خبرگزاری کار ایران

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد؛

از هر ۳ نفر بیکار در پاییز ۱۳۹۷ تنها یک نفر موفق به یافتن شغل شده است

asdasd
کد خبر : ۸۸۵۷۶۰

به‌طور تقریبی می‌توان بیان کرد از هر ۳ نفر بیکار در پاییز ۱۳۹۷ تنها یک نفر موفق به یافتن شغل تا پاییز ۱۳۹۸ شده است

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش تازه‌ای درباره بیکاری در پاییز امسال منتشر کرده که نشان می‌دهد دلیل کاهش نرخ بیکاری، مشارکت پایین اقتصادی بوده است.

  دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «تحلیل شاخص‌های بازار کار در فصل پاییز ۱۳۹۸» آورده است؛ با توجه به تحولات شتابان و مهم بازار کار کشور در فصول اخیر، تمرکز بیشتر بر تحلیل کوتاه‌مدت این بازار می‌تواند حاوی اطلاعات ارزشمند و حتی رفع‌کننده ابهام‌ها و برخی سؤال‌های موجود درخصوص این تحولات باشد.

این گزارش می‌افزاید براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در پاییز ۱۳۹۸ به ۱۰/۶ درصد رسیده است که نسبت به پاییز ۱۳۹۷، ۱/۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین در این فصل ۴۷۲ هزار نفر نسبت به فصل مشابه سال قبل به تعداد شاغلان اضافه شده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح می‌کند که تحلیل متغیرهای جریان بازار کار که برای اولین بار در این فصل توسط مرکز آمار ایران اعلام شده است، نشان می‌دهد ۲۵/۷ درصد از جمعیت بیکار پاییز سال قبل به جمعیت غیرفعال پیوسته‌اند که در صورتی که این افراد تقاضای شغل داشتند نرخ بیکاری به رقم ۱۳/۲ درصد افزایش می‌یافت. نرخ بیکاری محاسبه شده بدین‌معنا نیست که نرخ بیکاری اعلام شده توسط مرکز آمار ایران غیرواقعی یا اشتباه است بلکه بیشتر گویای این واقعیت مهم است که تحلیل شرایط بازار کار کشور تنها بر‌اساس نرخ بیکاری کل و یا افزایش تعداد شاغلان، منجر به خطاهای بزرگ تحلیلی و در‌نتیجه سیاستی خواهد‌ شد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین نتایج نشان می‌دهد حدود ۳۸/۵ درصد از جمعیت بیکار پاییز سال قبل همچنان در پاییز سال ۱۳۹۸ بیکار مانده‌اند در‌واقع به‌طور تقریبی می‌توان بیان کرد از هر ۳ نفر بیکار در پاییز ۱۳۹۷ تنها یک نفر موفق به یافتن شغل تا پاییز ۱۳۹۸ شده است. لذا کلیت عوامل فوق‌الذکر نشان می‌دهد که با ادامه روند کنونی و بدون اتخاذ سیاست‌های مناسب اقتصادی در بازار کار ایران (اصلاح نظام مجوزهای کسب‌وکار، اجرای سیاست‌های فعال بازار کار و ...)، مجدداً نرخ بیکاری افزایش و خالص افزایش اشتغال کاهش بیشتری خواهد داشت.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز