خبرگزاری کار ایران

ادامه تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران خدماتی شهرداری رشت/ شیوع کرونا نگرانی‌ها را تشدید کرد

asdasd
کد خبر : ۸۷۸۲۹۴

مشکل پرداخت نشدن دستمزد معوقه مجموعه کارگران خدماتی شاغل در شهرداری رشت در استان گیلان در حالی هنوز ادامه دارد که این کارگران نگران ابتلا به ویروس کرونا هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منابع کارگری در رشت گزارش دادند؛ حدود 5 هزار نفر در واحد خدماتی مناطق پنچ‌گانه شهرداری رشت به صورت پیمانی مشغول کارند که دست‌کم ۲ تا ۳ ماه حقوق معوقه طلب دارند.

این کارگران با بیان اینکه مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد آنها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است، درباره جزئیات مطالبات خود افزودند: مطالبات معوقه کارگران شاغل در بخش خدمات شهرداری رشت به دو ماه حقوق ماه‌های دی و بهمن سال جاری مربوط می‌شود. علارغم آن افزایش دستمزد کارگران خدماتی برای شش ماه لحاظ نشده و کارگران کماکان مطابق با مصوبه مزدی سال ۹۷ شورای عالی کار حقوق گرفته‌اند.

کارگران شاغل در شهرداری رشت همچنین مدعی هستند جدا از مطالبات مزدی، حق بیمه آنها در برخی از ماه‌های سال به تامین اجتماعی پرداخت نشده است و این موضوع باعث شده تامین‌‌ اجتماعی به دلیل واریز نشدن حق بیمه‌‌‌ها، از بازنشسته شدن کارگران با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور خودداری کند و این موضوع به مشکل اساسی برای کارگران خدماتی شهرداری رشت تبدیل شده است.

یکی از کارگران از سابقه کار ۱۵ تا ۲۴ ساله بیشتر کارگران این واحد خدماتی خبر داد و گفت: مشکلات مربوط به نبود نقدینگی و افزایش بدهی‌های بیمه‌ای در گذشته، سبب شده در پرداخت بیمه‌های‌ کارگران فاصله ایجاد شود و اینک تعدادی از این کارگران که شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور را دارند، امکان بازنشستگی نداشته باشند.

او با بیان اینکه فواصل بیمه‌ای کارگران سه تا چهار سال است، اضافه کرد: کارگرانی که قصد دارند با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شوند باید حق سختی کار خود را از جیب هزینه کنند. این درحالی‌ست سازمان تامین اجتماعی موظف است علاوه بر دریافت سهم کارگر که در گذشته به حساب سازمان واریز شده، کارفرما را نیز مکلف به پرداخت سهم خود در مورد بازنشستگی کارگران کند.

یکی دیگر از کارگران خدماتی رشت در ارتباط با نگرانی کارگران شاغل در شهرداری رشت از شیوع بیماری کرونا گفت: تعداد کارگران خدماتی شهرداری رشت به حدود ۵ هزار نفر می‌رسد که به علت وسعت  خدماتی که در سطح شهر رشت ارائه می‌دهند، نگران شیوع  بیماری کرونا در بین خود هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز