خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران:

خود‌مراقبتی بهترین روش مقابله با شیوع کرونا در محل کار است/ نگرانی‌های حقوقی کارگران مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا برطرف شود

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۲۲۸

همزمان با روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، مراسم چهارمین روز از هفته کارگر برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، در این برنامه که به همت خانه کارگر و به صورت مجازی برگزار شد، مهین حق‌شناس (کارشناس ارشد مهندسی بهداشت حرفه‌ای) عنوان کرد: بهداشت حرفه‌ای به عنوان یک رشته تحصصی و علمی تلاش دارد عواملی را که در محیط کار باعث به خطر افتادن ایمنی و سلامت نیروی کار می‌شود، شناسایی و در راستای حذف یا کنترل آنها تلاش کند.

او ادامه داد: در ابتدا ما محیط استاندارد را از محیط غیراستاندارد جدا می‌کنیم و در ادامه با شناسایی عواملی که منجر به غیراستاندارد شدن محیط کار شده به ارتقای بهداشت کار کمک می‌کنیم.

عضو انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران با اشاره به نامگذاری چهارمین روز هفته کارگر با عنوان روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گفت: هر ساله سازمان بین‌المللی کار با نظر نمایندگان کشور‌های مختلف که بر مبنای سه‌جانبه‌گرایی تعیین می‌شوند شعاری را انتخاب می‌کند که عمدتا مربوط به یک موضوع عام است. برای سال ۲۰۲۰ شعار جلوگیری از خشونت و آزار در محیط کار تعیین شد که بر اساس آن دولت‌های عضو باید تلاش‌هایی در راستای بهبود وضعیت محیط‌های کار از این نظر صورت می‌دادند.

او ادامه داد: به دلیل شیوع بیماری کرونا شعار امسال تغییر یافت، یعنی اینکه هر چند بر شعار تعیین شده تاکید شد، اما تحت تاثیر شرایط جدید، شعار همه‌گیری جهانی بیماری را در محیط کار متوقف کنید و جان انسان‌ها را نجات دهید، مورد توجه قرار گرفت.

حق‌شناس با اشاره به اینکه اکنون صحبت‌هایی درباره بازگشایی واحد‌های اقتصادی هست و این لزوم توجه به این شعار را نشان می‌دهد، گفت: در مقابله با کرونا نهاد‌های مختلف فعالیت داشته و دارند، اما مهم‌ترین مداخله‌ای که می‌توان در این زمینه کرد فرهنگ‌سازی و ایجاد این باور است که کرونا خطرناک و مهلک است و با خودمراقبتی می‌توانیم هم از جان خود و هم از جان دیگران مراقبت کنیم.

او با اشاره به اینکه پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در دسترس همگان است، عنوان کرد: تاکید انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای رعایت این پروتکل‌ها و خودمراقبتی است.

این کارشناس ارشد بهداشت حرفه‌ای با اشاره به کار شایسته گفت: کار شایسته ازجمله موضوعات مورد تاکید سازمان بین‌المللی کار است. کار شایسته به معنای کار کردن در امنیت و با صیانت از نیروی کار است و این مهم جز با افزایش فرهنگ خودمراقبتی میسر نمی‌شود.

او حفاظت از کلیه شاغلان بخش بهداشت و درمان باتوجه به همه‌گیری بیماری کرونا، تقویت سیستم نظارت و بازرسی بهداشت حرفه‌ای و ضرورت توجه مسئولان وزارت بهداشت به امر پیشگیری از طریق به کارگیری کارشناسان بهداشت در محیط کار را از جمله خواسته‌های انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران دانست و گفت: از طرف دیگر ما خواستار بر طرف کردن نگرانی‌های حقوقی کارگران مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا و همچنین استمرار برنامه‌های خودمراقبتی هستیم.

حق شناس بیان کرد: لازم است پروتکل‌های بهداشتی در محیط کار به طور کامل رعایت شود و این مهم با همکاری دستگاه‌های مختلف امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز