خبرگزاری کار ایران

نماینده کارگران در مذاکرات مزدی:

اظهارات نماینده کارفرمایی درباره «مزد چندگانه» کاملاً غیرقانونی است/ رفع نگرانی‌ کارگران وظیفه دولت‌هاست/ فریز مزدی رد شده است

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۲۸۱

فرامرز توفیقی در انتقاد از اظهارات اخیر نماینده کارفرمایی گفت: طرح مباحث انحرافی، اذهان جامعه کارگری را مشوش می‌سازد و کاملاً غیرقانونی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز نماینده کارفرمایی شورای عالی کار در گفتگو با رسانه‌ها، سه سناریوی جدید برای تعیین دستمزد کارگران در سال ۹۹ مطرح کرده است. او اعلام کرده دستمزد در صنایع بزرگ، براساس مصوبات شورای عالی کار تعیین شود، در صنایع کوچک و متوسط ۱۵ درصد افزایش یابد و در صنوف و واحدهای صنفی، ثابت بماند.

فرامرز توفیقی (نماینده کارگران در مذاکرات مزدی) در واکنش به این اظهارات می‌گوید: طرح این قبیل مباحث انحرافی توسط نمایندگان کارفرمایی گرچه با هدف به حاشیه راندن بحثِ افزایش عادلانه دستمزد انجام می‌گیرد، اما کاملاً غیرقانونی است. بحث «چندگانگی مزد» پیش از این توسط نمایندگان کارفرمایی مطرح شد که هم در کمیته دستمزد و هم در جلسات برگزار شده‌ی شورای عالی کار، مردود دانسته و از دستور کار خارج شد؛ صورتجلسه شورای عالی کار نیز رد چندگانگی مزد را نشان می‌دهد.

به گفته توفیقی، در شورای عالی کار مقرر شد مزد یکپارچه برای همه صنایع و مناطق کشور، براساس الزامات ماده ۴۱ قانون کار تعیین شود؛ این مصوبه تخطی‌بردار نیست.

وی اضافه می کند: این بحث‌های انحرافی نمی‌تواند مسیر مذاکرات مزدی را تغییر دهد یا در لزوم پایبندی به الزامات ماده ۴۱ خدشه وارد نماید فقط اذهان جامعه کارگری را که در شرایط فعلی به خاطر کرونا به اندازه کافی درگیر هست، بیش از پیش مشوش سازد.

وی به توصیه نامه اخیر ILO که پس از شیوع جهانی کرونا صادر شده و توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت، اشاره کرد و گفت: براساس اعلام سازمان بین‌المللی کار، آسیب‌پذیرترین گروه اجتماعی در برابر کرونا، کارگران و خانواده‌های آنها هستند؛ این آسیب‌پذیری در چند وجه قابل بررسی است؛ اول از نظر فشار اقتصادی و بحران معیشتی ناشی از رکود و پایین آمدن درآمد، دوم از نظر امنیت شغلی و ترسِ تعدیل و از دست دادن شغل و درنهایت، از نظر فشارهای روانی و استرس مدام تحمیل شده توسط ویروس.

توفیقی با تاکید بر اینکه اضطراب و ناراحتی‌های روانی، امکان ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد، براساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان بین‌المللی کار، رفع نگرانی‌های کارگران را وظیفه دولت‌ها و کارفرمایان می‌داند و می‌گوید: دولت‌ها و کارفرمایان بایستی با توجه بیشتر به معیشت کارگران، بار روانی کرونا را سبک کرده و از آسیب‌های آن بکاهند.

نباید نعل وارونه بزنیم!

این فعال کارگری تاکید می‌کند: ما نباید نعل وارونه بزنیم و خلاف توصیه‌ها عمل کنیم. سیاستگذاری‌های غلط در زمینه دستمزد کارگران، مصداق نعل وارونه زدن است؛ فریز مزدی پیش از این در جلسات شورای عالی کار در اسفندماه طرح شد و توسط شرکای اجتماعی مردود دانسته شد؛ دیگر نیازی به طرح مجدد آن در فضای اجتماع نیست. در مورد دستمزد چندگانه نیز قبلاً بحث شده و تصمیم‌گیری‌های لازم گرفته شده؛ تکرار این مباحث مردود توسط گروه کارفرمایی، عمل کردن بر خلاف سه‌جانبه‌گرایی و زیر پا گذاشتن قانون است. 

به گفته وی؛ کارفرمایان هرسال بهانه‌های جدیدی برای تعویق افزایش دستمزد یا دفاع از تثبیت و انجماد مزدی دارند؛ یک سال، گران شدن ارز را بهانه می‌کنند؛ یک سال گرانی داده‌های تولید را دستاویز قرار می‌دهند، یک سال ادعا می‌کنند تورم انتظاری پایین است و امسال هم که، کرونا را بهانه کرده‌اند؛ گویی کارفرمایان یک نامه اداری از پیش نوشته خطاب به وزارت کار دارند که هر سال فقط جای «دلیل» و «بهانه» را در آن پر می‌کنند؛ نامه‌ای که همواره یک خواسته‌ی مشترک دارد: دستمزد را زیاد نکنید!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز