خبرگزاری کار ایران

درد دل‌های یک کارگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای از شلوغی دم عید/ چرا حراج‌های نوروزی متوقف نشد؟!

asdasd
کد خبر : ۸۸۶۹۳۵

از آنجا که مهمترین عامل شیوع بیماری کرونا، تعاملات انسانی بخصوص در مکان‌های پرجمعیت است، لزوم اخذ تصمیم‌های استراتژیک و استفاده از رویکردهای متفاوت در مدیریت کسب و کار، یک ضرورت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تصاویر«دردناک» است، هم دردناک است و هم ناراحت‌کننده! دولت و وزارت بهداشت، از یک طرف مردم را به خانه‌نشستن تشویق می‌کنند و از سوی دیگر، صداوسیما هر روز «حراج‌های نوروزی» را تبلیغ می‌کند!

تبلیغِ حراج‌های نوروزی صداوسیما، یعنی اینکه مردم در خانه نمانید و تا تخفیف‌ها تمام نشده، به فروشگاه‌های بزرگ بروید! یعنی بروید و از اجناس ارزان شده و تخفیف‌دار، تا می‌توانید بخرید!

سیاست دوگانه صداوسیما!

به نظر می‌رسد حداقل صداوسیما در برخورد با پدیده کرونا، یک سیاست دوگانه در پیش گرفته است، سیاست یک بام و دو هوا! از یک طرف، روزی نیست که مسئولان وزارت بهداشت از مردم «عاجزانه» نخواهند که در خانه بمانند و بیرون نروند و از طرف دیگر، هم حراج‌های نوروزی و تخفیفات شب عید، مکرر تبلیغ می‌شود.

در شرایطی که پرستاران و کادر درمان با رشادت و از خودگذشتگی تمام، در صف اول مبارزه با کرونا می‌جنگند و هر روز شهید می‌دهند، تبلیغ برای رفتن به فروشگاه‌ها و در نظر نگرفتن راهکارهای موثر برای کاهش سطح تماس‌های انسانی هنگام خرید، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا قرار است بار فداکاری‌ها و تلفات، بر دوش یک گروه خاصی باشد و گروهی دیگر حتی به قیمت قربانی کردن جان و سلامت دیگران، همچنان سود ببرد و از حاشیه سودش، ریالی کاسته نشود؟! و دقیقاً به همین دلیل است که تصاویر ازدحام مردم در فروشگاه‌ها، به شدت دردناک است.

در این بین، با سود بردن یک عده‌ای، هم مردم عادی به عنوان خریداران بالقوه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در معرض خطر جدی هستند و هم کارگرانی که مجبور و موظفند در ساعات شلوغی و ازدحام، مانند همیشه کار کنند.

درد دل‌های احمد!

احمد، کارگر یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شمال غرب تهران است؛ او این روزها، حال و روز خوشی ندارد و معتقد است کسی به فکر کارگران فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست.

درد دل‌های یک کارگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای از شلوغی دم عید/ چرا حراج‌های نوروزی متوقف نشد؟!

احمد می‌گوید: خانواده‌ام بیشتر از من نگران هستند؛ کاش لااقل کاری می‌کردند فروشگاه‌ها خلوت شود و مردم تلفنی یا اینترنتی خرید کنند نه اینکه همش تبلیغ کنند که تخفیف‌های نوروزی برقرار است و به فروشگاه‌ها بشتابید! ما هم خانواده داریم؛ می‌دانید وقتی مردم به فروشگاه می‌آیند و در راهروها و پای قفسه‌ها، ازدحام می‌کنند، چقدر در معرض خطر قرار می‌گیریم؟!

احمد که مسافت طولانی از جنوب تهران تا شمال غرب را هر روز برای کار می‌آید، معتقد است اطلاع‌رسانی دقیق به مردم می‌تواند از خطرات متوجه کارگران بکاهد. او می‌گوید: باید بخش‌های غیرلازم فروشگاه‌ها را تعطیل کنند؛ باید مردم را ترغیب کنند که از طریق فضای مجازی یا تلفن خرید کنند و ما اجناس را برایشان ببریم و در منزل تحویل بدهیم.

اما تا زمانی که صداوسیما، تبلیغات رنگارنگ تخفیف و جایزه را متوقف نکند و خرید اینترنتی یا تلفنی، جایگزین خریدهای ضروری نشود، امثال احمد در امان نیستند؛ خطر هر لحظه در کمین آنها نشسته است؛ این درحالیست که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تعطیلی موقت بخش‌های غیرضروری مثل بخش فروش البسه و کفش، می‌توانند کارگران را شیفتی کنند تا هر کارگر، روزهای کمتری در معرض خطر باشد.

رویکردها باید تغییر کند!

فرشید گل‌زاده کرمانی (مدیرعامل سابق فروشگاه‌های رفاه) در این رابطه می‌گوید: بهتر است تمام فروشگاه‌ها، کمپین فروش فوق‌العاده اسفندماه را لغو کنند و ترافیک خرید را مدیریت نمایند.

وی اضافه می‌کند: کادرهای پزشکی در سراسر کشور در مبارزه با این هیولای خانمان‌سوز، شبانه‌روز در تلاش و ایثار هستند و بهتر است که با یکسری تمهیدات از اوج‌گیری بیش از پیش بحران کاسته شود. در این شرایط بحرانی که در هفته‌های آتی بروز می‌کند، تک تک افراد و کسب و کارها مسئولیت اخلاقی و انسانی دارند تا در کنترل شیوع و افزایش تعداد مبتلایان همکاری کنند نه اینکه با تداوم برنامه‌های معمول خود، بی‌تفاوت بمانند و ناخواسته موجب گسترش ویروس شوند.

گل‌زاده کرمانی ادامه می‌دهد: این به معنای تعطیلی فروشگاه‌ها نیست بلکه ضرورت حفظ آرامش و ارائه خدمات، یک اصل است و پرسنل فروشگاهی نقش ویژه در ایجاد آرامش و ارائه مایحتاج اساسی مردم دارند. اما از آنجا که مهمترین عامل شیوع این بیماری، تعاملات انسانی بخصوص در مکان‌های پرجمعیت است، لزوم اخذ تصمیم‌های استراتژیک و استفاده از رویکردهای متفاوت در مدیریت کسب و کار، یک ضرورت است.

وی تاکید می‌کند: استفاده از فروش تلفنی یا اینترنتی، حذف بخش‌های غیرضروری و پرریسک نظیر غذای آماده، ترشیجات باز یا لبنیات باز، اقدامات کوچک ولی بسیار موثر است لذا منتفی کردن کمپین فروش فوق‌العاده و هیجانی که عموماً در روزهای پایانی سال برنامه‌ریزی می‌شود، به خاطر صیانت از جان پرسنل شریف، سختکوش و تلاش‌گر صنعت خرده‌فروشی و عدم تسریع در توسعه حلقه‌های این بیماری، یک ضرورت استراتژیک و بسیار حیاتی است.

در روزهای کرونا، صاحبان کسب و کارهای خُرد، بسیار ضرر کرده‌اند؛ مغازه‌داران بسیاری، دیگر برای فروش اجناس‌شان بازاری ندارند و چک‌های برگشتی، امانشان را بریده است؛ دستفروشان، ارائه‌دهندگان خدمات، از قبیلِ آرایشگران که همه امیدشان به شب عید و اسفندماه بود و گروه‌های بسیار دیگر، حالا سودی حاصل‌شان نشده است؛ گروه‌های مختلف مردم، به خاطر کرونا ضرر می‌دهند و این، امری طبیعی و ناگزیر است؛ در این شرایط چرا «برخی گروه‌ها» نمی‌خواهند از سودشان بکاهند و همچنان از صداوسیمای ملی، تبلیغ می کنند و مردم را برای خرید حضوری تهییج می‌کنند؛ آیا این سود که به قیمت در خطر انداختن مردم و آسیب‌رسانی به کارگران زحمتکش فروشنده، به دست می‌آید، تا این اندازه ارزشمند است؟!

گزارش: نسرین هزاره مقدم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز