خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

خواستار واقعی شدن مزد بر اساس نرخ تورم هستیم/ کارگران نباید برای تامین معاش شرمنده خانواده‌هایشان بشوند

asdasd
کد خبر : ۸۸۷۱۵۰

یک فعال کارگری در قزوین گفت: افزایش دستمزد باید به دو شکل صورت بگیرد؛ نقدی و حمایتی. نقدی می‌تواند در قالب افزایش دستمزد اتفاق بیفتد و حمایتی به‌صورت اختصاص سبد کالا و بن.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیدعلی کریمی گفت: براساس ماده ۴۱ قانون کار، افزایش حقوق باید هماهنگ با نرخ تورم واقعی و کالاهای ضروری در سبد معیشت تعیین شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر تاکید کرد: رکودی که امروز دچارش هستیم، به خاطر درآمد پایین و پایین بودن مصرف کارگران است با این‌حال، عدم تناسب بین میزان نیاز و مصرف این قشر وجود دارد. وقتی قدرت خرید کارگر پایین باشد، میزان کالاهای مصرفی آنها کاهش می‌یابد. قدرت خرید بالای کارگر موجب رونق تولید می‌شود.

کریمی با تاکید بر اینکه کارگران شاغل و بازنشسته خواستار واقعی محاسبه شدن مزد بر اساس تورم و هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری هستند، افزود: روند افزایش دستمزد کارگر باید طوری باشد که سفره‌اش هرگز خالی نماند. در شرایط کنونی قدرت خرید جامعه کارگری و بازنشستگان به شدت کاهش یافته دخل و خرج زندگی‌شان با هم برابری ندارد. بنابراین کارگر چطور می‌تواند با حداقل دریافتی زندگی خود و خانواده‌اش را اداره کند.

 او در ادامه تنها راه جلوگیری از وخیم‌تر شدن شرایط معیشتی خانواده‌های کارگران را افزایش حقوق متناسب با پیش‌بینی تورم سال و اجرای مصوبه مزدی دانست و گفت: اکنون رقمی که شورای عالی کار برای سبد حداقل معیشت یک خانواده ۴ نفره اعلام کرده است، حدود ۵ میلیون تومان است که نشان می‌دهد حداقل طی دو دهه گذشته تاکنون فاصله سبد معیشت خانوار جبران نشده است.

کریمی در رابطه با قدرت چانه‌زنی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار نیز گفت: شورای عالی کار نباید زیر بار افزایش 15 درصدی حداقل حقوق کارگران برود. نمایندگان کارگری تلاش‌شان را برای افزایش دستمزد بر اساس نرخ واقعی تورم انجام دهند تا قبل از پایان سال حداقل دستمزد مشخص شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین با بیان اینکه افزایش دستمزد باید به دو شکل صورت بگیرد؛ نقدی و حمایتی. افزود: نقدی می‌تواند در قالب افزایش دستمزد اتفاق بیفتد و حمایتی به‌صورت اختصاص سبد کالا وبن.                    

عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی قزوین در ادامه به بحث توافق‌های پنهانی دولت و کارفرمایان به بهانه کرونا برای افزایش حداقلی دستمزد کارگران افزود: مشکلات میان کارفرمایان و دولت که محصول وضعیت اقتصادی است، به طبقه کارگر ربطی ندارد لذا نباید کارگران از حقوق قانونی خود صرف‌نظر کنند.

او در پایان گفت: در شرایطی که کارگران شاغل و بازنشسته از تامین حداقل نیازهای خود و خانواده‌های خود عاجر شده‌اند و بیشترین فشار ناشی از بحران اقتصادی موجود بر آنها تحمیل شده است، از نمایندگان جامعه کارگری در شورای عالی کار می‌خواهیم از حقوق حقه کارگران در جهت افزایش حداقل دستمزد» به‌صورت جدی دفاع کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز