خبرگزاری کار ایران

نماینده کارگران در شورایعالی کار:

تجدیدنظر در مزد ۹۹ و مخالفت های دولت/ چرا بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان بلاتکلیف‌اند؟!

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۵۷۶

آیت اسدی ضمن تاکید بر لزوم بازنگری در دستمزد، خواهان تعیین تکلیف مستمری بازنشستگان کارگری شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای گذشته زمزمه‌هایی در ارتباط با احتمال تجدیدنظر در مزد ۹۹ شنیده شد؛ در روزهای پایانی فروردین نیز، کانون عالی کارفرمایان کشور اعلام کردند که حاضرند در ارتباط با تجدیدنظر در دستمزد در جلسات شورایعالی کار شرکت کنند؛ اما این احتمال تا چه اندازه با واقعیت همخوان است؟ آیت اسدی (نماینده کارگران در شورایعالی کار) در این رابطه می‌گوید: گروه کارگری از مذاکرات مجدد دستمزد استقبال می‌کند و همانطور که بارها گفته‌ایم حاضریم هر زمان و هرکجا که مشخص کنند، برای چانه‌زنی مجدد حاضر شویم.

وی تاکید می‌کند: در صورت برقراری مذاکرات مجدد، بازهم از حقوق قانونی کارگران و ازجمله ماده ۴۱ قانون کار دفاع خواهیم کرد.

به گفته اسدی، کارفرمایان پیش از این اعلام کرده‌اند که با مذاکره مجدد بر سر دستمزد توافق دارند و به نظر می‌رسد، مشکل اصلی از دولت است؛ کارفرماها اعلام کرده‌اند حاضرند برخی موارد را بپذیرند اما هیچ بازخوردی از دولت ندیدیم.

نماینده کارگران در شورایعالی کار در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال برگزاری مجدد جلسات مزدی وجود دارد؛ گفت: علیرغم همه صحبت‌هایی که شده و اعلام آمادگی گروه کارگری و کارفرمایی، دولت هیچ واکنشی نشان نداده؛ در روزهای گذشته، هیچ واکنشی از دولت نگرفته‌ایم و نمایندگان دولتی هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

یکی از نگرانی‌های اصلی مذاکرات مزدی امسال، میزان افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی است چراکه اگر قرار باشد مستمری آنها فقط به اندازه پایه حقوق ۲۱ درصدی زیاد شود، عدالت مزدی رعایت نشده است؛ این در شرایطی‌ست که بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری، هم مشمول همسان‌سازی شده‌اند و هم کف مستمری آنها به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

اسدی در این رابطه با اشاره به اینکه هنوز تکلیف افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص نشده و این بازنشستگان که اکثریت جامعه مستمری‌بگیر کشور را تشکیل می‌دهند، همچنان بلاتکلیف هستند، گفت: دولتی‌ها در جلسات مزدی ادعا کردند که مشکل بازنشستگان را حل می‌کنیم و عدالت را در مورد آنها اجرا می‌کنیم؛ روز گذشته علی ربیعی (سخنگوی دولت) نیز ادعا کرد همسان‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرایی خواهد شد؛ اما سوال ما این است که چگونه قرار است این وعده‌ها محقق شود؛ فعلا که چشم‌انداز روشنی نمی‌بینیم؛ لازم است کف حقوق بازنشستگان کارگری را به اندازه کف حقوق سایر بازنشستگان افزایش دهند.

وی اضافه می‌کند: در جلسات شورایعالی کار، دولتی‌ها ادعا می‌کردند که افزایش پایه حقوق بیش از ۲۱ درصد تورم‌زاست؛ چرا دولت فقط با افزایش دستمزد کارگران شاغل و بازنشسته مشکل دارد؟! چرا همیشه تورم‌زا بودن افزایش دستمزد را که بهانه‌ای واهی است، پیش می‌کشند تا از حقوق کارگران بکاهند؟!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز