خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران بازنشسته:

مستمری بازنشستگان به اندازه سبد معیشت افزایش یابد/ چرا اجرای "همسان‌سازی" را به پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی موکول کردند؟!

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۸۵۳

مهدی مجیدی با انتقاد از عدم افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: برای همسان‌سازی هیچ کاری نکردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دولت اعلام کرده حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری به‌طور متوسط ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته و همچنین ۶۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای همسان‌سازی حقوق آنها در نظر گرفته شده است. این بازنشستگان در فروردین، حقوق افزایش یافته خود را دریافت کرده‌اند (گرچه فعالان صنفی آنها معتقدند  این افزیش به هیچ وجه کافی نیست) اما بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان با حقوق سال ۹۸ روزگار می‌گذرانند و در انتظار ابلاغ افزایش مستمری‌ها هستند.

مهدی مجیدی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در این رابطه می‌گوید: بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان بلاتکلیف هستند و دولت هیچ کاری برای آنها صورت نداده است؛ دولتی‌ها در حالی افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را منوط به مصوبه افزایش دستمزد کارگران در شورایعالی کار می‌دانند که طبق قانون، باید افزایش مستمری‌ها به گونه‌ای صورت بگیرد که یک بازنشسته با دریافتی خود بتواند تمام هزینه‌های زندگی خانوار را تامین کند.

به گفته او، یک دوگانگی در تصمیم‌گیری‌های مزدی کشور وجود دارد، درحالیکه باقی بازنشستگان از افزایش مستمری‌ها در فروردین ماه برخوردار شده‌اند، کارگران بازنشسته همان حقوق سال ۹۸ را گرفته‌اند.

مجیدی  ادامه می‌دهد: نوع برخورد دولت با بازنشستگان تامین اجتماعی، مصداق سیاست یک بام و دو هواست؛ وقتی بحث حقوق و همسان‌سازی می‌شود، می‌گویند تامین اجتماعی خصوصی است و تشکیلات جداگانه دارد اما وقتی پای تصمیم‌گیری‌ها می‌رسد، خود دولت برای سازمان تصمیم می‌گیرد و کلیه امورات را در اختیار دارد.

این فعال صنفی کارگران بازنشسته با بیان اینکه باید پایه مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را به پایه دریافتی بازنشستگان کشوری و لشگری برسانند، ادامه می‌دهد: پایین بودن مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی و دریافت حقوق سال ۹۸، موجب اعتراضات وسیعی میان بازنشستگان شده؛ چرا باید با این گرانی و مشکلات اقتصادی و بار روانی و مالی کرونا، کارگران بازنشسته با مستمری سال قبل سر کنند و همچنان بلاتکلیف باشند؟! خود بیماری کرونا، بار اضافی بر دوش هزینه‌های خانوار گذاشته؛ خانواده‌های بازنشسته مجبورند هزینه خرید وسایل و اقلام بهداشتی را با همین مستمری ناچیز بپردازند؛ این درحالی‌ست که بازنشستگان به خاطر شرایط سنی و جسمی خود نیازمند توجه بیشتر دولتی‌ها هستند و بایستی مستمری آنها قبل از سایر گروه‌های مزدی افزایش یابد.

برای همسان‌سازی کاری نکردند

مجیدی معتقد است؛ در ارتباط با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، علیرغم مطالبه‌گری بسیار بازنشستگان، هنوز هیچ اقدامی صورت نداده‌اند.

او اضافه می‌کند: متاسفانه اجرای همسان‌سازی را به پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی موکول کرده‌اند که اصلاً قابل پذیرش نیست. چرا کاری که باید خود سازمان تامین اجتماعی انجام دهد، به اقدامات دولت موکول شده است؟! آنهم در شرایطی که دولت هیچ اهتمامی برای پرداخت بدهی‌های خود به سازمان ندارد. 

مجیدی تاکید می‌کند: باید هرچه زودتر براساس قانون، برای افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تصمیم‌گیری کنند؛ هر کار که لازم است، انجام بدهند، اگر قرار است جلسات هیات امنا یا هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برگزار شود و تصمیم‌گیری کنند، بهتر است هرچه زودتر این کار را بکنند. باید مستمری‌ها را براساس قانون، به اندازه تورم و سبد هزینه‌های زندگی افزایش دهند تا در اردیبهشت ماه بتوانیم از افزایش مستمری‌ها برخوردار شویم و مابه‌التفاوت فروردین را نیز بگیریم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز