خبرگزاری کار ایران

در تماس با ایلنا مطرح شد؛

بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار افزایش بیش از ۲۱ درصدی مستمری‌ها هستند/ هیچ محدودیتی برای «بهبودِ معیشتِ بازنشستگان» وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۵۹۴

یک فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به مسئولیت‌های دولت در قبال بازنشستگان گفت: می‌توانند مستمری‌ها را بیشتر از حداقل حقوق کارگری افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند: تعیین میزان افزایش حقوق ما برعهده دولت است و هیچ ربطی به افزایش ۲۱ درصدی پایه حقوق کارگریِ تعیین شده در شورایعالی کار ندارد.

اشاره این بازنشستگان که روز گذشته مستمری خود را بدون ریالی افزایش و براساس میزان مستمری سال گذشته در یافت کرده‌اند، به مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی است؛ درحالیکه ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی تصریح می‌کند که حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی نباید از حداقل حقوق کارگران کمتر باشد، ماده ۹۶ همین قانون به صراحت می‌گوید افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید سالی یکبار توسط دولت به گونه‌ای افزایش یابد که از پس افزایش هزینه‌های زندگی بربیاید.

حال با استناد به همین دو ماده قانونی، بازنشستگان از دولت مطالبه می‌کنند که بدون توجه به افزایش پایه حقوق کارگری، کف مستمری‌ها به اندازه هزینه‌های زندگی زیاد شود؛ چراکه در قانون فقط کف افزایش مستمری‌ها مشخص شده و در مورد سقف این افزایش، هیچ الزامی نیامده است.

حسین غلامی (فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی) با اشاره به وظیفه دولت برای تعیین مستمری بازنشستگان می‌گوید: همانگونه که دولت برای بازنشستگان کشوری و لشگری، کف حقوق‌ها را به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسانده و بودجه برای اجرای همسان‌سازی در نظر گرفته، باید به فکر معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی نیز باشد.

به گفته‌ی وی، هزینه‌های زندگی خانوارها هم اکنون از مرز ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانِ تعیین شده به عنوان رقم سبد معیشت در جلسات کمیته دستمزد فراتر رفته و در همین یک ماهی که از سال جدید سپری کرده‌ایم، با تورم اقلام ضروری خانوار روبرو بوده‌ایم.

بهبود معیشت بازنشستگان، وظیفه دولت است

او «بهبود معیشت بازنشستگان» را بسته به تصمیمات شورایعالی کار نمی‌داند بلکه آن را وظیفه‌ی مسلم دولت می‌داند و می‌گوید: در شرایطی که همه آمارها و ارقام، از تورم بالای ۴۰ درصد در سال جاری خبر می‌دهند، باید حتماً افزایش مستمری بازنشستگان بیش از این رقم تورم باشد؛ وگرنه در ماه‌های پیش رو بازهم شاهد کاهش شدید سطح زندگی بازنشستگان خواهیم بود.

به گفته او اگر سبد معاش خانوار، دقیق و براساس واقعیت‌های عینی بازار محاسبه شود، رقم آن بسیار بیشتر از ۵ میلیون تومان خواهد بود.

بازنشستگان تامین اجتماعی انتظار دارند دولت «عدالت مزدی» را رعایت کند و دریافتی آنها را لااقل به اندازه دریافتی سایر بازنشستگان ارتقا دهد؛ آنها با اشاره به عدم افزایش مستمری‌های خود در فروردین ماه می‌گویند: مستمری بازنشستگان دیگر صندوق‌ها، براساس مواد گنجانده شده در قانون بودجه در فروردین ماه افزایش یافته و آنها توانسته‌اند از افزایش مستمری سال قبل در همین اولین ماه از سال بهره‌مند شوند اما برای ما کارگران بازنشسته، همان مستمری سال قبل را واریز کرده‌اند؛ انتظار داریم دولت باتوجه به شرایط نامناسب معیشتی ما، در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه، میزان افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را به اندازه کافی و عادلانه ابلاغ کند و در اردیبهشت ماه بتوانیم هم مستمری همان ماه و هم مابه‌التفاوت فروردین ماه را دریافت کنیم.

غلامی به عنوان فعال صنفی بازنشستگان تاکید دارد که تنها مبنای قابل قبول و قانونی برای افزایش مستمری بازنشستگان، افزایش هزینه‌های زندگی و سبد معاش خانوارهای بازنشسته است که به میزان قابل توجهی از سبد معاش شاغلین، رقم بالاتری دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز