خبرگزاری کار ایران

۶ تا ۱۲ ماه مطالبات معوقه ۳ هزار قرق‌بان جنگل‌های شمال پرداخت شد/ ادامه بلاتکلیفی در وضعیت شغلی

asdasd
کد خبر : ۸۸۱۴۰۲

پس از سال‌ها چالش کارگری سرانجام ۶ تا ۱۲ ماه از مطالبات معوقه حدود ۳۰۰۰ نفر از قرق‌بانان جنگل‌های مازندران پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سیدعلی اکبر علوی‌نژاد» رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مازندران با اعلام این خبر گفت: سرانجام پس از سال‌ها چالش کارگری برای پرداخت مظالبات قرقبانان از سال ۹۶ تا پایان ۹۸، حدود ۶ تا ۱۲ماه از مطالبات معوقه حدود ۳۰۰۰ نفر از قرق بانان جنگلهای مازندران بر اساس بودجه ۱۳۰میلیارد تومانی سازمان برنامه و بودجه پرداخت شد.

او با بیان اینکه حدود ۳ هزار کارگر قرق‌بان حفاظت از جنگل‌های مازندران در قالب ۱۲ شرکت تعاونی، از سال ۹۶ با اجرای زودهنگام قانون تنفس در جنگل‌های شمال به حال خود رها شده و مرتبا برای وصول مطالبات مزدی خود دست به تجمع اعتراضی می‌زدند، افزود: سازمان برنامه و بودجه در حال حاضر ۹۲ میلیارد تومان را براساس بودجه ۱۳۰ میلیاردی تومانی که  برای پرداخت مطالبات معوقه مزدی سالهای ۹۶تا ۹۸ قرق بانان در نظر گرفته شده بود را  اخیرا پرداخت کرده است.

او گفت: دولت در سال ۹۶ با اجرای قانون تنفس در جنگل‌های شمال، با ۲۱ شرکت بهره‌بردار جنگل در حوزه منابع طبیعی مازندران (منطقه ساری) و غرب استان (منطقه نوشهر) که یک هزار و ۷۲۹ کارگر داشتند، قرارداد خود را خاتمه داد و همه کارگران را به عنوان قرق‌بان در حفاظت از جنگل‌ها به کار گرفت.

به گفته وی، در زمان اجرایی شدن قانون تنفس، مقرر شده بود پرداخت حقوق و دستمزد قرق‌بانان از ناحیه دولت صورت گیرد که با گذشت زمان نه منابع مالی برای پرداخت حقوق کارگران تامین شد و نه چوب به کارخانه‌هایی که به واسطه اجرای این طرح عملا فعالیت خود را در برداشت چوب درختان جنگل متوقف کرده‌اند، داده شد.

علوی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر طلب کارگران قرقبان از دولت به ۴ ماه رسیده که دو ماه آن مربوط به سال گذشته و دو ماه دیگر مربوط به سال جاری است، افزود: سازمان برنامه بودجه قول داده تا پایان سال‌جاری مابقی مطالبات کارگران قرق بان را پرداخت کند حتی  قرار شده حقوق فرودین ماه سال (۹۹) قرق بانان نیز بپردازد.

او با بیان اینکه بدین ترتیب قرق‌بانان مازندرانی بعد از سالها پیگیری موفق به وصول مطالبات خود  از دولت شدند، در ادامه درباره بحت امنیت شغلی قرقبانان نیز افزود: قرار داد کارگران با شرکت‌های طرف قرارداد  منابع طبیعی در قالب طرح تنفس یکساله بود که پایان سال جاری به اتمام می‌رسد به همین دلیل کارگران نگران هستند که دیگر قراردادهای شرکت‌های کنونی با سازمان منابع طبیعی تمدید نشود؛ چراکه به هر حال برای برون‌سپاری حفاظت از جنگل‌ها، باید مناقصه جدید برگزار شود.

او گفت: به صورت مشخص سازمان جنگلداری قصد دارد مسئولیت حفاظت از جنگل‌ها را به یک ارگان نظامی واگذار کند و در این بین با بلاتکلیف کردن حدود ۳ هزار کارگر که پیش از این با ۲۱ شرکت بهره‌بردار همکاری داشته‌اند، نگرانی‌های شغلی برای آنها به وجود آمده است.

این کارگران اظهار داشتند: براساس قانون تنفس جنگل باید سازمان منابع طبیعی و مراتع و جنگل‌ها با کارگران این شرکت‌ها در قالب حفاظت و احیای جنگل‌ها قرارداد منعقد کند چراکه واگذاری جفاظت جنگلها  در تخصص یک ارگان نظامی  نیست.

او همچنین گفت: کارگران که بعد از سالها کار سخت حفاظت از جنگلها سوابق بیمه‌ای و سنواتی جمع کرده و در شرف بازنشستگی هستند، نگران این هستند که با انفصال از سازمان جنگلداری  همه سوابق بیمه‌ای و شغلی خود را از دست بدهند.

علوی نژاد با بیان اینکه ما خواستار عقد قرارداد دائم با سازمان جنگلداری و مراتع تا زمان بازنشستگی هستیم، افزود: اگر موضوع واگذاری مسئولیت قرقبانی جنگل‌ها به یک ارگان نظامی جدی شود ما کارگران  به شیوه‌های مختلف مخالف خودرا  با این تصمیم اعلام  خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز