خبرگزاری کار ایران

وضعیت نامشخص برخی ارگران بخش‌تعمیرات راه‌آهن مشهد/ بلاتکلیفی در اشتغال و وصول مطالبات

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۵۵۱

تعدادی از کارگران شاغل در بخش‌تعمیرات واگن‌های مسافربری راه‌آهن مشهد که تحت مسئولیت یکی از شرکت پیمانکاری مشغول کار بودند، از زمان شیوع ویروس کرونا وضعیت شغلی نامشخصی دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعدادی از کارگران بخش تعمیرات واگن‌های مسافربری راه‌آهن مشهد با اعلام خبر نامشخص بودن وضعیت شغلی برخی همکاران خود در یکی از شرکت‌های تعمیرات ریلی این مجموعه گفتند: این کارگران که تعدادشان ۳۶ نفر است از روز ۱۵ اردیبهشت ماه بیکار شده و برای دریافت مقرری بیمه بیکاری اقدام کرده‌اند.

گفته می‌شود؛ میانگین سابقه این کارگران ۱۵ سال است و بیکاری آنها به بهانه مشکلات مالی ناشی از شیوع ویروس بوده است.

یکی از کارگران راه‌آهن مشهد در این زمینه به ایلنا گفت: حدود ۶۴ نفر در بخش تعمیرات واگن‌های مسافربری راه‌آهن مشهد تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری مشغول کارند که از این تعداد ۳۶ نفر بلاتکلیف و بیکار شده‌اند.

او با بیان اینکه قرارداد همه کارگران تا پایان اسفند سال ۹۸ بوده است، در ادامه افزود: همه کارگران بخش تعمیرات واگن تا نهم فروردین سر کار بودند. پس از نهم هم کارفرما، کارگران را شیفت‌بندی کرد. از روز ۱۵ اردیبهشت ماه نیز به ۳۶ نفر از کارگران گفته شد سر کار حاضر نشوند.

او افزود: حدود یک هفته است به محل کارمان نمی‌رویم و در حال حاضر با شکایت به اداره کار مشهد پیگیر مطالبات مزدی و وضعیت شغلی خود هستیم.

او در خصوص مطالبات معوقه مزدی و بیمه خود و همکارانش گفت: حقوق فروردین و ۱۵ روز از حقوق اردیبهشت ماه سال جاری را از کارفرما طلبکاریم. بخش کمی از مزایای مزدی اسفند سال گذشته که شامل ۹روز اضافه‌کاری و حق شیفت می‌شود نیز هنوز پرداخت نشده است. ما هچنین در زمینه پرداخت حق بیمه با مشکلاتی روبرو هستیم.

به گفته یکی دیگر از کارگران شاغل در راه‌آهن مشهد، کارفرمای شرکت پیمانکاری اعتنایی به خواسته بازگشت به‌کار کارگران بیکار شده و وضعیت معیشتی آنها ندارد، با این حال با میانجی‌گری مسئولان راه‌آهن مشهد قرار شده پیمانکار حقوق فروردین ماه کارگران را پرداخت کند. اما باز شنیدیم کارفرما گفته فقط حقوق کارگران در روزهایی که در محل حاضر بوده‌اند را پرداخت می‌کند این درحالی‌ست که تعطیلی محل کارمان به درخواست کارفرما و برای جلوگیری از شیوع کرونا بوده است.

این کارگر افزود: بیکاری در این شرایط اقتصادی، زندگی خانوادگی ما را زمین می‌زند؛ در شرایطی‌که با وجود اشتغال، هزینه‌های زندگی تامین نمی‌شود، چگونه می‌توانیم خانواده خود را در زمان بیکاری مدیریت کنیم؟!

او گفت: اعلام شده کارگرانی که با شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری ثبت‌نام کنند اما در حال حاضر ما منتظریم تا ببینیم تکلیف کارمان چه می‌شود و پس از آن به دنبال بازگشت به کار و دریافت مقرری بیمه بیکاری باشیم.

این کارگر یادآور شد: در شرایط فعلی استفاده از مقرری بیمه بیکاری به نفع ما نیست و می‌تواند در سوابق بیمه‌ای‌مان در آینده مشکل ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز