خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

سال جدید به دستمزد کارگران باربر قائمشهری اضافه نشد/ نه بیمه بیکاری می‌گیریم؛ نه کمک بلاعوض

asdasd
کد خبر : ۹۱۱۶۲۸

کرونا شرایط معیشتی کارگران باربر قائمشهری را سخت‌تر کرده و سال جدید دستمزدشان نیز افزوده نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معیشت کارگران باربر قائمشهری در اثر شیوع کروناویروس تحت تاثیر قرار گرفته است. آنها اغلب کارگرانی هستند که در فعالیت‌های ساختمان‌سازی کار سخت حمل ملات، سیمان، گچ و آجر و...  را انجام می‌دهند. کار بسیار سنگینی است که اندک اندک بدن کارگر را فرسوده می‌کند و احتمالاً قدرت دفاعی بدن را تحلیل می‌برد. زندگی کارگران باربر با کار سخت عجین شده؛ نه ایام استراحت بازنشستگی دارند؛ نه می‌توانند در ایام کرونا، در صورت بیماری در خانه بنشینند. 

به گفته عبدالرضا گلپایگانی (معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران) در خصوص تأثیر شیوع ویروس کرونا و رکود کار ساختمانی ناشی از آن گفت: در اسفند ماه سال ۹۸ در مقایسه با چند سال گذشته آمار صدور پروانه ۱۶ تا ۱۷ درصد کاهش یافت و رکود اقتصادی حاکم بر کشور بر حوزه مسکن و عوارض صدور پروانه هم تأثیرگذار بود.این رکود تاکنون ادامه داشته و موجب بیکاری تعداد زیادی از کارگران این صنف شده است. 

در این روزها نیز این کارگران شرایط سختی دارند. قربان حسن‌زاده (رئیس انجمن صنفی کارگران باربر قائمشهر در استان مازندران) می‌گوید: متاسفانه برخی از همکاران ما کرونایی شده‌اند و سر کار نمی‌روند. آنها شرایط سختی را بطه لحاظ معیشتی از سر می‌گذرانند. برخی دیگر از کارگران باربر قائمشهر نیز به علت رکود ساخت و ساز و حوزه مسکن است که از کار بیکار شده‌اند. 

او می‌افزاید: سال جدید بالاخره کارگران طبق مصوبه حداقل دستمزد شورایعالی کار افزایش اندکی داشت. اگرچه کارگران به شدت از این مصوبه ناراضی هستند و آن را کم می‌دانند. اما متاسفانه کارگران باربر که دستمزدشان به صورت توافقی بین گروه کارگر و کارفرمای صنف خودشان تعیین می‌شود، شامل افزایش دستمزد نشده‌اند. 

حسن‌زاده تصریح می‌کند: درحال حاضر دستمزد کارگران باربر ماطبق سال قبل پرداخت می‌شود و هیچ افزایشی شامل حالشان نشده است. خیلی از کارگران باربر و ساختمانی همه ایام ماه را مشغول به کار نیستند. آنها در سال جدید نیز همچون سال گذشته بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در روز دریافت می‌کنند. باتوجه به اینکه آنها اغلب ایام سال بیکار هستند، به شدت آنها را دچار مشکل می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه با آغاز کرونا بیش از ۴۰ درصد کارگران باربر در قائمشهر کار خود را از دست داده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه کارگران باربر از دریافت بیمه بیکاری محروم هستند. ما واقعاً نمی‌دانیم که چرا خودمان را بیمه می‌کنیم، نه بیمه بیکاری داریم، نه بازنشستگی داریم. عملاً شرایط طوری است که باید ۳۰ سال کار کنیم و سختی بکشیم. 

وی می‌افزاید: در ایام شیوع کرونا برخی از همکاران ما که خیلی شرایط سختی به لحاظ معیشتی داشتند، یارانه بلاعوض گرفتند. البته سراغ داشتیم برخی از همکارنمان را که با وجود شرایط خیلی سخت تا پایان اسفند کمک بلاعوض دولت را نگرفته بودند. امیدواریم که تا الان کمک دولت را دریافت کرده باشند. 

حسن‌زاده می‌گوید: البته در حال حاضر خیلی از همکاران ما برای وام یک میلیونی ثبت‌نام کرده‌اند که نمی‌شود گفت، کمک خاص دولت برای کارگران باربر است، بلکه این کمک به خیلی‌ها همینقدر پرداخت شده است. گویا بازپرداخت وام از ایارنه کسر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز