خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران:

تکلیف حقوق کارگران و بازنشستگان هرچه سریعتر مشخص شود/ کارگران بنگاه‌های خرد در معرض اخراج هستند

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۸۸۳

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران عنوان می‌کند: نه تنها بحث حقوق کارگران تعیین تکلیف نشده که ماجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه تکلیف حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری را مشخص کرد، اما هنوز مشخص نیست که چه تصمیمی درباره حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گرفته و عاقبت همسان‌سازی چه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فتح‌الله بیات با بیان اینکه هر چند هم اکنون نیز تبعات اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا را بر زندگی کارگران مشاهده می‌کنیم، اما با ادامه یافتن این شرایط وضعیت وخیم‌تر می‌شود، می‌گوید: ما سال جدید را در اوج بحران شروع کرده‌ایم و در شرایطی که برخی کاستی‌ها وجود داشت، بحران تعطیلی یا کاهش فعالیت کسب‌و‌کار‌ها هم رقم خورد. ادامه این وضعیت تا یکی دو ماه دیگر می‌تواند بحران را عمیق و خطرناک کند، مگر اینکه اقدامات عاجلی صورت گیرد و خسارت‌ها جبران شود.

او با اشاره به وعده‌هایی که برای جبران خسارت‌هایی که کرونا به کسب‌و‌کار‌ها وارد کرده، داده می‌شود، عنوان می‌کند: بحث پرداخت ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به بنگاه‌های اقتصادی مطرح و این پرداخت مشروط به این شده است که بنگاه‌ها کارگران خود را حفظ کنند. باید عنوان کرد برای جلوگیری از ریزش مشاغل و تعدیل نیروی کار این شرط کافی نیست و باید اقدامات بیشتر و متناسب با همه کار‌ها صورت گیرد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران توضیح می‌دهد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بنگاه‌های خرد بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند. این بنگاه‌ها که خصوصی و نیمه خصوصی هستند کمابیش در بحث دریافت تسهیلات ارزان قیمت نادیده گرفته شده‌اند، حال آنکه عمدتا نیروی شاغل در این کارگاه‌ها هستند که در معرض بیکاری قرار دارند.

با حلو حلو دهان شیرین نمی‌شود

بیات با اشاره به وعده‌هایی که برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی داده شده، عنوان می‌کند: بحث پرداخت حق بیمه، تنفس در بازپرداخت اقساط وام‌ها و ... مطرح است. ما باید این اصل را در نظر داشته باشیم که بنگاه‌های اقتصادی به شدت آسیب دیده‌اند و در مواردی کارفرمایان واقعا توان تامین نقدینگی و ادامه کار را ندارند. با حلوا حلو کردن دهان شیرین نمی‌شود، بلکه واقعا باید وعده‌ها عملیاتی شوند.

او ادامه می‌دهد: در بحث تنفس بازپرداخت وام‌ها عنوان می‌شود فرصتی چند ماه داده می‌شود. هر چند گاهی این حرف در حد وعده و وعید است، اما باید عنوان کرد که در صورت تحقق هم فایده چندانی ندارد. تنفس در بازپرداخت وام‌ها حداقل باید یک ساله باشد.

تعیین تکلیف حقوق کارگران و بازنشستگان

بیات با اشاره به تعویق در تعیین تکلیف حقوق کارگران و بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، می‌گوید: درست است که شرایط ویژه است، اما لازم بود قبل از پایان سال تکلیف حقوق کارگران تعیین می‌شد و در این مورد باید به خواسته کارگران که منطقی و به حق است تن داده شود.

او ادامه می‌دهد: نه تنها بحث حقوق کارگران تعیین تکلیف نشده که ماجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه تکلیف حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری را مشخص کرد، اما هنوز مشخص نیست که چه تصمیمی درباره حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گرفته و عاقبت همسان‌سازی چه می‌شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران با اشاره به وعده‌هایی که درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در روزهای پایانی سال گذشته داده شد، می‌گوید: باید دولت بدهی خود به تامین اجتماعی را پرداخت کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، همسان‌سازی اجرا نمی‌شود. انتظار ما این است که هرچه سریعتر هم تکلیف حقوق کارگران و هم بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شود.

او تاکید می‌کند: ما در یک وضعیت اضطراری قرار داریم و اگر دولت در این وضعیت از کارگر و کارفرما حمایت نکند تبعات ناشی از شیوع کرونا بسیار زیاد خواهد بود و اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز