خبرگزاری کار ایران

گزارش تازه مرکز آمار نشان می‌دهد؛

کردستان در بیکاری گوی سبقت را از کرمانشاه ربود/ افزایش نرخ بیکاری در 8 استان

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۰۷۱

درحالیکه تازه‌ترین گزارش مرکز آمار درباره نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته حکایت از کاهش ۱.۷ درصدی بیکاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ دارد، هشت استان کشور با افزایش نرخ بیکاری مواجه بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در سال ۹۸ با وجود پیش‌بینی‌هایی که مبنی بر افزایش میزان بیکاری می‌شد، شاهد انتشار گزارش‌هایی بودیم که از کاهش این نرخ در چهار فصل سال حکایت داشت. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر در زمستان سال گذشته ۱۰.۶ درصد بوده که این رقم به معنای کاهش ۱.۷ درصدی بیکاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ است. با وجود این، بیکاری در هشت استان کشور افزایش داشته است.

در حالی که زمستان ۹۷ کرمانشاه با بیکاری ۲۱.۱ درصدی بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده بود، گزارش تازه مرکز آمار نشان می‌دهد در زمستان سال گذشته کردستان با بیکاری ۲۰ درصدی بیکار‌ترین استان کشور بوده است.

بوشهر، سمنان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، هرمزگان و کردستان هشت استانی هستند که به رغم کاهش میانگین نرخ بیکاری، با افزایش بیکاری مواجه بوده‌اند. در این بین بیکاری در دو استان لرستان و مازندران به شدت افزایش یافته است، به گونه‌ای که نرخ ۱۲.۷ درصدی بیکاری در لرستان، ۱۶.۸ درصد شده و در مازندران این نرخ از ۶.۴ درصد به ۹.۳ درصد رسیده است.

نکته مهم دیگر درباره بیکاری در استان‌های مختلف کشور، کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در خوزستان است. نرخ بیکاری در این استان در زمستان سال گذشته ۱۲.۴ درصد بوده است، حال آنکه در زمستان سال ۹۷ این نرخ ۱۷.۲ درصد برآورد شده بود.

به نظر می‌رسد بیش از هر چیز بارندگی‌های سال گذشته که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بود، بر نرخ بیکاری در استان‌های مختلف تاثیر گذاشته است. در شرایطی که بارندگی‌های سال گذشته مشکل خشکسالی در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان را تا حدی رفع کرد و منجر به کاهش نرخ بیکاری شد، در مقابل سیل و از بین رفتن زیرساخت‌ها منجر به افزایش بیکاری در استان‌هایی مانند لرستان و مازندران شد که اقتصاد آنها ارتباط مستقیمی با کشاورزی دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز