خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران خباز استان کردستان:

دولت برای حفظ قدرت خرید کارگران به آنها بُنِ حمایتی بدهد/ کارگران خباز کردستان با مزد سه سال قبل سر می‌کنند!

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۴۰۳

عبدالله بلواسی با انتقاد از عدم افزایش دستمزد کارگران خباز گفت: تورم بالای ۴۰ درصد است اما دستمزد کفاف افزایش هزینه‌ها را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مزد کارگران خباز استان کردستان، سه سال است که ثابت مانده؛ عبدالله بلواسی (فعال صنفی کارگران خباز کردستان) بر این باور است که نه تنها ماده ۴۱ قانون کار امسال برای کارگران به اجرا درنیامده، بلکه کارگران خباز کردستان که دچار انجماد مزدی هستند، بیش از دیگران زیر فشار قرار دارند.

او می‌گوید: درحالی آمارهای تورمی بانک مرکزی، خبر از تورم بالای ۴۰ درصدی می‌دهند که واقعیت چیز دیگری‌ست؛ در برخی از اقلام مصرفی، تورم بالای ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته حاکم است. 

به گفته او، اینجاست که دیگر افزایش ناچیز چند درصدی دستمزد کارگران جوابگو نخواهد بود و دولت باید دست‌های خود را از جیب کارگران بیرون بیاورد. 

بلواسی معتقد است؛ فعلا دولت به عنوان کارفرمای بزرگ موظف است قدرت خرید کارگران را حفظ کند؛ آنهم به وسیله ارائه بن‌های حمایتی به کارگران و مزدبگیران.

این فعال صنفی کارگران خباز مریوان ادامه می‌دهد: یکی از مطالبات کارگران، تناسب میزان دستمزد با تورم موجود است که هیچگاه برآورده نشده است. یکی دیگر از مطالبات کارگری اجرای صحیح قانون کار است. آنهم هیچگاه به درستی اجرا نمی‌شود. نمونه آن کارگران خباز کردستان است که هنوز هم با دستمزد ۳ سال قبل کار می‌کنند و دادشان به جایی نمی‌رسد. هرچند سال گذشته در تعدادی از استانهای کشور قیمت نان گران شد و به تبع آن دستمزد کارگران هم افزایش یافت. اما کارگران کردستان دوباره قربانی سیاست ناکار آمد دولت شدند چراکه دولت افزایش قیمت نان در کردستان و خیلی استان‌های دیگر کشور را در دستور کار قرار نداد و کارگران هم بلاتکلیف ماندند.

به گفته وی، افزایش دستمزد کارگران به ناحق و غیرقانونی منوط به افزایش قیمت نان شده است و این، هیچگاه خواست کارگران نبوده و نیست.

بلواسی در پایان تاکید می‌کند: طبق ماده ۴۱ قانون کار دستمزد تمامی کارگران و مزد بگیران باید هر سال از اول فروردین طبق تورم و مصوبه شورایعالی کار افزایش یابد که هیچگاه چنین نبوده است!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز