خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران باربر:

"کرونا" چهل درصد کارگرانِ باربر قائمشهر را خانه‌نشین کرد/ دستمزدی که گاهی از حداقل مزد هم کمتر است!

asdasd
کد خبر : ۸۸۱۵۵۹

قربان حسن‌زاده از افول چهل درصدی کار در شب عید خبر داد و گفت: امید کارگران باربر به شب عید بود که آن هم به خاطر کرونا ناامید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «کروناویروس» زندگی گروه‌های شغلی بسیاری را با رکود و نگرانی مواجه کرده است که در این بین، وضعیت کارگرانی که در مکان‌های عمومی کار می‌کنند، به مراتب نگران‌کننده است.

یکی از این گروه‌های کاری، باربرانِ روزمزد هستند که از یک طرف، به دلیل پایین آمدن نرخ تبادلات کالا و جابجایی‌های خانوارها، کارشان دچار رکود و کندی شده و از سوی دیگر، نگران سلامت خود و خانواده‌هایشان هستند.

قربان حسن‌زاده (رئیس انجمن صنفی کارگران باربر قائمشهر در استان مازندران) در رابطه با اوضاع شغلی کارگران باربر می‌گوید: معمولاً شب عید کار برای کارگران باربر زیاد است اما امسال متاسفانه به خاطر شیوع کرونا، بازار کار ما دچار رکود شده؛ در حال حاضر، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کارگران باربر قائمشهر بیکارند. در واقع امید کارگران باربر به شب عید بود که امسال متاسفانه این امید به ناامیدی مبدل شد. 

وی با تاکید بر اینکه، سالهای گذشته در اسفندماه، حتی یک درصد هم بیکاری نداشتیم و اوج دوران کاری باربران همین روزهای پایانی سال است، افزود: امسال کرونا موجب شده که ۳۰ تا ۴۰ درصد کارگران باربر قائمشهر خانه‌نشین شوند و هیچ منبع درآمدی نداشته باشند.

کارگران باربر، معمولا به صورت کارمزدی کار می‌کنند و در نتیجه اگر روزی، کاری برای انجام دادن نباشد، درآمدی نیز در کار نخواهد بود. 

حسن‌زاده در ارتباط با نگرانی‌های کارگران باربر و دغدغه‌های آنها گفت: علاوه بر بیکاری و پایین آمدن حجم کار، کارگران باربر از آنجا که در اماکن عمومی از قبیل خانه‌های شخصی، میادین میوه و تره‌بار و بازارهای اجناس کار می‌کنند، بابت شیوع کرونا نیز نگران هستند؛ این کارگران با هزینه شخصی، ماسک و دستکش می‌خرند و موقع کار استفاده می‌کنند؛ با این حال، نگرانی‌ها همچنان پابرجاست.

این فعال صنفی کارگران باربر تاکید می‌کند که وظیفه دولت است که وسایل بهداشتی از قبیل ماسک، دستکش و ضدعفونی‌کننده را رایگان در اختیار مردم، به خصوص طبقات کارگر فرودست بگذارد.

او ادامه می‌دهد: دستمزد کارگران باربر به نسبت سنگینی کارشان بسیار پایین است؛ امسال به علت تورمی که وجود داشت، قدرت خرید دستمزد کارگران باربر مثل باقی کارگران به شدت پایین آمد و انتظار ما این است که سال آینده دستمزد باربران به اندازه‌ای افزایش یابد که لااقل قادر به تامین هزینه‌های اولیه زندگی باشد.

به گفته حسن‌زاده، بیش از هزار کارگر باربر در قائمشهر زندگی می‌کنند که بخش قابل توجهی از آنها به دلیل بیکاری‌ها و رکود، حتی به اندازه حداقل دستمزد کارگری هم درآمد ماهانه ندارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز