزی اجازه فعالیت ندارد، تاکید کرد: در صورتی که به مشاغل خرد و اصناف مختلف کشور به چشم یک ظرفیت ملی نگاه شود، می‌توان با روی آوری به ظرفیت‌های مهارتی کشور و ایجاد درک درست از مفهوم و ارزش مهارت، خسارات کشور را به حداقل رساند و کیفیت محصولات را آنچنان بالا برد که اغلب جامعه به سوی استفاده از کالای تولید داخل روی بیاورند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با طرح این سوال که چرا تا کنون نتوانسته‌ایم در تولید برخی از محصولات داخلی به سطحی از کیفیت برسیم که کالاهای خارجی مشابه به چشم نیایند، ادامه داد: بحث مهارت آموزی در همه عرصه‌های اجتماعی باید جدی گرفته شود و نباید آن را تنها از حیث اصول فنی تحلیل کرد، بلکه باید به مهارت در همه مسائل مانند مهارت‌های حل مسئله، کنترل خشونت و نحوه بیان و... توجه شود. دامنه مهارت بسیار گسترده است و از آنجاکه عصر کنونی نیز، عصر مهارت و کارآفرینی است، باید در سالیان آینده که به عصر حکمرانی مهارت آموزان و تضعیف مدارک دانشگاهی در برابر مهارت نزدیک می‌شویم، بیش از پیش به مفهوم مهارت توجه داشته باشیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در عصری که با مرگ زودهنگام تکنولوژی مواجه هستیم، بحث مهارت‌آموزی اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند و فقدان چنین ارزشی در بین استان‌هایی که پایلوت صنعت کشور محسوب می‌شوند، بیشتر از سایر استان‌ها به چشم می‌آید. کشور بدون بهره‌مندی از مهارت، نمی‌تواند از نیروی کار خود در سالیان آینده حمایت کند و مطمئنا با رشد تکنولوژی و فناوری، سرمایه‌های کشور در نبود مهارت کافی ریزش خواهند کرد.

هاشمی آشنایی با مباحث روز تکنولوژی و مهارت های نوین را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و افزود: کسی که مهارت بالایی داشته باشد، توسط همه کارآفرینان تعیین می‌شود و این مهم در همه جهان امری اجتناب ناپذیر است. مهارت به نوعی یک ویزا و گواهینامه است که سازمان فنی و حرفه‌ای کشور صادر می‌کند، متاثر از استاندارد‌های بین‌المللی است و به زبان‌های دیگر قابلیت ترجمه دارد.

او با بیان اینکه عصر جاری، عصر استقبال از تغییرات است، خاطر نشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همواره سعی داشته است بر اساس نیاز‌های جامعه اهداف خود را دنبال کند و بر همین اساس سند مهارت‌آموزی استان باید از جهات مختلف مورد بازنگری قرار بگیرد و در آن به همه نیازهای مهارتی جامعه توجه شود. سند راهبری مهارت هر استانی در حوزه‌های بازرگانی، خدمات، صنعت، کشاورزی و... باید سند مهارتی بالادستی آن استان باشد و این موقع است که می‌توانیم اطمینان داشته باشیم این سند از جامعیت لازم برخوردار است.

هاشمی بر ضرورت ایجاد شورای صلاحیت حرفه‌ای و سنجش مهارت در استان مرکزی با تکیه بر ظرفیت نخبگان، اساتید و مربیان حوزه‌های مختلف تاکید کرد و ادامه داد: این شورا می‌تواند توان مهارتی تمام مراکز تولیدی استان را ارزیابی و شناسنامه مهارتی لازم را برای هر بخش صادر کند. هرگاه صلاحیت یک فرد توسط این شورا به تایید برسد، باید گواهی مهارت او بدون نیاز به حضور در کلاس‌های این سازمان صادر شود و دیگر نیاز به طی کردن دوره‌های آموزشی از سوی این فرد نیست. با توجه به اینکه استان مرکزی پایتخت صنعت کشور است، دستاورد این شورا می‌تواند برد ملی داشته باشد و تراوشات ذهنی مجموعه استان مرکزی در حوزه مهارت‌آموزی می‌تواند بر همه کشور اثرگذار باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه سرریز نیاز مهارتی استان می‌تواند زمینه ساز رفع نیاز‌های ملی و صادرات آموزش های حوزه مهارت‌آموزی برای همه کشور باشد، تاکید کرد: این مهم باید سرلوحه کار همه استان‌هایی باشد که نرخ بیکاریشان پایین است و از طرفی از ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی خوبی برخوردار هستند. این استان‌ها از جمله استان مرکزی باید نقش مرجعیت و توانمندسازی کشور در همه ابعاد مهارتی را به عهده بگیرند؛ چراکه از اسباب و عناصر لازم برای تحقق این امر برخوردار هستند.

هر مرکز تولیدی، یک کارگاه تولید مهارت باشد

او با تاکید بر اینکه هر مرکز تولیدی می‌تواند یک کارگاه مهارت آموزی باشد، تصریح کرد: ارائه آموزش‌های مهارتی نباید صرفا به کارگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای هر استان محدود شود، بلکه هر مرکز تولیدی می‌تواند در این زمینه نقش مولد و یک گارگاه تولید مهارت را داشته باشد.

هاشمی اظهار کرد: هر شخص و سازمان در راستای مهارت آموزی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سطح جامعه سرمایه‌گذاری کند، ما این جرات را به خود می‌دهیم که صلاحیت او را از طریق اتاق بازرگانی هر استان احراز کنیم و در صورت تایید صلاحیت، مجوز ایجاد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را در اختیار او قرار دهیم و کارش رسمیت ببخشیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: همچنین ما این قابلیت قانونی را داریم که شرایطی را فراهم کنیم که اگر مرکزی به سمت ارتقای مهارت و توانمندسازی با استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای روی می‌آورد، هزینه‌های این مهم از مالیاتشان کسر شود که این یکی از مولفه‌های خوب قانونی در این زمینه است. این برای استان مرکزی فرصتی است که بتواند برای اولین بار نشان مهارت را به کارگاه‌ها و مراکز تولیدی و مهارتی خود اعطا کند و در آینده نیز زمینه ساز انتقال این مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به سایر نقاط کشور شود.

هاشمی با بیان اینکه با برخورداری از چنین اهدافی خیلی راحت می‌توانیم از رقابت و ثبات برای سهم‌مان در حوزه تجارت صحبت کنیم، تاکید کرد: در حال حاضر مسابقات گل آرایی و طراحی فضای سبز شهری یکی از رقابت‌هایی است که در سطح جهانی در حال برگزاری است و در صورتی که استان مرکزی تمایل داشته باشد میزبانی این مسابقات را در سطح کشور به عهده بگیرد، می‌توان با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این امر، این میزبانی را پس از بررسی کافی در اختیار استان مرکزی قرار داد. همچنین از آنجا که استان مرکزی در حوزه‌های تولیدی و صنعتی دارای ظرفیت‌های خوبی است، در صورتی که برای میزبانی سایر رویدادهای کشور داوطلب باشد، این میزبانی برای استان مرکزی قابل بررسی خواهد بود.

او بر لزوم راه‌اندازی مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌ای در سطح استان مرکزی تاکید کرد و گفت: این مرکز تا به امروز تنها در سطح کشور متمرکز بوده است و سعی داریم از این پس برای نقش‌آفرینی صحیح و ارائه آموزش‌های لازم متناسب با قابلیت‌های هر منطقه، شعب این مراکز را در همه استان‌های کشور و با تخصیص بودجه معین راه‌اندازی کنیم. هم اکنون با بهره‌گیری از اختیارات خود تصمیم دارم دپارتمان تربیت مربیان و اساتید فنی و حرفه‌ای هر استان را در همان منطقه راه اندازی کنم و بر همین اساس دو دپارتمان اختصاصی را در اختیار استان مرکزی قرار می‌دهم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز