خبرگزاری کار ایران

بیانیه رسمی فدراسیون‌های نابینا-ناشنوایی جهان درباره سیاست‌های فراگیر در همه‌گیری کووید ۱۹

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۶۰۸

متن بیانیه رسمی جامعه جهانی نابینا-ناشنوایی درخصوص سیاست‌های فراگیر در همه‌گیری کووید ۱۹ توسط گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنای، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انتشار یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اتحادیه نابینایی-ناشنوایی اروپا، فدراسیون نابینایی-ناشنوایی آفریقا، فدراسیون نابینایی ناشنوایی آمریکای لاتین فدراسیون جهانی نابینایی-ناشنوایی بینیه مشترکی همراه با توصیه‌های مربوط به کووید۱۹ صادر کرده است. 

متن بیانیه رسمی جامعه جهانی نابینا-ناشنوایی درخصوص سیاست‌های فراگیر در همه‌گیری کووید ۱۹ که توسط گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنای، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ترجمه و در اختیار عموم قرار گرفته است، به شرح زیر است: 

همکاران عزیز، اکنون تمامی جهان در تلاش برای حفظ خود از دشمن نامرئی ولی مشترک کووید ۱۹ است. با نظر به کنوانسیون حقوق افراد دارای ناتوانی در سازمان ملل متحد نمی‌توانیم بگذاریم افرادی که بیشتر آسیب‌پذیرند مانند نابینا-ناشنوا بدون حمایت باقی بمانند.

کووید ۱۹ و نابینایی-ناشنوایی

توصیه‌هایی در مورد سیاست‌های فراگیر جامعه جهانی نابینا-ناشنوایی

 در این زمان آشفتگی که تمام جهان به شدت تحت تأثیر شیوع کووید ۱۹ قرار گرفته افرادی که به طور معمول بیشتر کنار گذاشته می‌شوند و در نظر گرفته نمی‌شوند، در هر بحرانی آسیب‌پذیرترند و در معرض ایزوله شدن مضاعف قرار دارند. افراد نابینا-ناشــنوا هم طبق ماده یازده کنوانســیون حقوق افراد دارای ناتوانی باید به طور یکســان تحت حمایت و حفاظت باشند.

تخمین زده می‌شـــود که بین ۰.۰۲ تا ۲ درصـــد از جمعیت جهانی یعنی تقریباً بین ۱۵ تا ۱۵۵ میلیون نفرد در جهان آسیب‌های توام شنوایی و بینایی را تجربه می‌کنند. وقتی آسیب‌های حسی وابسته به سن را هم به آن اضافه کنیم این درصد به ۶ می‌رسد. یعنی حدود ۴۶۷ میلیون نفر در طول زندگی درجاتی از نابینایی-ناشنوایی را تجربه می‌کنند. در بحران کنونی نباید این افراد نادیده گرفته و فراموش شوند.

علاوه بر آن تأکید می‌کنیم که افراد در ســـنین بالاتر نســـبت به ویروس کووید ۱۹ آســـیب‌پذیرترند. افراد مســـنتر با ناشنوایی-نابینایی ریسک بالاتری نسبت به دیگران دارند مضافاً اینکه با چالش‌های دیگری مثل دسترسی به اطلاعات و انجام کارهای روزمره و دارو و درمان هم رو به رو هستند. واقعیت مهم این است که آسیب حسی دوگانه این افراد، کار را پیچیده‌تر و نیاز به خدمات مناسب برای کاهش ریسک جدی مربوط به سلامت آنان را بیشتر می‌کند.

پیشنهاد کلی شماره ۲ در ماده ۹ کنوانسیون حقوق افراد با ناتوانی طرفین این کنوانسیون را به توانمندسازی افراد نابینا-ناشنوا در دسترسی به اطلاعات، ارتباط و سایر خدمات به منظور زندگی مستقل و مشارکت مؤثر در اجتماع متعهد می‌کند.

به همین دلیل اتحادیه ناشنوایی-نابینایی اروپا بر اساس دروندادهای دریافتی از اعضای ملی، تو صیه‌های زیر را گردآوری کرده است. این توصیه‌ها در فراهم کردن خدمات استاندارد و حمایت از افراد نابینا-نا شنوا در زندگی روزمره و بحرانهای شدید مانند پاندمی ضرورت دارند.

اتحادیه ناشـنوایی-نابینایی اروپا، فدراسـیون نابینا-ناشـنوایی آفریقا، فدراسـیون نابینا-ناشـنوایی آمریکای لاتین و فدراسـیون جهانی نا شنوایی-نابینایی، از سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی، اعضای اتحادیه اروپا و دولت‌های جهان می‌خواهند تا به موارد زیر توجه کنند:

۱ .اهمیت دسترسی به رسانه‌ها: تمامی رسانه‌ها از طریق زیرنویس، زبان اشاره ملی، نشریات با فونت درشت و کنتراست مناسب به زبان ساده و قابل دسترس برای افراد نابینا-ناشنوا با شند. این امکانات همزمان با اطلاعات داده شده در دسترس باشند.

۲ .انتشــار اطلاعات رســمی: آموزش‌های رســمی کووید ۱۹ ،راهنمایی‌ها و دســتورالعمل‌ها در قالب‌های قابل دسترس برای افراد نابینا-ناشنوا فراهم شود. این قالب‌ها شامل چاپ با حروف درشت و خط بریل است.

۳ .دسترسی به ارائه‌دهندگان خدمات: کلیه خدماتی که به دلیل شیوع کووید ۱۹ به مردم ارائه می‌شود مانند خدمات هلال احمر، خدمات تلفنی یا کمک‌های روانشناختی، در دسترس افراد نابینا-ناشنوا باشد.

۴ .دسترسی به رسانه‌های دیجیتالی: این رسانه‌ها شامل قالب‌های در دسترس به زبان ساده برای افراد نابینا-ناشنوا است. دسترسی آنلاین ویژه نیز با قالب متنی ساده (بدون هیچ تصویر و تبلیغ) با شد که در صورت لزوم ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد. همچنین لازم است که پیام‌ها یا متنهایی با چنین اطلاعاتی بر حسب درخواست فرستاده شود.

۵ .دسترسی به تجهیزات حفاظت شخصی: برای تمام افراد نابینا-نا شنوا به دلیل محدودیت‌های حرکتی در دوران قرنطینه یا عدم امکان در کمک گرفتن باید اولویت فوری برای دسترسی اولیه به لوازم حفاظتی مانند ماسک و دستکش در نظر گرفته شود.

۶.حفاظت از مترجمان افراد نابینا-ناشنوا ماهیت یگانه ناشنوایی-نابینایی نیازمند لمس نزدیک دست‌های فرد نابینا-ناشنوا توسط مترجم است تا مترجم بتواند اطلاعات نوشتاری و گفتاری محیط اطراف را به فرد نابینا-نا شنوا بدهد. بنابر این، مترجمان نابینا-ناشــنوا که در مراکز اورژانس و بهداشــتی کار می‌کنند نیز باید همان حفاظت‌های بهداشتی و ایمنی را مانند سایر کارکنان حوزه کووید ۱۹ داشته باشند.

۷ .افزایش آگاهی: افزایش فوری آگاهی برای حمایت افراد نابینا-ناشنوا ضروری است و باید با کمک سازمان‌های ملی که نقش کلیدی در کمپین‌های حفاظتی دارند انجام شود.

۸ .دسترسی به خدمات در طول قرنطینه یا نیاز به کمک‌های پز شکی: هنگام قرنطینه یا وقتی نیاز به خدمات بهداشتی وجود دارد، افراد نابینا-نا شنوا باید دسترسی به خدمات مترجمان نابینا-ناشنوا، خدمات حمایتی، کمک شخصی و دسترسی فیزیکی داشته با شند. به این ترتیب افراد نابینا-نا شنوا به دلیل ناتوانیشان کنارگذاشته نمی‌شوند.

۹ .دسترسی به کار و آموزش: خدمات کار و آموزش از راه دور باید به طور یک سان در دسترس تمام کارکنان و دانش‌آموزان دارای ناشنوایی-نابینایی باشد.

۱۰ .محدودیت‌های دوران کووید ۱۹ :اقدامات محدودیت‌های عمومی مثل محدودیت تجمع بیش از دو نفر در بعضی از مکان‌ها باید در مورد افراد نابینا-نا شنوا هم مانند دیگران اجرا شود. این در شرایطی است که اکثر افراد نابینا-ناشنوا نیازمند مترجم هستند تا آموزش‌های لازم را به دست آورند. با در نظر گرفتن اینکه بعضی از این افراد از حمایت خانواده یا روش‌های ارتباطی جایگزین برخوردار نیســتند و بنابر این بســیار حیاتی اســت که چنین شرایط بحرانی با این ناتوانی منحصر به فرد با توجه رفتار شود.

۱۱ .توصیه ما به مأموران حفاظت داده‌ها که به نمایندگی از افراد نابینا-ناشنوا کار می‌کنند این است که تمامی خدمات مستقیم را کاهش دهند و در صورت امکان دورکاری کنند. در عین حال اطمینان حاصل کنند که:

_سازمانهای حمایتی خدمات مترجمین نابینا-ناشنوا دردسترس باشند به نحوی که بتوانند به فوریت به کمک افراد نابینا-ناشنوای مسن و تنها بشتابند.

_وظیفه حیاتی اطلاعر سانی به افراد نابینا-نا شنوایی که تنها زندگی می‌کنند انجام شود و این افراد فوریترین اطلاعات را از طریق شیوه ارتباطی مناسب خود شان دریافت کنند و همچنین دسترسی به غذا و دارو داشته باشند.

شناسایی افراد نابینا-نا شنوا: راهنمایی این افراد به استفاده از عصای سفید تا بهتر قابل شناسایی باشند و همراه داشتن کارت رسمی که نشان دهنده ناشنوایی-نابینایی آنان به افراد مسئول یا خدمات اورژانس باشد.

اتحادیه نابینایی-ناشــنوایی اروپا، فدراســیون نابینایی-ناشــنوایی آفریقا، فدراســیون نابینایی-ناشــنوایی آمریکای لاتین و فدراســیون جهانی ناشــنوایی-نابینایی برای کمک به مقامات و ســازمان‌های دیگر برای دادن راهنمایی و اطلاعات در مورد توجه به دسترسی یکسان افراد نابینا-ناشنوا به خدمات و اطلاعات در دسترس هستند.

لطفا هر نوع اطلاعات و اقدامات پسندیده کشورتان را درجهت ارائه خدمات با کیفیت به افراد نابینا-نا شنوا و حمایت از آنان در شرایط فعلی شیوع ویروس کورونا مناسب می‌دانید با ما به اشتراک بگذارید.

۱ گایر جنسن، رئیس فدراسیون جهانی ناشنوایینابینایی

۲ سانیا تراکزی، رئیس اتحادیه ناشنوایینابینایی اروپا

۳ ائیزیل کوموندا رئیس فدراسیون ناشنوایینابینایی آفریقا

۴ میریام تورِس، رئیس فدراسیون ناشنوایینابینایی آمریکای لاتین.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز