خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بیانیه‌ای با امضای ۲۰۹ تشکل/ توزیع ۸۸۴ بسته معیشتی با همت انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان/ هزار میلیارد تومان به بیمه بیکاری کارگران ساختمانی اختصاص دهند

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۰۷۴

میکائیل صدیقی با تاکید بر اینکه تامین حداقل‌ها وظیفه دولت است، از اقدامات انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان خبر داد.

میکائیل صدیقی (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با تاثیر «کرونا» بر زندگی کارگران ساختمانی به خصوص در استان‌های محروم کشور گفت: بیشترین گروهی که از کرونا ضربه می‌خورند و مورد تهدید اقتصادی قرار می‌گیرند، کارگران ساختمانی و کارگران فصلی و روزمزد هستند که با آمدن ویروس کرونا، شرایط بسیار سختی را تجربه می‌کنند. کارگر ساختمانی اگر نتواند یک روز به سر کار برود، دستمزد آن روز را از دست می‌دهد و منبع دیگری برای کسب درآمد ندارد.

وی تاکید می‌کند: ما به عنوان تشکل صنفی کارگران ساختمانی وظیفه خودمان دانستیم که در این شرایط، کمک حال اعضای ناتوان خود باشیم و با کمک هیات مدیره انجمن و اعضای فعال، کمیته‌ای به نام «کمیته بحران انجمن کارگران ساختمانی» تشکیل دادیم. یک کارگاه کوچک تولید ماسک را کرایه کردیم و دو نفر از خیاطان با ما همکاری کردند؛ نزدیک به سه هزار ماسک تولید کردیم و بین کارگران فصلی و میدانی و روزمزد ساختمانی توزیع کردیم؛ همچنین نزدیک به سه هزار محلول ضدعفونی را بین کارگران پخش کردیم.

او در عین حال از تنظیم بیانیه‌ای با امضای ۲۰۹ انجمن صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور خبر می‌دهد که در آن، کارگران ساختمانی، مطالبات خود را در سطح کشوری مطرح کرده‌اند.

صدیقی ادامه می‌دهد: انجمن نزدیک به صد بسته معیشتی به قیمت کلی حدود ۲۰ میلیون تومان از خیرین شهر مریوان دریافت کرده که بین کارگران قطع نخاعی و حادثه‌دیده توزیع کردیم. علاوه بر آن، نزدیک صد و ده بسته خوراکی و بهداشتی بین صد و ده نفر از کارگرانی که کنار میدان‌های شهر می‌نشستند، پخش کردیم. خیرین به انجمن صنفی کمک بسیار کردند و خوشبختانه توانستیم در بهبود معیشت کارگران ساختمانی اقدام کنیم.

به گفته صدیقی، با همکاری اداره کار و فرمانداری مریوان، بسته‌های معیشتی جداگانه از ادارات مرتبط گرفته شده و نزدیک ۵۰۰ بسته در مجموع قرار است به دست انجمن برسد تا به کارگران ساختمانی بیکار شده، تحویل شود.

او هدف اصلی را تامین بسته‌های خوراکی و بهداشتی برای کارگرانی می‌داند که نمی‌توانند این اقلام را خریداری کنند و می‌گوید: تاکنون نزدیک به ۸۸۴ بسته معیشتی تاکنون در اختیار کارگران روزمزد و فصلی مریوان قرار داده شده است. 

صدیقی البته تاکید می‌کند: تامین حداقل‌ها ازجمله مواد غذایی و بهداشتی، قبل از انجمن‌ها، وظیفه دولت است؛ دولت باید به داد معیشت کارگران فصلی برسد و بسته‌های معیشتی رایگان به آنها بدهد.

جای خالی بیمه بیکاری

این فعال صنفی کارگران ساختمانی در ادامه به موضوع «بیمه بیکاری کارگران ساختمانی» می‌پردازد و می‌گوید: باید در این شرایط به کارگران ساختمانی، مقرری بیمه بیکاری بپردازند؛ دولت نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان برای مقابله با کرونا درنظر گرفته است و قاعدتاً این تسهیلات، شامل کسانی می‌شود که مشمول بیمه بیکاری هستند و صندوق بیمه بیکاری دارند؛ اما کارگران ساختمانی، صندوق بیمه بیکاری ندارند و ما از دولت درخواست داریم بخشی از این پول (حداقل هزار یا دو هزار میلیارد تومان) را به بیمه بیکاری کارگران ساختمانی اختصاص دهد تا لااقل کارگران ساختمانی، بتوانند یک ماه یا دو ماه، مقرری بیمه بیکاری بگیرند و این پول ناچیز، مرهمی بر زخم‌های آنها باشد. 

صدیقی می‌افزاید: ما معتقدیم تشکل‌های کارگری باید خانه دوم کارگران ساختمانی باشند و در شرایط بحران باید تشکل‌ها به داد کارگران برسند تا هم از لحاظ مطالبه‌گری از مسئولان و هم از لحاظ همدلی و همراهی با کارگران بتوانند تاثیرگذار باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز