خبرگزاری کار ایران

حجم ویدیو: ۷۸.۷۶M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۴:۵۰ دانلود ویدیو

در برنامه کارگر ایرانی مطرح شد:

مابه‌التفاوت سنوات بر اساس آخرین مزد زمان تسویه باید پرداخت شود/ اگر سختی کار در مستمری بازنشستگی اعمال نشود، چه باید کرد؟

کد خبر : ۹۱۱۷۵۷

یک کارشناس روابط کار گفت: چنانچه همزمان با حقوق ماهیانه سنوات خدمت یا پایان کار نیز پرداخت شود در پایان قرارداد برای کل مدت قرارداد بر اساس آخرین حقوق سنوات کل خدمت محاسبه شده و مبالغ پرداختی هر ماه از آن کسر شده و مابه التفاوت در وجه کارگر پرداخت گردد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ام‌البنین باقرنژاد (کارشناس روابط کار) در برنامه «کارگر ایرانی» با عنوان مشاوره قانون کار برگزار شد، درباره تاریخچه تصویب قانون کار اظهار داشت: قانون کار از سال ۱۳۲۵ تصویب شد، بعد از آن تغییراتی در آن ایجاد شد و در سال ۱۳۳۷ در دولت اقبال در مشاوره با سازمان بین المللی کار اصلاحاتی در آن انجام شد و نهایتاً در سال ۶۹ در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و ما امروزه با همین قانون، کار می‌کنیم. 

او ادامه داد: کارگر در هر صورت باید بداند که اگر نظم کارگاه را به هم بریزد، قانون کار از کارگر حمایت نمی‌کند. کارفرماها بعضاً مجبور می‌شوند به خاطر شرایط سخت اقتصادی تعدیل نیرو کنند. قبلاً کارگر باید به اداره کار مراجعه می‌کرد و دادخواست دستی و حضوری پر می‌کرد و در شرایط کرونا سامانه‌ای طراحی شده است که به صورت غیرحضوری به آن رسیدگی و رای صادر می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه طرح دعوی در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف صورت می‌گیرد، گفت: اول طرح دعوی در هیئت تشخیص می‌رود که نماینده دولت، نماینده کارفرما و کارگر در این هیئت حضور دارند و در ابتدای امر به موضوع رسیدگی می‌کنند. 

او ادامه داد: گاهی اوقات شاید رای به نفع کارگر نباشد و یا نتیجه رای صادر شده مورد رضایت او نباشد. در این شرایط ۱۵ روز وقت دارند که به دادخواست هیئت حل اختلاف تجدید دادخواهی کنند و در هیئت حل اختلاف موضوع را پیگیری کنند. 

باقرنژاد تصریح کرد: معمولاً زمان اداره کار نسبت به دادگاه‌ها و مراجع شبه قضایی در رسیدگی به پرونده کارگران کم است  زود رای صادر می‌شود. قبلاً نهایتاً یک ماهه رای هیئت تشخیص صادر می‌شد و الان که شرایط خاصی است تا ۴۵ روز نهایتاً رای هیئت‌های تشخیص صادر می‌شود. 

این کارشناس روابط کار درباره اخراج کارگران و طرح دعوی در هیئت‌های تشخیص گفت: کارگر از زمانی که اخراج یا تعدیل می‌شود، یک ماه وقت دارد برای بازگشت به کار و بیمه بیکاری مراجعه کند. اگر یک ماه(۳۰ روز) بیشتر شود، بیمه بیکاری به این فرد تعلق نمی‌گیرد و برای بازگشت به کار نیز مدت زمان ۳۰ روز تعیین شده است.

وی افزود: بیشتر شکایات در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف مربوط به اتمام قرارداد و تعدیل کارگران است. کارفرما طبق ملاحظات اقتصادی بابت مطالبات پایان کار و غیره از طریق اداره کار اقدام می‌کند. توصیه ما همیشه این است که موضوع را به صورت توافقی با کارفرما حل کنند. چون در اداره کار کارفرما پول بیشتری دارد و می‌تواند وکیل بگیرد و به قانون بیشتر تسلط دارد. افزایش خواسته از سوی کارگر در دادخواست طبق آیین دادرسی فقط در جلسه اول ممکن است. باید توجه کرد که در جلسات بعد نمی‌تواند افزایش دادخواست بدهد. 

این کارشناس روابط کار در پاسخ به این پرسش که نداشتن قرارداد کاری برای کارگر چه حکمی دارد، گفت: کارگران نگران هستند که چرا کارفرما با ما قرارداد نبسته است. درحالیکه نسبتاً قرارداد طبق ماده ۷ قانون کار در حکم قرارداد شفاهی و دائمی بوده و اگر قرارداد بسته نشود، برای کارگر بهتر است. اگر قرارداد موقت باشد، باید قرارداد در چهار نسخه تهیه شود و در اختیار شورای اسلامی کار، اداره کار، کارگر و کارفرما قرار بگیرد.

باقر نژاد ادامه داد: مسئه این است که همیشه حق با کارگران نیست. برخی اوقات کارگران خواسته‌های غیر قانونی دارند که اینجور وقت‌ها ما دعوت به آرامش می‌کنیم و درخواست می‌کنیم تا با کارگر مصالحه کنند چون کارفرما هم قدرت بیشتری در گرفتن وکیل و غیره دارد. 

وی در پاسخ به این پرسش که سال ۹۸ بازنشسته شدم با توجه به بخشنامه‌ای که نمی دانم تصویب شده یا نه، می‌توانم مابه التفاوت سنواتم را بگیرم یا نه، گفت: چنانچه همزمان با حقوق ماهیانه سنوات خدمت یا پایان کار نیز پرداخت شود در پایان قرارداد برای کل مدت قرارداد بر اساس آخرین حقوق سنوات کل خدمت محاسبه شده و مبالغ پرداختی هر ماه از آن کسر شده و مابه التفاوت در وجه کارگر پرداخت گردد.

او ادامه داد: سنوات باید هر سال به کارگر پرداخت شود و باید بر مبنای آخرین مزد پرداخت شود. قانون در این زمینه ابهاماتی داشت و هر کسی به نفعش بود جوری برداشتی می‌کرد. خوشبختانه نمایندگان کارگری از دیوان عدالت اداری برای شفاف سازی آن رای گرفتند. بنابراین هر گونه سنواتی که به کارگر زودتر پرداخت می‌شود، علی الحساب است و باید در پایان بر اساس آخرین مزد کارگر نسویه شود. 

باقرنژاد تصریح کرد: اگر سنواتی به صورت ماهانه پرداخت شده، علی‌الحساب است و کارفرما در آخر باید ما به‌التفاوت را پرداخت کند. ضمناً سنوات باید بر اساس آخرین حق السعی پرداخت شود. باید توجه داشت که ما یک مزد داریم، یک مزد مبنا و یک حق السعی؛ حق السعی مجموع دریافتی‌های کل کارگر است. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر سابقه کار افرادی که در جبهه حاضر بوده‌اند، گفت: حضور در جبهه در حالتی که داوطلبانه بوده، لازم نیست حق بیمه‌ای پرداخت شود و زمان جبهه به عنوان سابقه بیمه فرد حساب می‌شود و اگر خدمت سربازی بوده است باید حق بیمه آن را واریز کند تا روزهایی که در جبهه بوده، به عنوان سابقه کار فرد تلقی شود. 

این کارشناس روابط کار در پاسخ به سوالی درباره بازنشستگی با ۲۰ روز حقوق گفت: اگر فردی ۲۰ سال سابقه کار داشته، با مستمری ۲۰ روز حقوق بازنشسته می‌شود.

این کارشناس روابط کار درباره بیمه بیکاری گفت: هر کسی که به صورت غیر ارادی بیکار شده باشد بر اساس ماده ۶ قانون کار می‌تواند درخواست بدهد. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کسی که بازنشسته شده و سختی کار برایش اعمال نشده چطور می‌تواند پیگیری کند، گفت: این مسئله راه سخت و طولانی دارد اما به هر حال از طریق دیوان عدالت اداری باید با ارائه مستندات طرح شکایت کند تا سختی کار اعمال بشود. موضوع سختی کار بسیار پیچیده است و مشکلات زیادی برای کارگران به وجود آورده است. خوشبختانه بازرسان تامین اجتماعی مکرر در کارگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و این موارد را اصلاح می‌کنند اما اگر عنوان شغلی را کارفرما چیز دیگری وارد کند، باید وارد پروسه شکایت بشود.

باقرنژاد در خصوص مرخصی پدرانی که تازه صاحب فرزند شده‌اند، بیان کرد: این افراد می‌توانند ۱۴ روز مرخصی بگیرند و اگر استفاده نکند نمی‌تواند هزینه آن را مطالبه کند. 

 وی درباره شرایط ساعت شیردهی مادران شاغل گفت: هر خانمی می‌تواند هر سه ساعت کار یکبار، یک ساعت را به عنوان ساعت شیردهی استفاده کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز