خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

به کشاورزان برای بازپرداخت وام‌ها فرصت بدهید/ کشاورزان مازنی در تهیه سوخت مشکل دارند

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۴۳۳

کشاورزانی که در نتیجه شیوع کرونا و اعمال برخی ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها دچار خسارت‌های قابل توجهی شده‌اند، انتظار حمایت‌های دولتی از جمله امهال وام‌ها را دارند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، به دنبال شیوع کرونا و اعمال برخی محدودیت‌ها، کشاورزان به انحای مختلف خسارت‌هایی را متحمل شدند. دسته‌ای از کشاورزان مانند گلخانه‌دارانی که گل تزئینی تولید می‌کنند تقریبا به طور صددرصد فروش خود را از دست دادند و دسته‌هایی دیگر در نتیجه عدم دسترسی آسان به نهاده‌های تولید و افزایش هزینه‌ها به مشکل برخوردند.

محمدجواد خاکزاد رستمی (رئیس نظام صنفی کشاورزی مازندران) در گفتگو با ایلنا گفت: در هفته‌های اخیر کشاورزانی بوده‌اند که به کلی درآمد خود را از دست داده‌اند. کسانی که به تولید گل مشغول هستند به رغم اینکه انتظار می‌رفت همزمان با ایام نوروز فروش خوبی داشته باشند به مشکل برخوردند و حتی برخی از آنها مجبور به از بین بردن محصولات خود شدند. انتظار این است که دولت با انجام اقدامات حمایتی بخشی از خسارت‌های آنها را جبران کند.

او ادامه داد: دادن تسهیلات ارزان قیمت و امهال وام‌ها ازجمله حمایت‌هایی است که می‌توان صورت داد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی مازندران مشکل اصلی کشاورزان را سختی در تهیه نهاده‌های تولید و افزایش هزینه‌ها دانست و گفت: در سال‌های اخیر کشاورزان در این زمینه همواره مشکل داشته‌اند، چراکه برخی از نهاده‌های تولید یا لااقل مواد اولیه آنها وارداتی و در شرایط تحریم تهیه آنها سخت است، اما کرونا و ممنوعیت‌های اعمال شده مزید بر علت شد تا کشاورزان در تهیه کود و سموم کشاورزی به مشکل برخورند.

او ادامه داد: مشکل دیگر که به ویژه در مازندران با آن رو‌به‌رو هستیم تامین سوخت کشاورزان است. خود من برای تامین سوخت و به‌رغم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و این توصیه که در خانه بمانید مجبور به سفری ۵۰ کیلومتری از بهشهر به ساری شدم تا به اداره مربوطه بروم. آنجا نه کارشناس مربوطه حضور داشت و نه مدیر مربوطه و کار بی‌نتیجه ماند.

خاکزاد رستمی گفت: اگر طرحی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا می‌شود و می‌گویند دو سوم کارکنان در محل کار حضور داشته باشند، آن دو سوم باید اختیارات یک سوم دیگر را دارا باشند تا ارباب رجوع به مشکل برنخورد. بدون حل مسائل کشاورزان، تولید به مشکل برمی‌خورد و ما در آینده به وضعیت ناخوشایندی رو‌به‌رو خواهیم بود. یک کشاورز برای تراکتور، ماشین نشاکاری و ... نیاز به سوخت دارد. جای اینکه در شرایط کنونی سوخت در مزرعه تحویل داده شود، کشاورزان را راهی جاده‌ها و ادارات می‌کنند و خیلی وقت‌ها هم کاری از پیش نمی‌رود. ما شدیدا به این رویکرد‌ها انتقاد داریم و امیدواریم شرکت نفت چاره‌ای بیندیشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز