خبرگزاری کار ایران

کمپین معلولان مطرح کرد:

کارگران دارای معلولیت نگران اخراج و بیکاری با اتمام بحران کرونا هستند/ سهم حمل و نقل در سبد هزینه معلولان کارگر بیشتر است

asdasd
کد خبر : ۹۰۷۴۳۰

کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت طی متنی در روزجهانی کارگر به مشکلات کارگران معلول پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت به مناسبت روز جهانی کارگر به مشکلات کارگران معلول پرداخته و نوشت: طبق آمار ارائه شده از سوی وزیر بهداشت ۴۰ درصد محیط‌های کار در ایران ایمنی لازم را ندارند و روزانه بالغ بر ۱۰۰ نفر در حوادث ناشی از کار دچار معلولیت می‌شوند. کارفرمایان بدون توجه به امنیت جانی کارگران، برای سودآوری بیشتر از رعایت موارد ایمنی و بهداشت در کارگاه‌ها خودداری می‌کنند چه کارگرانی که بدنشان لابه‌لای دستگاه‌های پرس ماند؛ از داربست‌ها سقوط کردند؛ صخره‌های معادن بر بدنشان افتاد و انواع حوادث شغلی دیگر را تجربه کردند و اکنون به دنیای سراسر تبعیض معلولیت پا گذاشته‌اند و از تامین معاش امروز خود درمانده‌اند.

در متن تاکید شده است که جنبش ضدتبعیض افراد دارای معلولیت، نمی‌تواند نسبت به روز جهانی کارگر و جنبش‌های کارگری در سراسر جهان بی‌تفاوت باشد. معلولیت از چند جهت پیوندی عمیق با «کارخانه» دارد.

 بخش دیگری از متن به مشکلات کارگران معلول در ایام کرونا پرداخته که احتمالاً بسیاری از آنها بعد از بحران کرونا مجددا بیکار می‌شوند. در این بخش می‌خوانیم: در ایام کرونا معلولان بسیاری شغل خود را از دست داده و حمایتی از آنان صورت نگرفته است. بیکاری معلولان معضل حاد دیگری است که باعث شده تا در ایام کرونا که به کارِ ارزان کارگران بیشتر نیاز است، ما را به عنوان نیروی کار مفت و مجانی فرابخوانند و به محض عادی شدن شرایط بیکار و اخراج کنند.

در ادامه آمده است: بنابر اعلام سازمان بهزیستی بیش از ۱.۶ میلیون فرد معلول فقط تحت پوشش بهزیستی هستند و آمار دقیقی از افرادی که تحت پوشش نیستند در دسترس نیست، زیرا در آخرین سرشماری‌ (۹۵) معلولان شمارش نشدند.

در بخش دیگری از متن انتشار یافته از سوی کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت، به سهم بالای حمل و نقل در سبد هزینه کارگران معلول اشاره شده و می‌خوانیم: افراد دارای معلولیت، بعد از گرانی بنزین در سال گذشته بیشتر و بیشتر به خانه‌ها رانده شدند. آنهایی که شاغل بودند، توان رفت و آمد به محل کار از طریق حمل و نقل بسیار گران ماشین‌های شخصی یا آژانس‌های کرایه‌ اتوموبیل را نداشتند. از سوی دیگر حمل‌ونقل عمومی نیز برای استفاده معلولان مناسب‌سازی نشده است. برخی از ما تا دو سوم دستمزد خود را صرف رفت‌وآمد می‌کنیم. معلولان در محیط کار نیز به صورت مداوم مورد تحقیر و توهین قرار می‌گیرند و با این‌حال به علت شرایط سخت معیشتی مجبور به ادامه اشتغال هستند.

این تشکل درباره مشکلات بازنشستگی کارگران معلول تصریح کرد: معلولان در صورت بازنشستگی پیش از موعد (فقط در بخش دولتی)، مستمری بر اساس ۳۰ روز را دریافت نمی‌کنند. عملاً هیچگونه امتیازی به افراد دارای معلولیت برای بازنشستگی پیش از موعد داده نمی‌شود و مجبور هستند تا ۳۰ سال اشتغال داشته باشند.

کمپین معلولان درباره موارد متعدد پرداخت دستمزد کارگران معلول در عرف بازار کار کمتر از حداقل دستمزد تعیین شده، نوشت: با وجود اینکه بنابر تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار، هر کارگری با هر شرایط جسمی باید حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار را دریافت کند، بسیاری از ما بنابر‌ عرف بازار کار با دستمزدهای کمتر کار می‌کنیم. درحالی‌که براساس ماده ۲۷ قانون معلولان افراد دارای معلولیت خیلی شدید باید حداقل مصوب شورایعالی کار را دریافت کنند، این قانون هرگز اجرا نشده است. قوانین اجرا نشده معلولان بیش از این حرف‌ها است و دولت حتی در حد پرداخت بودجه اجرای قوانین نیز سر باز زده است.

در بخش پایانی این بیانیه نیز آمده‌است: از آنجا که اعتقاد داریم مطالباتی مثل آموزش، درمان و توانبخشی رایگان و زندگی کارگرانِ معلول در رفاه و آسایش حق است، باید هرچه بیشتر به جنبش ضدتبعیض معلولان وسعت و پر و بال بدهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز