خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نگرانی کارگران واحد معدنی گلگهر از بازگشت غیربومی‌ها بعد از تعطیلات عید/ معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی: پایش‌های دقیق درحال انجام است

asdasd
کد خبر : ۸۸۹۲۲۵

جمعی از کارگران معدن گلگهر سیرجان در تماسی نسبت به احتمال شیوع کرونا در این واحد تولیدی ابراز نگرانی کردند اما معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی گلگهر تاکید کرد: کمیته ویژه مقابله با کرونا در همان روزهای اولیه شیوع آن در شرکت تشکیل شد که زیرنظر مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست تصمیمات لازم و ضروری در این باره اتخاذ می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در مجموعه معادن گلگهر سیرجان، بیش از ۱۹ هزار کارگر اشتغال دارند که به علت تعداد بالای کارگران و مراوده روزانه، بابت شیوع کرونا در این کارخانه نگرانی‌هایی در بین کارگران وجود دارد. 

آنها می‌گویند: اخیراً کارگران شاغل در زیر مجموعه شرکت آرمان به فرمانداری رفتند تا اعتراض خود را نسبت به عدم تعطیلی کارخانه نشان بدهند. فرمانداری در پاسخ به کارگران گفته هرگونه تعطیلی واحد تولیدی گلگهر سیرجان منوط به دستور ستاد بحران است. 

کارگران معادن گلگهر سیرجان نسبت به تماس کارگران با یکدیگر در اتوبوس‌های ایاب و ذهاب هم ابراز نگرانی کردند. 

به گفته آنها؛ برخی از کارگران این واحد تولیدی غیربومی و ساکن مازندران و‌ گیلان هستند که در تعطیلات عید به خانه‌هایشان رفته‌اند. آنها بعد از تعطیلات به محل کارخانه بازمی‌گردند و باتوجه به اینکه این استان‌ها از مراکز شیوع کرونا بود، باید تمهیداتی از سوی کارفرما در این زمینه در نظر گرفته شود. به ویژه که مجموعه معادن در سیرجان بیش از ۱۹۰۰۰ کارگر دارد.  

کارگران می‌گویند: خواسته ما این است که افرادی که از استان‌های بحرانی بازمی‌گردند، حتماً مدتی قرنطینه شوند و در صورت سلامت به کار مشغول شوند. 

کارگران به تمهیدات بهداشتی محیط کار اشاره کرده و می‌گویند: از ابتدای شیوع کرونا به صورت ماهانه تعدادی ماسک فیلتردار در اختیار کارگران گذاشته می‌شود اما تعداد آن کافی نیست. اگرچه ضدعفونی‌ها مرتب در این واحد تولیدی انجام می‌شود. 

به گفته کارگران؛ ازجمله تمهیدات ساعات کاری برای کارگران این بود که با افزایش ساعات کاری از هشت ساعت به دوازده ساعت و کاهش تعداد شیفت‌ها مراودات کارگران کمتر شود. 

مهم‌ترین نگرانی کارگران بابت افرادی است که از مسافرت بازمی‌گردند و ممکن است ناقل ویروس باشند.

کارگران گلهر سیرجان می‌گویند: کارگران در ایام عید مطابق روال سال‌های قبل نیمی از آن را کار می‌کنند و نیمی دیگر را به تعطیلات می‌روند. در پی شیوع کرونا این واحد معدنی در ایام عید تعطیل نشده است.

مهندس علیدادی (معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی گلگهر) درباره اقدامات صورت گرفته برای کاهش خطر شیوع کرونا در این واحد معدنی به ایلنا گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و جلوگیری از شیوع آن در شهرستان سیرجان و به ویژه منطقه معدنی و صنعتی گلگهر، به دستور مدیرعامل گلگهر کمیته ویژه مقابله با کرونا در همان روزهای اولیه شیوع آن در شرکت معدنی و صنعتی گلگهر تشکیل شد که زیرنظر مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست تصمیمات لازم و ضروری در این باره اتخاذ می‌گرفت.

در همین راستا اقداماتی همچون لغو ماموریت‌های خارج از استان، پایش ماموران بازگشتی از مناطق با شیوع بالا، پایش اتباع خارجی مستقر در مجتمع، لغو ورود کلیه اتباع خارجی به مجتمع، لغو ورود بازدیدکنندگان، لغو کلیه دوره‌های آموزشی، جمع آوری کلیه لیوان‌ها و لوازم مشترک مصرفی در دفاتر و جایگزینی با لیوان و اقلام یکبار مصرف، تعطیلی مهمانسرای شرکت و عدم پذیرش مهمان از سایر شهرها، بازرسی و سرکشی مداوم و روزانه بازرسان بهداشت محیط از کمپ‌های گارگری، کاهش ۵۰ درصدی نیروهای ستادی و اداری، لغو ثبت انگشت ورود و خروج و تایید کارکرد توسط مدیریت‌های مربوطه، تعطیلی رستوران‌ها و توزیع غذای بیرون بر صرفا برای نیروهای شیفتی با رعایت کلیه نکات بهداشتی اعم از حفاظت بهداشت غذایی و فردی و سرو در ظروف یکبار مصرف آلومینیومی، توزیع گستره لوازم حفاظت فردی اعم از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی دست بین پرسنل با مواجه بالا، ثابت شدن و لغو چرخشی بودن سرویس‌های ایاب و ذهاب اعم از سواری و اتوبوس، کاهش فعالیت نیروهای پروژه‌ای، کاهش ساعت کار پرسنل، عدم تایید اضافه کار پرسنل عادی و روزکار ، اصلاح و مدیریت ساعات شیفت پرسنل نوبت کار، الزام استفاده از ماسک در محل کار و داخل اتوبوس و سواری و الزام گزارش و معرفی افراد مشکوک به بیماری به واحدهای بهداشتی و درمانی و چندین اقدام دیگر انجام شده است.

معاون توسعه و منابع انسانی گلگهر تصریح کرد: تعطیلی گلگهر یک سیاست دولتی است و در اختیار مجموعه گلگهر نیست. تعداد اتوبوس‌ها را افزایش داده‌ایم تا کارگران در اتوبوس‌ها به صورت پراکنده بنشینند.

او ادامه داد: در جلسه اولی که داشتیم تصمیم بر این شد نیروهای غیربومی که در سایت هستند از سایت خارج نشوند و اگر خارج شدند دیگر برنگردند و این اتفاق افتاده و کامل داریم کنترل می‌کنیم. یکسری غیربومی‌ها رفتند مرخصی که دوره‌ای بودند مثلاً شیفتی بودند و ۱۵ روز می‌ماندند و ۱۵ روز می‌رفتند که به آنها اطلاع دادیم، برنگردند و واقعا جلوی آنها را گرفتیم چونکه ما در یک محیط بسته بین سیرجان و گل‌گهر داریم رفت و آمد می‌کنیم این خیلی در شیوع تاثیری ندارد ولی ما آن ارتباطی که با سایر شهرها در حوزه کارگری داشتیم، جلویش را گرفتیم و این سیاست را تا ۱۵ فروردین تمدید کردیم و ممکن است براساس شرایطی که پیش می‌آید تصمیم جدیدی گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز