خبرگزاری کار ایران

دغدغه‌های کارگران روزمزد سیستان و بلوچستان/ از نشستن بی‌حاصل دورِ «دروازه خاش» تا ناتوانی در تامین نیازهای آموزشی فرزندان!

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۰۴۳

کارگران ساختمانی و فصلی سیستان و بلوچستان از فقدان کار و درآمد انتقاد دارند. این کارگران می‌گویند حتی اگر پیش از این بیمه پرداخته باشیم، مشمول بیمه بیکاری نمی‌شویم.

جمعی از کارگران روزمزد و فصلی استان سیستان و بلوچستان در تماس با خبرنگار ایلنا، از بیکاری در سال جدید انتقاد کردند.

به گفته این کارگران، به دلیل بحران کرونا، فعالیت‌های ساخت و ساز و عمرانی استان بیشتر از سا‌ل‌های قبل دچار رکود و تعطیلی شده است و به همین دلیل، کارگران روزمزد بیش از همیشه دچار بیکاری هستند.

یکی از این کارگران با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد کارگران روزمزد استان بیکار هستند، می‌گوید: در سیستان و بلوچستان، کارخانه و واحدهای تولیدی وجود ندارد؛ کارهای ساختمانی نیز متوقف شده است و بیکاری دامان کارگران فصلی و ساده را گرفته است.

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از احتمال بحرانی شدن سیستان و بلوچستان و بالا رفتن شیب ابتلا به کرونا در این استان خبر داد. کارگران فصلی می‌گویند: ما حتی هزینه خرید اقلام بهداشتی خانوار را نداریم و نمی‌توانیم از پس تامین محلول ضدعفونی کننده یا شوینده‌ها بربیاییم؛ در ایام تعطیلی مدارس نیز قادر نبودیم امکانات لازم برای تحصیل مجازی فرزندانمان فراهم کنیم چراکه خیلی از ما حتی گوشی هوشمند نداریم و قادر به خرید آن نیز نیستیم.

کارگران سیستان و بلوچستان می‌گویند: روزهای متوالی دور میادین اصلی شهر زاهدان ازجمله «دروازه خاش» می‌نشینیم به امید اینکه شاید کارفرمایی ما را حتی برای دو ساعت هم که شده سر کار ببرد اما اغلب اوقات بدون ریالی درآمد به خانه بازمی‌گردیم. حتی بیمه بیکاری نیز به ما تعلق نمی‌گیرد.

به گفته این کارگران، دولت باید فکری به حال معیشت کارگران فصلی و روزمزد در استان‌های محروم بکند؛ چراکه در این استان‌ها با تعطیلی ساخت و ساز، کارگران هیچ منبع درآمد جایگزینی ندارند و خانواده‌های بسیاری با بحران مواجه می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز