خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار:

در جلسه امروز، سبد معاش جدی گرفته شود/ چگونه نمایندگان کارفرمایی از افزایش ۱۵ درصدی دستمزد کارگران سخن می‌گویند؟!

asdasd
کد خبر : ۸۸۶۷۷۱

اولیا علی بیگی با تاکید بر اینکه مبنای تعیین دستمزد، قانون است، اضافه می‌کند: در جلسه امروز باید سبد معاش جدی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز راس ساعت ۱۵، جلسه شورای عالی کار با موضوع تعیین دستمزد ۹۹ برگزار می‌شود. اولیا علی‌ بیگی (رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) در ارتباط با انتظارات کارگران از این جلسه می‌گوید: امیدواریم شورای عالی کار که سه‌جانبه است و نمایندگان سه طرف درگیر در آن حضور دارند، به قانون عمل کند. الزامات قانونی برای تعیین دستمزد کاملاً مشخص است و انتظار کارگران این است که شورای عالی کار فقط به قانون عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه در ماده ۴۱ قانون کار، دو مولفه الزامی برای تعیین حداقل دستمزد مشخص شده، تاکید می‌کند: شورای عالی کار باید هم به نرخ تورم واقعی و هم به سبد معاش محاسبه شده، توجه داشته باشد؛ ما انتظار داریم سبد معاش را جدی بگیرند.

بیست و چهارم اسفندماه، عظاردیان (نماینده کارفرمایان در مذاکرات مزدی) در نامه‌ای خطاب به معاونت روابط کار وزارت کار، اظهار داشته به خاطر خطر کرونا، جلسه شورای عالی کار برگزار نشود و حداقل دستمزد کارگران فقط ۱۵ درصد افزایش یابد! علی بیگی در ارتباط با این نامه و پیشنهاد نماینده کارفرمایی می‌گوید: چگونه افزایش مزد ۱۵ درصد را مطرح می‌کنند؟! مگر متن ماده ۴۱ قانون کار را نمی‌دانند که از افزایش ۱۵ درصدی دستمزد دفاع می‌کنند؟

رئیس کانون عالی شوراها با اشاره به اینکه تورم حدود ۴۰ درصد است و سبد معاش، ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شده، ادامه می‌دهد: جای تعجب دارد که نمایندگان کارفرمایی در عمل و گفتار، تناقض دارند! مگر خودشان پای رقم سبد معاش را امضا نکردند؟ حالا چطور از افزایش ۱۵ درصدی دفاع می‌کنند؟!

علی بیگی تاکید می‌کند: امیدواریم شرکای شورای عالی کار با اجماع به این نتیجه برسند که قانون اجرایی شود؛ ماده ۴۱ قانون کار به اندازه کافی صراحت دارد و دو شاخصه اصلی را برای تعیین دستمزد کارگران مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه حداقل انتظار ما  از شرکای اجتماعی این است که در مکاتبات رسمی، حرمت قانون را نگه دارند، اضافه می‌کند: چشم کارگران امروز به جلسه شورای عالی کار دوخته شده و این شورا، جز عمل به قانون نباید عملکرد دیگری داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز