خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

گلایه‌های مددجویان بهزیستی از کمک‌های دولتی کرونا/ نفریه: فقط به معلولان ضایعه نخاعی و جسمی-حرکتی کمک‌ مالی پرداخت شد

asdasd
کد خبر : ۸۸۹۶۸۹

تعدادی از مددجویان بهزیستی نسبت به پایین بودن مبالغ کمک‌های بهزیستی و شمولیت آن برای تعداد کمی از افراد انتقاد کردند که رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور توضیح داد این کمک‌ها معیشتی نبوده بلکه برای تهیه مواد ضدعفونی‌کننده بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز مروتی (مدیر کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت) درباره حمایت‌های دولتی از مددجویان بهزیستی و افراد دارای معلولیت گفت: کمک معیشتی کرونا به مددجویان بهزیستی تعلق نگرفته است؛ چنانکه مسئولان دولتی گفته بودند، این کمک‌ها به افرادی تعلق گرفته که هیچ منبع درآمدی نداشتند. از این رو مددجویان بهزیستی به این علت که مستمری ۶۸ هزار تومانی و بیشتر بر اساس بُعد خانوار از بهزیستی دریافت می‌کنند، مشمول کمک‌های معیشتی کرونا نشدند.

به گفته او؛ در مورد مددجویان کمیته امداد نیز همین اتفاق صورت گرفته است. با این‌حال در پی شیوع کرونا بنیاد مستضعفان کمکی چند میلیاردی به بهزیستی انجام داد و در پی آن به تعداد ۴۰ هزار نفر از معلولان کمک ۲۵۰ هزار تومانی تعلق گرفت. 

او ادامه داد: تعدادی از مددجویان بهزیستی به ما مراجعه کردند و نسبت به اینکه مشمول کمک دولتی نشده‌اند، انتقاد داشته‌اند. درحالی‌که نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، ما نمی‌دانیم دقیقاً طبق چه محاسبانی ۴۰ هزار نفر مشمول شده‌اند و به بقیه این مبالغ تعلق نگرفته است. به خصوص که اکثر افرادی که زیر پوشش بهزیستی هستند، وضعیت مالی خوبی ندارند. 

مروتی تصریح کرد: بعضاً به ما می‌گفتند با ۲۵۰ هزار تومان باتوجه به تورم کالاها، اقلام چندانی نمی‌توان تهیه کرد. 

به گفته او؛ برخی از معلولان که به دستفروشی اشتغال داشته یا مغازه دارند، به علت شیوع کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، این افراد چون از شمول مستمری‌بگیران بهزیستی نبوده‌اند، نیز مشمول دریافت ۲۵۰ هزار تومان کمک معیشتی نشدند. چون قرار بود که ۲۵۰ هزار تومان به مستمری‌بگیران تعلق بگیرد. 

کمک‌های بنیاد مستضعفان برای تهیه اقلام بهداشتی بود

محمد نفریه (رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور) درباره توزیع کمک خرید محصولات بهداشتی به حدود ۴۰ هزار نفر از مددجویان بهزیستی گفت: کمک‌هایی که به سازمان بهزیستی از سوی بنیاد مستضعفان انجام شد کمک معیشتی نبود بلکه کمکی بود برای تهیه مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی.

وی با بیان اینکه این کمک در حدود ۱۰ میلیارد تومان بود، خاطرنشان کرد: ما براساس گروه‌های هدفمان، بررسی کردیم که ببینیم چه گروه‌هایی بیشتر در معرض خطر هستند. براساس رصدهای انجام شده در گروه‌های هدف، مددجویان ضایعه نخاعی و معلولان جسمی و حرکتی انتخاب شدند چراکه این گروه‌ها دارای بیماری زمینه‌ای نیز بودند و مقرر شد به ۴۰ هزار نفر از مددجویان که شامل همه مددجویان ضایعه نخاعی، تمام مددجویانی که حق پرستاری دریافت می‌کردند و تعدادی از معلول وابسته به بستر هستند از  کمک بنیاد مستضعفان پرداخت شد.

رئیس کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این مبلغ آنچنان نبود که بتوانیم به همه مددجویان بهزیستی پرداخت کنیم و باتوجه به اینکه آخرسال مالی است و بودجه ای آنچنانی وجود ندارد این مبلغ نیز هدیه ای از طرف بنیاد مستضعفان بود.

 نفریه خاطرنشان کرد: از این مبلغ ده میلیارد تومان نیز به ۴۰ هزار نفر سرانه ۲۵۰ هزار تومان پرداخت شد. ما هنوز مبلغی به عنوان کمک معیشتی پرداخت نکردیم چراکه فعلا اعتبار مالی آن تامین نشده است. البته مستمری ماهانه به همراه عیدی پرداخت شده اما کمک معیشتی برای بیماری کرونا پرداخت نشده است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمک هزینه‌ای به معلولان که اشتغال به دستفروشی یا مغازه داشته‌اند و به علت شیوع کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، پرداخت می‌شود، ادامه داد: این افراد هم مانند دیگر اقشار جامعه هستند و اگر برای همه کمک هزینه در نظر گرفته شود به این افراد هم تعلق می‌گیرد. هنوز از سوی سازمان چنین کمکی پیش‌بینی نشده است البته ما پیگیر آن هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز