خبرگزاری کار ایران

علی اکبر عیوضی:

وزیر کار تعهد خود به سه‌جانبه‌گرایی را در عمل ثابت کند/ تعیین حداقل مستمری به میزانی کمتر از حداقل دستمزد عواقب خواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۸۸۸۵۱۸

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی شهرستان تهران، بر ضرورت اجرای دقیق ماده‌ی ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی تاکید کرد و هشدار دارد که هرگونه تصمیمی برای افزایش مستمری‌ها به میزانی کمتر از حداقل دستمزد سال ۹۹، عواقبتی وخیم بر وضعیت معیشتی بازنشستگان خواهد گذاشت.

«علی‌اکبر عیوضی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به برگزاری جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال ۹۹، گفت: برابر ماده‌ی ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، مستمری حداقل‌بگیران نباید کمتر از حداقل دستمزد کارگران باشد، از این رو هشدار می‌دهیم که تعیین حداقل مستمری، کمتر از حداقل دستمزد، عواقبت وخیمی بر وضعیت معیشتی بازنشستگان خواهد گذاشت. 

وی افزود: برای سال جاری، حداقل مستمری، حدود ۱ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان تعیین شد که برابر با حداقل دستمزد این سال است؛ اما صداهایی به گوش ما می‌رسد؛ مبنی بر اینکه حداقل مستمری سال ۹۹ نمی‌تواند تابعی از حداقل مزد باشد. وقوع چنین امری کاملا به منزله‌ی دور زدن ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و مصداق بارز محروم‌‌داری است، نه محرومیت‌زدایی که دولت این همه بر آن تاکید دارد.  

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی شهرستان تهران، تصریح کرد: باتوجه به اینکه بازنشستگان مزایای نقدی چندانی از سازمان تامین اجتماعی دریافت نمی‌کنند و مستمری آنها کمتر از مجموع مزد و مزایای مزدی است، آنها به شدت تحت فشارهای معیشتی قرار دارند؛ به ویژه در شرایطی که همسان‌سازی مستمری بازنشستگان در سازمان تامین اجتماعی اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه شنیده‌ها حاکی است که دولت و کارفرمایان در مذاکرات مزدی پایان سال، به نمایندگان کارگران فشار وارد می‌کنند تا آنها را تحت تاثیر جو اقتصادی کشور قرار دهند، گفت: حتی خبر داریم به آنها گفته‌اند: «چرا سکوت نمی‌کنید، مگر نمی‌بیند که بزرگانتان سکوت کرده‌اند» این در حالی است که همه می‌دانیم که اگر قدرت خرید حداقل مزد کارگران از حدود ۶۰ درصد در ابتدای سال به کمتر به ۳۰ درصد رسیده است، قدرت خرید مستمریِ بازنشستگان تامین اجتماعی از این میزان هم بیشتر سقوط کرده و به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است. 

عیوضی، افزود: به صراحت از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعضای کارگری شورای عالی کار به عنوان حاضران در جلسه می‌خواهیم که فریادرس کارگران و بازنشستگان باشند، افزود: همچنین از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی می‌خواهیم که به صراحت و قدرت به دولت فشار وارد کنند تا تصمیمی برای افزایش مستمری به میزانی کمتر از حداقل مستمری گرفته نشود. 

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی شهرستان تهران، تصریح کرد: حداقل دستمزد هم باید متناسب با تورم موجود در هزینه‌های سبد معاش و با در نظر گرفتن قیمت سبد معیشت سال گذشته و سال جاری افزایش یابد؛ به نحوی که بتواند قدرت خرید بازنشستگان و کارگران را از سطح سال ۹۸ افزایش دهد و توام با آن پاسخگوی تورم انتظاری سال ۹۹ که نزدیک به ۵۰ درصد است، هم باشد.

عیوضی تصریح کرد: در غیر این صورت هرچه کاشته‌ایم را بر باد خواهیم داد. اعضای شورای عالی کار، وزیر کار، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و رئیس کانون عالی بازنشستگان باید ثابت کنند که در عمل طرفدار کارگران و بازنشستگان حداقلی‌بگیر هستند. 

وی افزود: حرف زدن و وعده دادن دیگر برای بازنشستگان و کارگران ثمری ندارد. اگر وزیر کار می‌گوید که به سه‌جانبه‌گرایی متعهد است باید امروز تعهد خود را در عمل ثابت کند. اینگونه می‌توانیم امید داشته باشیم که مسئولان و مدیران ما هم در وقت بحران صدای کشتی‌شکستگان را می‌شنوند و دست آنها را می‌گیرند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز