خبرگزاری کار ایران

موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، منتشر کرد؛

برآورد بار مالی ایجاد کف حمایت اجتماعی در ایران

asdasd
کد خبر : ۹۰۳۰۶۷

موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا با انتشار گزارشی که «سمانه گلاب» جامعه‌شناس، آن را تهیه کرده است، بار مالی ایجاد «کف حمایت اجتماعی» در ایران را ارزیابی کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی «موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا»، این نهاد گزارش هفتاد و دوم خود را به ارزیابی بار مالی ایجاد کف حمایت اجتماعی در ایران اختصاص داده است. 

در متن این گزارش آمده است: سازمان بین‌المللی کار در گزارشی با عنوان کف حمایت‌های اجتماعی همگانی، امکان‌پذیری مقابله با فقر از طریق انتقال درآمد به برخی گروه‌های هدف آسیب‌پذیر را برای کشورهای فقیر بررسی کرده است. در این گزارش که موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا آن را منتشر کرده است، تصریح‌شده حتی در فقیرترین کشورها نیز می‌توان یک چترحمایتی برای گروه‌های هدف آسیب‌پذیر در جامعه فراهم کرد. در گزارش فوق با الگوگیری از روش کار ILO مخارج کف حمایت اجتماعی برای ایران محاسبه شده است. برای این منظور در ابتدا متناسب با گروه‌های هدف تعیین‌شده در سازمان بین‌المللی کار میزان مخارج مورد نیاز برای پوشش کف حمایت اجتماعی برآورد شده و در مرحله بعد با انجام برخی تعدیلات در گروه‌های هدف، این شاخص برای ایران متناسب سازی شده است. نتایج این برآورد به شرح زیر است:

گروه‌های هدف متناسب با برآورد ILO:

 ۱. تمامی کودکان تا ۵ سال: دریافتی ۲۵ درصد خط فقر ملی؛

۲. کلیه ایتام: دریافتی برابر با۱۰۰ درصد خط فقر ملی؛

۳. زنان باردار: دریافتی  برابر با ۱۰۰ درصد خط فقر ملی به مدت چهارماه؛

۴. معلولانی که توان اشتغال ندارند: دریافتی برابر با ۱۰۰ درصد خط فقر ملیلنگر و

۵. افراد سالمند ۶۵ سال و بالاتر: دریافتی برابر با ۱۰۰ درصد خط فقر ملی.

برآورد موجود نشان می‌دهد برای پوشش هزینه‌ حمایت‌های فوق به قیمت سال ۱۳۹۵، ۴۷هزار میلیارد تومان و به قیمت سال ۱۳۹۸، ۹۳.۵ هزار میلیارد تومان مخارج لازم است. این رقم در سال ۱۳۹۵ برابر با ۳.۳ درصد GDP، ۱۶.۶درصد بودجه عمومی، ۸۷ درصد بودجه رفاهی، ۹۷.۸درصد بودجه هدفمندی یارانه‌ها و ۴۷.۵ درصد از مالیات تحقق نیافته است.

گروه‌های هدف تعدیل شده:

برای تعدیل گروه‌های هدف متناسب با شرایط ایران سه گروه به افراد تحت پوشش حمایت اجتماعی اضافه شده و یک گروه از افرادی که در گزارش ILO تحت پوشش قرار گرفته‌اند، از دایره پوشش خارج شده‌اند. این تغییرات به شرح زیر است:

اضافه‌کردن سه گروه هدف:

الف- زنان سرپرست خانوار نیازمند حمایت: برابر با ۱۰۰ درصد خط فقر ملی

ب- کودکان بازمانده از تحصیل : برابر با ۵۰ درصد خط فقر ملی

ج- سالمندان نیازمند حمایت: برابر با ۱۰۰ درصد خط فقر ملی

حذف یکی از گروه‌های هدف پیشین

-کل سالمندان بالای ۶۵ سال

این برآورد نشان می‌دهد برای پوشش هزینه‌ حمایت‌های فوق به قیمت سال ۱۳۹۵، ۴۰ هزار میلیارد تومان و به قیمت سال ۱۳۹۸، ۸۱.۳ هزار میلیارد تومان مخارج لازم است. این رقم در سال ۱۳۹۵ برابر با ۲.۸ درصد GDP، ۱۴.۲درصد بودجه عمومی، ۷۴.۴ درصد بودجه رفاهی، ۸۳.۶ درصد بودجه هدفمندی یارانه‌ها و ۴۰.۶ درصد از مالیات تحقق نیافته است.

برآورد بار مالی ایجاد کف حمایت اجتماعی در ایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز